چگونه 800 میلیارد دلار نفت ناپدید گشت؟! | فراتاب
کد خبر: 2390
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1395 - 18:35
گزارش ویژه وال استریت ژورنال از وضعیت نفت شیل
در انتهای سال 2014 میانگین قیمت نفت محاسبه شده برای هر بشکه 95 دلار آمریکا بود در حالی که این رقم در انتهای سال 2015 با کاهش بیش از 50 درصدی به زیر 50 دلار کاهش یافت. بنابراین از آنجا که در این قیمتها بسیاری از منابعی که پیش از این به عنوان منابع اثبات شد

 فراتاب - گروه اقتصادی: با یک حساب سر انگشتی نزدیک به سه میلیارد بشکه نفت خام با ارزشی معادل 840 میلیارد دلار از انتهای سال 2014 از دست رفته است. اگر به این میزان گازهای طبیعی از دست رفته را با مقیاس بشکه های نفت محاسبه کنیم، آنگاه نفت های از دست رفته 125 شرکت نفت و گاز سراسر جهان بیش از 11 میلیارد بشکه نفت نفت خام خواهد رسید.
اما واقعیت آن است که این میزان نفت واقعا ناپدید نشده اند، در واقع این میزان نفت همچنان در زیز لایه های زمین دخیره هستند اما دیگر به عنوان ذخائر اثبات شده شرکت های صاحب آنها به حساب نمی آیند، چرا که یک مخزن نفت و گاز برای آنکه به عنوان منابع اثبات شده یه حساب آید هم باید با تکنولوژی کنونی قابل استخراج باشد و هم قیمت کنونی نفت اجازه استخراج آن را بدهد. به عبارت دیگر اسخراج آن به صرفه باشد.
در اوایل سال 2009 کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از تولید کنندگان آمریکایی خواست که از فرمولی استفاده نمایند که در آن از ارزش میانگین قیمت یک بشکه نفت خام متعلق به آن شرکت در 12ماه قبل را لحاظ نمایند .بر مبنای این فورمول در انتهای سال 2014 میانگین قیمت نفت محاسبه شده برای هر بشکه 95 دلار آمریکا بود در حالی که این رقم در انتهای سال 2015 با کاهش بیش از 50 درصدی به زیر 50 دلار کاهش یافت. بنابراین از آنجا که در این قیمتها بسیاری از منابعی که پیش از این به عنوان منابع اثبات شده از آنها یاد می شد، از نظر اقتصادی قابل استخراج نیستد، نه تنها از این لیست خارج می شوند بلکه حتی از لیست منابع محتمل و ممکن نیز خارج می گردند و این برای شرکت های نفتی که دارایی های آنها بر مبنای منابع اثبات شده آنها محاسبه می گردد بسیار گران تمام خواهد شد.
به عنوان مثال Royal Dutch Shell در حدود 827 میلیون بشکه از منابع اثبات شده خود را در سال 2015 از دست داده است.شرکت Occidental نزدیک به 461 میلیون بشکه، Hess Corp246 میلیون بشکه، Apache 225 میلیون ودر نهایت شرکت Anadarko Petroleum مطابق گزارش Robert Rapier در مورد صنایع نزدیک به 216 میلیون بشکه از دخائر اثبات شده خود را از دست داده اند. به عنوان مثال شرکت Royal Dutch Shell در نفت 45 دلاری نزدیک به 39 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.

در انتهای سال 2014 میانگین قیمت نفت محاسبه شده برای هر بشکه 95 دلار آمریکا بود در حالی که این رقم در انتهای سال 2015 با کاهش بیش از 50 درصدی به زیر 50 دلار کاهش یافت. بنابراین از آنجا که در این قیمتها بسیاری از منابعی که پیش از این به عنوان منابع اثبات شده از آنها یاد می شد، از نظر اقتصادی قابل استخراج نیستد
کاهش قیمت نفت تولید کنندگان کوچک را حتی بیش از اینها آزار داد. به عنوان مثال بلومبرگ در چهارشنبه گذشته داستان شرکت Ultra-Petroleum Corp را منتشر نمود که ارزش آن در بالاترین میزان خود در سال 2012 به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده اما اکنون می رود که در اواخر سال 2016 اعلام ورشکستگی نماید.
بین سالهای 2011 تا 2015 زمانی که قیمت نفت به بیش از 100 دلار رسید بسیاری از تولید کنندگان وامهای کلانی را اخذ نمودند اما مادام که از آگوست سال 2014 قیمتها شروع به فروپاشی نمود بسیاری از آنها از بازپرداخت وامهایی که اکنون سرسید آنها فرا رسیده بود ناتوان بودند. بنابراین مطابق قانون، 42 شرکت تولید کننده انرژی در سال 2015 با از دست دادن 17.2 میلیارد دلار ورشکسته شدند. این رقم در سال 2016 با ورشکستگی 39 شرکت به 36.3 میلیارد دلار افزایش یافته است.
این نفت ها همچنان در اعماق زمین حضور دارند اما تنها زمانی دوباره به منابع اثبات شده باز خواهند گشت که قیمت نفت آنچنان بالا رفته باشد که تولید آنان از نظر اقتصادی به صرفه شود و برای شرکتها استخراج کننده آنها سود آور باشند.و به این منظور سرمایه گذاران باید زمان زیادی را منتظر بمانند چراکه قیمت نفت به این زودیها آنچنان که آنها تمایل دارند افزایش نخواهد یافت.

ترجمه از فراتاب -  بهروز نامداری

نظرات
آخرین اخبار