کد خبر: 2377
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 18:59
دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در پایتخت نروژ:
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در اسلو، پایتخت نروژ با جان کری، همتای امریکایی‌اش نشستی دو جانبه برای بررسی روند اجرای برجام داشته است.

فراتاب- سرویس سیاسی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در اسلو، پایتخت نروژ با جان کری، همتای آمریکایی‌اش نشستی دو جانبه برای بررسی روند اجرای برجام داشته است.

ظریف و کری روز چهارشنبه (26 خرداد) در هتل رادیسون بلو دیدار و دربارۀ روند اجرایی شدن برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) و تعهدات دو طرف گفت‌وگو کردند.

ایران و کشورهای گروه 1+5 در تاریخ 23 تیرماه سال گذشته در وینِ اتریش به توافقی بر سر برجام دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه 1394 با اجرایی شدن برجام، لغو شد.

ظریف که از روز دوشنبه در نروژ به سر می‌برد روز سه‌شنبه در حاشیۀ اسلوفورم 2016 با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجیِ اتحادیه اروپا نیز دیدار و با وی دربارۀ رفع موانعِ اجرای برجام گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجۀ ایران پس از دیدار با موگرینی در یک نشست خبری مشترک با وی و همتای نروژی خود اعلام کرد امریکا باید برای تشویق بانک‌های اروپایی و تضمین این‌که رابطه با ایران موجب تنبیه آن‎ها از سوی مقامات امریکا نمی‌شود، اقدام بیشتری به عمل آورد.

ظریف تصریح کرد: «مهم است که همه به این درک برسند که یک توافق زمانی پایدار خواهد بود که همۀ طرف‌ها احساس کنند از این توافق سودی می‌برند. اجرای این توافق نیز باید یک اجرای برد-برد باشد تا همه احساس کنند مزایا و سودی وجود دارد.»

ظریف روز چهارشنبه راهی برلین می شود تا عصر چهارشنبه با فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجۀ ایران نیز که در این سفر ظریف را همراهی می‌کنند، دو نشست با هلگا اشمید، معاون موگرینی داشتند. محور این مذاکرات اجرای کامل تعهدات طرف مقابل در خصوص رفع موانع پیش روی مبادلات مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نظرات
آخرین اخبار