کد خبر: 238
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 02:05
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه برای اعمال فشار سیاسی به آلبانی جهت انجام یک سری اصلاحات در قوه قضائیه وارد تیرانا شد.

 

به گزارش فراتاب به نقل از رسانه های خبری صربستان، کری در فرودگاه تیرانا مورد استقبال 'بوجار نیشانی' رئیس جمهوری آلبانی، سفیر آمریکا و دیگر مقامات دولت تیرانا قرار گرفت.
بنا به گزارش های دریافت شده، کری در مدت اقامت کوتاه خود در تیرانا دولت و احزاب مخالف را برای حمایت از لوایح پیشنهادی در پارلمان جهت انجام یک سری اصلاحات در قوه قضائیه این کشور دعوت کرد.
لوایح پیشنهادی دولت به پارلمان که می بایستی جهت روند اروپایی تیرانا در پارلمان آلبانی به تصویب برسند شامل ایجاد دادگاه برای مبارزه با فساد مالی، گشایش دفتر دادستانی و اداره تحقیقاتی در مورد جرایم و جنایات مانند 'اف بی آی' آمریکا است.
وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقات با مقامات آلبانی بر اهمیت اجرای اصلاحات در روند عضویت آن کشور در اتحادیه اروپا گفت و گو کرد.
گزارش های پایگاه های اینترنتی بالکان حاکی از این است که کری با «ادی راما» نخست وزیر، «دیتمیر بوشاتی» وزیر امور خارجه و همچنین نمایندگان جامعه مدنی آلبانی دیدار و گفت و گو کرد.
احزاب مخالف آلبانی در سال گذشته میلادی با اعتراض و برگزاری تظاهرات متعدد نارضایتی خود را از دولت کنونی در آلبانی نشان دادند و بر این باورند که دولت قادر به اجرای اصلاحات در کشور نیست.
همچنین نمایندگان احزب مخالف پیشتر در تظاهرات مختلف گفته اند که حزب سوسیالیست به رهبری 'ادی راما' نخست وزیر کنونی دولت تیرانا که از ژوئن سال 2013 میلادی حکومت را در دست دارد به تعهدات خود برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری در کشور عمل نکرده است.
آلبانی که نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است به رغم دریافت وام از مؤسسه های مالی بین المللی با 17.7 درصد بیکاری، معضلات اقتصادی و نارضایتی مردم مواجه است.
آلبانی از ژوئن 2014 میلادی پس از انتظار طولانی به نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفته شد.
روند عضویت آلبانی در اتحادیه اروپا به خاطر بحران های سیاسی و عدم همکاری دولت سابق با گروه های سیاسی مخالف در این کشور از سال 2009 میلادی متوقف شده بود.
آلبانی پس از آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2009 میلادی به خاطر این که سوسیالیست های مخالف دولت نتایج انتخابات را به رسمیت نشناخته بودند با یک بحران سیاسی مواجه شد.
جمهوری آلبانی در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و با جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 800 هزار نفر عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و تنها عضو سازمان کنفرانس اسلامی در اروپاست.

 

منبع:ابرنا

نظرات
آخرین اخبار