کد خبر: 2364
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 11:03
به منظور تحرک در صنعت آب و برق کره جنوبی رخ داد:
با هدف پایان دادن به دهه ها انحصار شرکتهای دولتی بر صنعت آب و برق کره جنوبی و بالابردن هرچه بیشتر راندمان این تجارت این کشور قصد دارد این صنعت را به صورت شرکتهای بخش خصوصی واگذارکند.

به گزارش فراتاب و به نقل از سایت خبری chosun.com کره جنوبی این کشور قصد دارد .شبکه برق و گاز خود را اکنون در اختیار شرکتهای دولتی KEPCO and Korea Gas Corporation است بصورت بخش به بخش خصوصی کند.کره جنوبی،مکزیک و رژیم اشغالگر قدس تنها کشورهای عضور OECD هستند که تاکنون صنعت آب و برق خود را خصوصی ننموده و به صورت دولتی نگه داشته اند.

هدف از این کار پایان دادن به دهه ها انحصار شرکتهای دولتی بر صنعت آب و برق این کشور و بالابردن هرچه بیشتر راندمان این تجارت است. این برنامه در کارگاهی که توسط رئیس جمهور آن کشور اداره می گردید خطاب به مدیران عامل شرکتهای دولتی بیان شد.

کره جنوبی،مکزیک و رژیم اشغالگر قدس تنها کشورهای عضور OECD هستند که تاکنون صنعت آب و برق خود را خصوصی ننموده و به صورت دولتی نگه داشته اند.

در حال حاضر در کره جنوبی شرکتهای خصوصی باید برق تولیدی خود، از نیروگاه های خورشیدی و بادی را به شرکت دولتی KEPCO بفروشند تا از طریق آن شرکت برق به مصرف کنندگان نهایی فروخته شود.اما برنامه دولت آن است که به این انحصار KEPCO در اوایل نیمه سال جاری خاتمه دهد.بنابراین پس از این تغییر ساختار شرکتهای خصوصی مستقلا قادر خواهند بود برق تولیدی خود را به مصرف کننده نهایی بفروشند.

ترس منتقدان از آن است که با این تغییر ساختار ، ،قیمت برق برای مصرف کننده نهایی افزایش یابد. همچنانکه در بسیاری از کشورهای غربی که صنعت آب و برق خود را خصوصی نمودند افزایش قیمت برق آنچنان بود که بعضی از آن کشورها مجبور شدند شبکه را به بخش عمومی و دولتی بازگردانند.

با این حال چای هی بونگ وزیر صنعت،تجارت و انرژی کره جنوبی می گوید هزینه برق برای مصرف کنندگان خانگی این کشور معادل 60% از قیمت آن در سایر کشورهای عضو سازمان  همکاری و توسعه (OECD) خواهد ماند.آخرین اصلاحات در این بخش اقتصاد آن کشور با کاهش قیمت و اجازه دادن به سایر تولید کنندگان از منابع جدید انرژی برای ورود سریع آنها به بازار  همراه بود.

شرکت Korea Gas Corporation کنترل 94% از تجارت واردات گاز به کره جنوبی را در دست دارد وشرکتهای POSCO, GS Energy, SK E&S and Korea Midland Power تنها مجاز به واردات گاز برای مصارف خود هستند و اجازه فروش مستقیم آن در بازار گاز این کشور را ندارند.

منبع :chosun.com

نظرات
آخرین اخبار