دیدار با کری و موگرینی در حاشیه رایزنی های دیپلماتیک در اسلو | فراتاب
کد خبر: 2351
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 18:50
همزمان با سفر ظریف به نروژ مطرح شد:
ظریف گفت اجلاس اسلو فروم با صحبت بنده، وزیر خارجه نروژ و خانم فدریکا موگرینی آغاز می شود و در روز چهارشنبه هم در ادامه ملاقات ها در حاشیه اجلاس، گفت وگویی با آقای جان کری وزیر امور خاجه آمریکا درباره پیگیری تعهدات آمریکا در برجام خواهیم داشت.

فراتاب- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که بامداد دوشنبه در دومین دور از سفرهای اروپایی خود در سال جاری، به نروژ سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه اسلو در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه کاری خود اعلام کرد که روز سه شنبه اجلاس اسلو فروم با صحبت بنده، وزیر خارجه نروژ و خانم فدریکا موگرینی آغاز می شود و در سخنرانی خود، ضرورت دیدگاه در حل و فصل منازعات منطقه ای را مطرح کرده و در کنار آن با شرکت کنندگان گفت وگو می کنم. وی همچنین خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه هم در ادامه ملاقات ها در حاشیه اجلاس، گفت وگویی با آقای جان کری وزیر امور خاجه آمریکا درباره پیگیری تعهدات آمریکا در برجام خواهیم داشت.

گسترش همکاری ها از شیلات تا انرژی
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در نخستین برنامه کاری خود صبح دوشنبه با (بورگه برنده) وزیر خارجه نروژ دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و افزایش همکاری های سیاسی، اقتصادی و بانکی دو کشور در مرحله پسابرجام گفتگو و رایزنی کرد. طرفین در این ملاقات همچنین درباره بحران سوریه و راههای پایان آن و وضعیت عراق و افغانستان تبادل نظر کردند.
در همین راستا، ظریف در دومین دیدار رسمی خود در اسلو با (اولمیک تومسن) رئیس پارلمان نروژ ملاقات و درباره همکاری های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی و مسائل منطقه ای مورد اهتمام گفتگو و رایزنی کرد. ظریف در این دیدار با اشاره به زمینه های مختلف گسترش روابط دوجانبه در مرحله پسا برجام و استقبال از گسترش همکاری های پارلمانی گفت: همکاری های اقتصادی دو کشور از حوزه شیلات تا انرژی می تواند افزایش یابد. رئیس پارلمان نروژ نیز با استقبال از گسترش روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد همکاری های پارلمانی دو کشور افزایش یابد. طرفین در این ملاقات در خصوص بحران سوریه و راه حل سیاسی و اقدامات لازم برای پایان آن رایزنی کردند.

بحران های منطقه محور گفت و گوهای ظریف در پارلمان نروژ
ظریف همچنین در سومین دیدار رسمی خود در اسلو با خانم آنیکن هویتفلدت رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ دیدار و در خصوص همکاری های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی گفتگو کرد. رئیس پارلمان نروژ با اشاره به نتایج مثبت دیدار اخیر هیات پارلمانی نروژ از ایران، از گسترش روابط دو کشور در مرحله جدید استقبال کرد. ظریف نیز با تشکر از نقش مثبت نروژ در اجرای بخشی از توافقات برجام (تبادل اورانیوم طبیعی و غنی شده) و برشمردن زمینه های متعدد گسترش روابط دو کشور در مرحله پسابرجام، ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در همه زمینه ها گسترش یابد. طرفین در این ملاقات در خصوص تحولات منطقه ای، بحران سوریه، وضعیت عراق، رویارویی همه جانبه با افراط گرایی و تروریسم، حقوق بشر و همچنین نظام انتخاباتی و ساز و کارهای پارلمانی دو کشور تبادل نظر کردند.

راه های گسترش روابط در دوران پسا برجام
وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در اوسلو با آقایان "بوندویک" و "کوره ویلوک" نخست وزیران سابق نروژ در محل اقامت خود دیدار کرد. در این ملاقات در خصوص روابط خارجی ایران در مرحله پسابرجام و همکاری های دو کشور گفتگو و رایزنی شد. نخست وزیران سابق نروژ در این دیدار با اشاره به روابط گذشته خود با ایران و تاکید بر تاریخ و تمدن ریشه دار ایران و ابراز خشنودی از تحولات مثبت در روابط خارجی ایران پس از توافق برجام، از گسترش همکاری های دو کشور در این مرحله حمایت کردند. دکتر ظریف نیز با اشاره به سابقه همکاری مقامات سابق دو کشور در زمینه پی گیری طرح های ارائه شده از سوی روسای جمهوری اسلامی ایران در زمینه "گفتگوی تمدن ها" و "جهان عاری از خشونت" ابراز امیدواری کرد روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های دوجانبه و بین المللی در مرحله فعلی گسترش یابد. دکتر ظریف همچنین به برخی سئوالات نخست وزیران سابق نروژ در خصوص نظام انتخاباتی و پارلمانی ایران و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.
لازم به ذکر است، ظریف پس از نروژ قرار است به آلمان سفر کرده و با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کند.

نظرات
آخرین اخبار