کد خبر: 2361
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395 - 20:08
گزارش فراتاب از آخرین تحولات میدان نبرد با داعش
عملیات آزادسازی فلوجه با روندی بسیار کند، در جریان است. در این میان، موضوعاتی همانند تعرض برخی نیروهای شبه نظامی عراقی به شهروندان در جریان ورود به شهر فلوجه و کمک رسانی به آوارگانی که از محاصره داعش فرار کرده اند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

فراتاب- آرمان سلیمی: طی یک ماه اخیر، عملیات آزادسازی فلوجه مهم‌ترین رویداد سیاسی مورد توجه رسانه‌ها، در ارتباط با کشور عراق بوده است. واقعیت این است که کنترل شهر فلوجه در اوایل سال 2014 از سوی داعش، نقش مهمی را در توسعه قدرت این گروه تروریستی داشت و در شرایط کنونی هم می‌تواند بیشترین نقش را در تضعیف پایه‌های قدرت داعش در عراق داشته باشد.

 

کنترل شهر فلوجه از سوی دولت اسلامی عراق و شام در استان انبار کشور عراق در ژانویه 2014، نقطه آغازی برای قدرت‌گیری گروه تروریستی بود که طی دو سال و نیم اخیر به تیتر اول اخبار رسانه‌های جهانی تبدیل شد. شاید در ماه‌های ابتدایی سال 2014 کسی تصور نمی‌کرد که در ماه ژوئن همان سال، داعش دومین شهر بزرگ و پرجمعیت عراق یعنی موصل را کنترل نماید و متعاقب آن در 5 ژوئیه 2014 ابوبکر البغدادی خطبه خلافت بخواند. با وجود گذشت بیش از دو سال در 23 می 2016، در نهایت به فرمان حیدر العبادی و با حضور نیروهای ارتش عراق و حشد الشعبی عملیات آزادسازی شهر فلوجه از دست تروریست‌های داعش آغاز شد.

 

با پیشروی سریع نیروهای عراقی به سمت فلوجه و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره داعش انتظار می‌رفت که آزادسازی این شهر در مدت زمانی اندک به نتیجه برسد. با وجود تمامی پیش بینی ها شاهد هستیم تا کنون پاک‌سازی و کنترل مناطق مرکزی شهر فلوجه انجام نشده است. در شرایط کنونی روند کنترل مناطق مرکزی شهر فلوجه بسیار کند انجام می‌گیرد. مین‌گذاری‌های گسترده در سطح شهر و بهره گیری داعش از شهروندان به‌عنوان سپر انسانی، بیشترین نقش را در کند شدن پیشروی‌ نیروهای عراقی داشته است.

 

 

بنا بر آخرین گزارش‌های میدانی در 13 ژوئن 2016 (دیروز) نیروهای ضد ترور عراق موفق شده‌اند بخش اعظم منطقه الشهداء را در شهر فلوجه کنترل نمایند. در همین، ارتباط به گزارش خبرگزاری KURDISTAN 24، عبدالوهاب ساعدی فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه اعلام می‌نماید: «نیروهای ضدترور، ارتش و پلیس فدرال عراق، موفق شده‌اند پس از کنترل منطقه الشهداء 1، به سمت منطقه الشهداء 2 پیشروی کنند و این منطقه را کنترل نمایند».

 

از صبح امروز (سه‌شنبه 14 ژوئن 2016) نیروهای امنیتی عراقی با مشارکت نیروهای ضدترور، ارتش و پلیس فدرال، برای آزادی منطقه جبیل و سد فلوجه در جنوب شهر، حرکت خود را آغاز نموده‌اند و متعاقبا در پی آن هستند که به سمت مرکز شهر پیشروی‌ها را آغاز نمایند.

 

عملیات آزادسازی فلوجه در شرایطی در جریان است که نیروهای عراقی از ابتدای آغاز عملیات آزادسازی این شهر، تحت حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش بوده‌اند. بر اساس گفته‌های کریستوفر کارور سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش، «جنگنده‌های ائتلاف، از ابتدای آغاز عملیات آزادسازی فلوجه 84 حمله را به مواضع داعش در این شهر انجام داده‌اند».

همچنین در روزهای اخیر نگرانی‌های زیادی از سوی مسئولان دولتی و اعراب سنی نسبت به وضعیت شهروندانی که در شهر فلوجه تحت محاصره  داعش بوده و یا با فرار از دست داعش خود را تحویل نیروهای امنیتی عراقی داده‌اند، مطرح شده است. بر اساس گزارشات منتشر شده برخی از نیروهای شبه نظام عراقی بعد از ورود به شهر فلوجه تعرضات و زیاده‌روی‌هایی را نسبت به شهروندان مرتکب شده‌اند. شدت این تعدی‌ها به اندازه‌ای است که در 13 ژوئن 2016 فواد معصوم رئیس جمهور عراق خواهان رسیدگی سریع به وضعیت تعرض‌های نظامیان عراقی به شهروندان و محاکمه آنان در پیشگاه نهادهای قضایی شده است.

 

در این میان، انگشت اتهامات بیشتر به سوی نیروهای حشدالشعبی است. سهیب راوی استاندار استان انبار طی روزهای اخیر بارها با متهم کردن حشدالشعبی به تندروی و تعرض نسبت به شهروندان، خواستار خروج آن‌ها از فلوجه شده است.

نظرات
آخرین اخبار