کد خبر: 2338
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 01:01
در سرزمین ژرمن ها (5)
سفر، برای مردم آلمان همانند دوش گرفتن هر روزشان، امری همیشگی، فرح بخش و لازم است. به ندرت آلمانی را خواهید دید که به سفر نرفته باشد. زیرا در سرزمین ژرمن ها، غیر از علاقه وافر به سفر، زمینه برای سفری سهل که می تواند راحت و دلپذیر هم باشد، مهیاست.

فراتاب ـ گروه فراسفر/ لاله سنگ تراش:

اگر سمبل آلمانی ها، عقاب است؛ این انتخابی ست که به بیراهه نرفته و نمادی از خصلت های واقعی آنان است. این که آزادانه با چشمان تیزبین شان قادرند خستگی ناپذیر پرواز کنند را می توان در میل به سفر آلمانی ها، نه فقط از روی نیاز بلکه برای تفریح و از سر کنجکاوی هم مشاهده کرد.

سفر، برای مردم آلمان همانند دوش گرفتن هر روزشان، امری همیشگی، فرح بخش و لازم است. به ندرت آلمانی را خواهید دید که به سفر نرفته باشد. زیرا در سرزمین ژرمن ها، غیر از علاقه وافر به سفر، زمینه برای سفری سهل که می تواند راحت و دلپذیر هم باشد، مهیاست.

آلمانها به لحاظ جهانگردی و سفر جزو اولین ها هستند. در فروشگاهها یکی از قسمتهایی که طرفداران زیادی دارد بخش مربوط به ملزومات سفر است.  در شهرهای کوچک و بزرگ آلمان، درهر جایی که بهانه ای برای سفر وجود داشته باشد می توان شاهد مردمی بود که از دیگر مناطق آلمان بدانجا آمده اند. علاقه به سفر و سیاحت منحصر به دیدنی های کشور خودشان هم نیست؛ دنیا پر از شگفتی ها و دیدنی هایی ست که بی شک میتواند برای یک آلمانی مجذوب کننده باشد. این جاذبه می تواند یک روستای کوچک با مردمانی سیاه پوست و سبک زندگی ای بدوی در قلب آفریقا باشد؛ همانطور که قصر افسانه ای لودویگ دوم هم جاذبه خاص خود را دارد. این گونه است که اطلاعاتی که برخی از آلمان ها در خصوص جاذبه های گردشگری و تاریخی سایر مناطق دنیا دارند، جالب، شگفت انگیز و البته تأمل برانگیز است.


در شهرهای آلمان همیشه نقشه هایی برای راهنمایی مسافران بر روی تابلوهایی در گوشه و کنار شهر می بینید. نقشه هایی که در آن هم مسیرهای سفر با ترن، ماشین و دوچرخه مشخص شده است و نیز مکانهای دیدنی، تاریخی و تفریحی.
می توان در یک گردش روزانه در شهر، در اماکن تاریخی و یا توریستی مردمی را دید که کتابچه راهنما یا نقشه ای را در دست دارند و با دقت (و البته پرس و جو ) و لذت آنچه را که به دیدنش آمده اند را مشاهده می کنند.
آلمان سرزمین سبز، تاریخ، فلسفه، ادبیات و موسیقی منحصر به صفحات کتاب ها نیست؛ بلکه می توان عینیت آن را در گوشه و کنار آلمان دید. این جاذبه های تاریخی و روح آموختن و لذت بردن از مواهب خدادادی سفر را به یکی از ویژگی های این عقابان تیزبین تبدیل کرده است.

در شمال آلمان دریای شمال و دریای بالتیک مناظر زیبایی را خلق کرده است. دشتهای سرسبز، جنگلهای گسترده، دریاچه های کوچک و بزرگ، کوههای مرکز آلمان و بخصوص کوههای آلپ در جنوب و رودخانه های بزرگ و پرآب این کشور به خودی خود از جاذبه  های طبیعی آلمان است. این جاذبههای طبیعی غیر از جاذبه هایی است که بدست بشر آفریده شده است. قلعه های کوچک و بزرگ را برفراز تپه ها و کوهها در گوشه و کنار این سرزمین می توان دید. این قلعه ها جدا از قصرهای پرشکوه باعظمت و رویایی هستند که بیانگر تاریخ و هنر این سرزمین می باشند. از دیگر سو خیل عظیم دانشمندان، فیلسوفان، هنرمندان، شاعران، صنعتگران آلمانی نیز وجود دارند که علاوه بر آثاری که ازخود به میراث گذارده اند؛ هرجا که یادآور خاطره ای از آنها باشد نیز ارزشمند و جاذبه خاص خود را برای سفر و مشاهده دارد.

 

 مسافرت و امکانات حمل و نقل در آلمان

در آلمان همه چیز برای یک سفر راحت با هر وسیله نقلیه ای جهت بهره مندی از این مواهب طبیعی، بناها و آثار تاریخی و هنری فراهم است. با کمی حضور در آلمان می توان مشاهده کرد که تمهیدات یک سفر با هرنوع بودجه ای نیز ممکن است.

1. هواپیما
به نسبت درآمد و قیمت بلیط هواپیما، می توان گفت مسافرت با هواپیما در آلمان یکی از به صرفه ترین روش‌ها برای مسافرت است. پروازهای ارزان‌ قیمتی نیز وجود دارد که مسافران را در آلمان و اتحادیه‌ی اروپا جابجا می‌کنند. ولی نکته مهم در این پروازهای ارزان فرودگاه های آنان می باشد که معمولاً فرودگاه‌های اصلی شهرها نیستند و تا مرکزشهر اصلی فاصله زیادی دارند. نکته قابل توجه دیگر، نزدیکی ایستگاه قطار به فرودگاه ها میباشد؛ که گاهی تا نزدیکترین جای ممکن به سالن فرودگاه هم کشیده شده است.

2. شرکت قطارهای آلمان ( Deutsche Bahn)
وسیله نقلیه دیگر، قطار میباشد که هم راحت و هم به موقع و نیز گسترده ترین خطوط راه آهن اروپا داراست.
هر روزه قطارهایی علاوه بر داخل آلمان با برنامه منظم خود از آلمان به کشورهای همسایه‌ و بالعکس حرکت می‌کنند. تقریباً همه‌ کشورهای همسایه‌ی آلمان از جمله سوئیس، لهستان، هلند، دانمارک، چک و اتریش و همچنین کشورهای غیر همسایه همانند ایتالیا و مجارستان با سرویس قطارهای یوروسیتی (EuroCity) به آلمان متصل‌اند، که سرعت آنها تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد. این قطارها برای مسافران و جهانگردان جذابیت ویژه‌ای دارند، هم به دلیل تخفیف‌های قیمت بلیط و نکته مهمتر، مشاهده مناظر طبیعی مسیر می باشد. همچنین دراین قطارها، واگن هایی به قراردادن دوچرخه ها اختصاص داده شده است. این امکان برای آنان که قصد سفر با دوچرخه را دارند بسیار مطلوب و ارزشمند است.

3. اتوبوس
یکی دیگر از وسایل نقلیه، اتوبوس است که نه تنها بین شهرهای مهم و بزرگ آلمان در رفت و آمد است که این شهرها را هم به سایر شهرهای بزرگ اروپا مرتبط می سازد. در آلمان چندین شرکت‌ اتوبوس‌رانی وجود دارد. DB تورینگ (Touring) که یورولاینز نیز نامیده می‌شود، قدیمی‌ترین و شناخته شده ترین شرکت اتوبوسرانی است که از بسیاری شهرهای آلمان به نقاط مختلف اروپا در رفت و آمد است. شرکت‌های جدید و کوچکتری نیز هستند که مسیرهایی به خارج از آلمان دارند. از جمله Berlinlinienbus و Meinfernbus. این اتوبوس ها نیز از امکانات خوبی برخوردارند: اینترنت، برق برای شارژ گوشی و لپ تاپ، دستگاه اتوماتیک نوشیدنی و ساندویچ، سرویس بهداشتی و....

4. کشتی یا قایق
در آلمان با کشتی های مسافرتی، و قایق هم می توان مسافرت کرد. مسافرت از این طریق، از بنادر شمالی این کشور امکان پذیر است و بنادر و مقاصد مسیرهای دریایی از این قرارند:
لوبک در شمال آلمان به سنت‌پیترزبورگ و کالینینگراد در روسیه. لوبک شهری است در ایالت اشلسویگ - هولشتاین در شمال آلمان. این شهر در ساحل زیبای دریای بالتیک قرار دارد.
کیل به اسلو در نروژ و گوتنبرگ درسوئد. کیل نیز در ایالت شلسویگ - هولشتاین قرار دارد.
روستوک به هلسینکی در فنلاند و چندین بندر کوچک تر در سوئد و دانمارک. روستوک نیز یکی دیگر از شهرهای شمالی آلمان است. این شهر بزرگ‌ترین شهر ایالت مکلنبورگ - فورپومرن به‌شمار می‌رود و نیز پرترددترین بندر در شمال آلمان است.

5. اتومبیل
آلمان یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین شبکه آزاد راههای دنیا را دارد. استفاده از آزاد راههای آلمان برای خودروها رایگان است. گرچه در آزاد راههای آلمان محدودیت سرعت وجود ندارد اما توجه به قسمت هایی که محدودیت سرعت وجود دارد، بسیار اهمیت دارد، زیرا دوربین‌های نظارتی زیادی در آلمان بر سرعت خودروی شما نظارت می‌کنند. البته به رانندگان خصوصاً اگر تازه‌کار باشند توصیه می‌شود که سرعتی بیش از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت نداشته باشند. با این حال آلمان مقصد بسیاری از جهانگردانی‌ست که در آلمان خودروهای پرسرعت اجاره می‌کنند تا در بزرگ‌ترین شبکه آزاد راههای دنیا بدون محدودیت سرعت برانند. با این حال می توان با هر اتومبیلی که در اختیار دارید با خیال راحت و امن رانندگی کنید و به سفر خود به گوشه و کنار آلمان بپردازید.
ازآنجا که آلمانی ها علاقه خاصی به سفر و استفاده از مناظر طبیعی دارند؛ بسیاری از آنها اتومبیل خود را برای سفر مجهز به اتاقک های مخصوصی می کنند که به عقب خودرو متصل می شود و دارای امکانات اولیه ای چون آشپزخانه و دستشویی و امکاناتی برای خواب می باشد؛ یا برخی از آلمانی ها هم خودروی مجهز به این تشکیلات را خریداری می کنند، خودرویی که در ایران کاروان نامیده شده است، خودرویی است تفریحی که به آلمانی به آن Wohnwagen گفته می شود.

یکی از راه‌های رایج مسافرت در آلمان با اتومبیل، هم‌سفر شدن با کسانی‌ست که با شما هم مسیر هستند. مبلغی که باید به راننده بپردازید از هزینه‌ی قطار در همان مسیر کمتر است. چندین سایت از جمله سایت Mitfahrgelegenheit به معنی «شانس هم‌سفر شدن» به همین منظور طراحی شده‌ اند. برای استفاده از وب‌سایت ثبت‌نام درآن الزامیست.

سواری رایگان یا هیچ‌هایکینگ (hitchhiking) یک نوع دیگر از مسافرت ارزان در آلمان است. در آلمان نیز همانند بسیاری از کشورهای اروپایی ممکن است که در جاده بایستید، برای اتومبیل‌ها دست تکان دهید و یک اتومبیل سوارتان کند و مبلغی هم نپردازید. این کار یکی از گزینه‌های در دسترس برای مسافرت ارزان و بدون‌هزینه در آلمان است.

6. دوچرخه
آلمان کشور مطلوبی برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری است. مسیرهای دوچرخه در آلمان با علامت‌های ترافیکی مشخص شده است و در اغلب شهرها و حومه‌های آن مشاهده می شود. در جاده‌های خارج از شهرها، مسیر دوچرخه مسیر باریکی‌ست که به موازات جاده کشیده شده است. این مسیر با تابلوی آبی و سفید و نماد گرافیکی دوچرخه مشخص شده است. چنین تابلویی نشان می‌دهد که دوچرخه‌ها فقط باید از مسیر تعیین شده عبور کنند و وارد جاده نشوند. در شهرها مسیر دوچرخه گاهی از خیابان و گاهی از پیاده‌روها می‌گذرد و با رنگ قرمز تیره مشخص شده‌ است. یکی از ویژگیهای خوب سفر با دوچرخه در آلمان آن است که می توان دوچرخه را به داخل قطار برد. شما براحتی میتوانید از هر ایستگاهی دوچرخه خود را به ترن برده و مسیری را با قطار طی کنید و در هر ایستگاهی که تمایل دارید بقیه مسیر سفرتان را با دوچرخه ادامه دهید.

پایان

نظرات
آخرین اخبار