کد خبر: 2347
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 16:28
اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان
یک روزه داری ثمربخش و دارای بیشترین تاثیر در نامین سلامت جسمی روزه داران مستلزم رعایت برخی اصول تغذیه صحیح متناسب با وعده های افطار و سحر می باشد.

 فراتاب‌ـ گروه سلامت/ ثریامردانپور: مطالعات فراوان نقش روزه داری را در بهبود بیماریهای مختلف به ویژه، بیماری هایی که عادات غذایی نامناسب، چاقی وافزایش وزن  در بروز آنها دخالت دارند، نشان داده اند.

با این وجود یک روزه داری ثمربخش و دارای بیشترین تاثیر در نامین سلامت جسمی روزه داران مستلزم رعایت برخی اصول تغذیه صحیح متناسب با وعده های افطار و سحر می باشد.

 به عنوان اولین اصل تغذیه صحیح در ماه رمضان، توصیه می شود تا حد ممکن، از غذاهای چرب وسرخ شده استفاده نشود زیرا این غذاها، علاوه بر افزایش چربی بدن، موجب سوءهاضمه، ورم معده ، مشکلات روده، کبد چرب ، اضافه وزن و چاقی می شوند.

 

توصیه هایی برای وعده غذایی افطار :

مصرف شیر گرم، فرنی، شیربرنج، غذاهای آبکی مانند: سوپ، آش، هلیم بدون روغن و پیاز داغ بسیار مناسب است.

استفاده از میوه ها وسبزیها در هنگام افطار وفاصله زمانی بین افطار تا سحربه دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر غذایی

هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده ومانع یبوست می شوند.

همچنین در فاصله افطار تا سحر باید 8 تا 10 لیوان مایعات مناسب مصرف شود، بهتراست مصرف مایعات از یک الی

 دوساعت بعداز افطارشروع شود تا عملکرد دستگاه گوارش ودستگاه ادراری دچار اختلال نگردد.

 

توصیه هایی برای وعده غذایی سحر:

برخلاف تصور برخی افراد، روزه گرفتن بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه به علت

افت شدید قند خون در طی روزباعث می شود روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای

شیرین وچرب داشته باشند، که این امر در نهایت اضافه وزن وچاقی را در پی خواهد داشت.

مصرف غذاهای شیرین و قندهای ساده، مثل شیرینی ها و زولبیا به علت هضم آسان در وعده سحرموجب می گردد

 شخص زودتر گرسنه شود.

برای سحر، مصرف غذاهای سبک ومختصرشامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه ها، سبزیجات،

نان وغلات مانند برنج توصیه می شود. درضمن مواد پروتئنی مانند: گوشت، مرغ، ماهی، سویا و بعضی از حبوبات در سحر، برای نوجوانان که درسن رشد هستندلازم می باشد. این مواد به علت هضم طولانی  شخص راسیر نگه می دارند.

بهتر است در وعده سحر از مصرف غذاهای چرب وسرخ شده، غذاهای کنسروی و فراوری شده و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده خودداری شود، زیرا این موادخوراکی به علت داشتن ادویه و نمک فراوان برای هضم شدن  نیاز به آب زیادی دارند واین مسئله باعث تشنگی بسیاری در طول روز می شود.

 

چه کسانی نباید روزه بگیرند

لازم است افراد داری شرایط جسمانی خاص و بیمار که در ادامه مواردی از آن ذکر می شود، از گرفتن روزه خودداری کنند و یا برای گرفتن روزه با پزشک خود مشورت کنند. افرادا دارای ناراحتی های کلیوی، دیابت، زخم های معده و اثنی عشر، بیماران بستری، بیماریهای قلبی، بیماران مبتلا به تصلب شرائین، آسم، بیماران مبتلا به انسداد ریوی(copd)، صرع، کسانی که داروهای ادرار آور مصرف می کنند، افرادی که به هرعلتی آنتی بیوتیک مصرف می کنند، بیماران مبتلا به روده تحریک پذیر، یبوست، بیماریهای شدید اعصاب و روان و در نهایت زنان باردار و شیرده از گرفتن روزه بدون مشاوره پزشکی با پزشکان معالج، خودداری کنند.

 

فعالیت های لازم در ایام روزه داری

پیاده روی سبک: روزانه 30 تا 40 دقیقه پیاده روی درصبح، مخصوصاً برای خانم هایی که مستعد پوکی استخوان هستند  مناسب می باشد.

اجتناب از ورزشهای سنگین وحرفه ای: در ایام روزه داری باید از انجام ورزش ها سنگین و حرفه ای به علت افزایش بیش از حد مصرف آب بدن خودداری شود.

نفس عمیق: درطول روز 20 نفس عمیق بکشید، زیرا باعث کاهش مشکلات ناشی ازعدم ورزش، سلامت قلب، هضم غذا، کاهش بیماریهای ناشی از چاقی، رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز، افزایش کارایی ارگانهای بدن، کاهش میل به غذا و پیشگیری از بیماری هایی مانند: سرطان، ناراحتی های قلبی، استرس ها وبیماری های روان واعصاب می شود.

 

 

نظرات
آخرین اخبار