کد خبر: 235
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 23:30
گئورگ مسی
یک کارشناس و تحلیلگر سیاسی آمریکایی گفت: ترکیه و عربستان سعودی در مساله سوریه سر در گم شده اند و مقامهای این دو کشور تناقض گویی می کنند.

به گزارش فراتاب، «گئورگ مسی» رئیس مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه آمریکایی علوم و فنون بیروت روز یکشنبه در گفت وگو با خبرگزاری «روسیا سگودنیا» یادآور شد: مقامهای ترکیه و عربستان سعودی از صلح و سازش سخن می گویند و بطور همزمان به امادگی برای آغاز جنگ علیه سوریه اشاره می کنند.
وی افزود: این وضعیت و اظهارات مقام های دو کشور نشان می دهد که ترکیه و عربستان سعودی استراتژی مشخصی برای اقدام در سوریه ندارند.
کارشناس آمریکایی هشدار داد: شواهد نشان می دهد که عربستان سعودی و ترکیه برای اجرای سناریوی نظامی در سوریه آماده می شوند اما اگر به چنین اقدامی متوسل شوند برایشان بسیار گران تمام خواهد شد.
وی ادامه داد: سران این دو کشور اگر تصمیم به حمله به سوریه بگیرند در باتلاقی گرفتار خواهند شد.
کارشناس امریکایی در همین حال معتقد است که آتش بسی که در جریان نشست اخیر گروه حامیان سوریه در مونیخ مورد توافق قرار گرفته در صورت اجرا و تحقق به نفع معارضان سوری و کشورهای حامی آنها نخواهد بود زیرا در مذاکرات سوری، دولت سوریه که ارتش ان در ماههای اخیر به موفقیت های درخشان دست یافته است برتری خواهد داشت و اصول مذاکره را تعیین می کند.
وی ادامه داد: به احتمال زیاد عربستان سعودی و ترکیه از فرصتی که بر اثر برقراری آتش بس در سوریه به دست می آید استفاده کرده و طرفداران خود را در این کشور تجدید سازماندهی و برای جنگیدن آماده خواهند کرد.
رئیس مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه آمریکایی علوم و فنون بیروت معتقد است: اگر روسیه و سوریه در شرایط کنونی تن به آتش بس بدهند مرتکب اشتباه بزرگ می شوند.البته به نظر می رسد روسیه و سوریه در مذاکرات درخواست برای آتش بس را رد نخواهند کرد.
کارشناس آمریکایی معتقد است که ورود ترکیه و عربستان به عملیات زمینی علیه سوریه برای این دو کشور مشکل آفرین خواهد بود. ترکیه به اندازه کافی مسایل داخلی دارد و اگر ارتش این کشور وارد سوریه شود کردهای ترکیه سلاح به دست گرفته و به مقابله با ارتش این کشور خواهند پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی هم در باتلاق یمن گرفتار شده است و تلفات سنگین متحمل می شود و در صورت تهاجم نیروهای این کشور به سوریه، جبهه دوم گشوده می شود که منطقی نیست.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار