کد خبر: 2337
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 17:50
ظریف در اولین حضور خود در مجلس دهم مطرح کرد:
وزیر امور خارجه اعلام کرد: علتی که عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران تلاش می کنند استکبار ستیزی و حمایت از مقاومت است اینها سرمایه های انقلاب اسلامی است که هیچ گاه این سرمایه ها را برای چند دلار از دست نخواهیم داد.

فراتاب- محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که صبح یکشنبه به منظور ارائه گزارش به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته بود، ضمن سخنرانی در جمع نمایندگان، به پرسش های آنان نیز پاسخ گفت. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این جلسهاعلام کرد: علتی که عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران تلاش می کنند استکبار ستیزی و حمایت از مقاومت است اینها سرمایه های انقلاب اسلامی است که هیچ گاه این سرمایه ها را برای چند دلار از دست نخواهیم داد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال های تعدادی از نمایندگان مجلس درمورد برجام اظهارداشت: گزارش مفصلی از دستاوردها و موانع اجرای برجام را روز 27 فروردین درست سه ماه پس از اجرای برجام به مجلس ارائه دادیم و گزارش بعدی دستاوردها و موانع برجام 27 تیر تقدیم می شود.
ظریف خطاب به نمایندگان افزود: روی اصول خودمان ایستادگی می کنیم و کنار نخواهیم رفت و اصول و مبانی ما تغییر نمی کند.
وی تاکید کرد: آنچه مسلمات انقلاب و نظام است مورد خدشه و سوال قرار ندهید؛ هیچ دولتی و کسی جرات تخطی از اصول و آرمان های امام راحل را نداشته و نخواهد داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک نماینده مردم اصفهان مبنی بر این که استکبار ستیزی در چارچوب وزارت خارجه در کجا قرار دارد، به تعداد ال سی هایی که باز شده و میزان سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاری ثبت شده در پنج ماه اشاره کرد و گفت: بروید با هر شرکتی که خودتان قبول دارید صحبت کنید که کدام قرار داد در پنج ماه به نتیجه می رسد؟
وی افزود: ما هیچگاه به آمریکا اعتماد نمی کنیم؛ مبنای ما سلطه ستیزی است.
وزیر امور خارجه خطاب به سالک گفت :شما اشاراتی به حضرت امام (ره) کردید،من از مسئولان مذاکرات قطعنامه 598 در زمان حضرت امام خمینی (ره) بودم که با تایید حضرت امام صورت گرفت. لذا تاریخ جمهوری اسلامی ایران را تغییر ندهید.
ظریف گفت: مذاکرات هسته ای به دستور رهبر معظم انقلاب و با نظارت ایشان شکل گرفته و هنوز هم به همان شکل ادامه پیدا می کند.
وی تصریح کرد: ما این مذاکرات را اقتدار نظام و گرفتن بهانه از دشمن می دانیم نه این که استکار ستیزی خودمان را کنار گذاشته باشیم علتی که بعضی تحریم های ظالمانه آمریکا برقرار است استکبار ستیزی ماست.

هیچگاه سرمایه های انقلاب را برای چند دلار از دست نخواهیم داد
وزیر امور خارجه همچنین گفت: علتی که عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران تلاش می کنند استکبار ستیزی و حمایت از مقاومت است اینها سرمایه های انقلاب اسلامی است که هیچ گاه این سرمایه ها را برای چند دلار از دست نخواهیم داد.
وی تاکید کرد: ما روی اصول خودمان ایستادگی می کنیم و از این اصول کنار نخواهیم آمد لذا با شما موافقیم که اصول ما لایتغیر است، اصول و مبانی ما تغییر نمی کند. خواهش می کنم از دوستان آنچه مسلمات انقلاب و نظام است مورد خدشه و سوال قرار ندهند.
وی تاکید کرد: کسی در جمهوری اسلامی ایران در هیچ دولتی جرات تخطی از اصول و آرمان های امام و انقلاب را نداشته است و ان شاء الله نخواهد داشت.

با صداقت کامل همه موانع را بازهم خواهیم گفت
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال حسین علی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار مینی بر این که ما گزارش دقیق و شفاف می خواهیم چون مردم سوال می کنند که چه چیزهایی را دادیم و چه چیزهایی را گرفتیم چون گزارش حق مردم است تا به درستی قضاوت کنند، گفت: در پنج ماه کدام گشایش اقتصادی تاکنون ایجاد شده است؟ پنج ماه از برجام گذشته است. ما گزارش مفصل دستاوردها و موانع را طبق قانون روز 27 فروردین یعنی درست سه ماه پس از اجرایی شدن برجام ارائه دادیم و گزارش بعدی را به موقع ارائه می دهیم.
ظریف گفت: اگر (گزارش) شفاف نبود بیاییم در جلسه مطرح کنیم. ما که آمادگی داریم و مشکلی در بحث شفاف نداریم. گزارشی که باید ارائه می دادیم ارائه دادیم گزارش بعدی هم در '27 تیر ماه به وقت ارائه می شود؛ با صداقت کامل در آن گزارش همه موانع را گفتیم و باز هم خواهیم گفت.

جنایات عربستان در پشت غبار ایران هراسی و ایران ستیزی مخفی شده بود
در ادامه وزیر امور خارجه در پاسخ به سخنان مصطفی کواکبیان که به فاجعه خونین منا و ماجرای حج امسال اشاره کرد و گفت عربستان جزو لیست کشتارکنندگان یمنی است و به داعش در فلوجه کمک می کند وزارت خارجه واکنش قاطع تری داشته باشد، گفت: عربستان به عنوان کشوری که تلاش داشته جنایاتش را در یمن مخفی کند، فضاحتی که عربستان در روزهای گذشته انجام داد و باعث شرمندگی است که سازمان ملل این گونه برخورد کرد.
وی ادامه داد: این فضاحت سال ها بود که ادامه داشت اما در پشت غبار ایران هراسی و ایران ستیزی مخفی شده بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی دولتی است که تغییر نکرده است؛ تلاش هایی که این رژیم می کند به خاطر نگرانی و وحشتی است که از حضور مقتدر ایران به عنوان بزرگ ترین قدرت صلح طلب و آرامش خواه در این منطقه دارد.
وی افزود: ما معتقدیم نگرانی بیهوده ای است؛ اگر آنها دنبال تحمیل دیدگاه های خود بر مرم مظلوم منطقه نباشند، اگر نخواهند مردم یمن را به خاک و خون بکشند و اگر از تروریست و افراطیونی که روزی آتش خانه خودشان خواهد شد، حمایت نکنند ایران هیچ مشکلی با هیچ یک از همسایگان خود نداشته و نخواهد داشت.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما عزت جمهوری اسلامی ایران را همواره حفظ خواهیم کرد و مردم هستند که این عزت را می خواهند، می طلبند و حفظ می کنند.
ظریف تاکید کرد: شرکت نکردن ایران در حج نشان دهنده تاکید نظام و رهبری و دولت بر حفظ عزت حجاج ایرانی است که آن را حفظ خواهیم کرد. وزارت مور خارجه تمام تلاش خود را در تقویت اقتصاد مقاومتی می کند.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم نیز با طرح سوال خود به ضرورت جذب سرمایه گذارن ایرانی در خارج از کشور به عنوان یک ظرفیت عظیم اشاره کرد و در خصوص نحوه جذب این سرمایه ها سوال کرد.

اقدامات لازم برای برخورد با دست اندازی به اموال ایران انجام شده است
ظریف در پاسخ به سوال نماینده مردم لنگرود گفت: ما یک اداره کل به نام اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور داریم که به تدبیر دکتر روحانی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هم به وازت خارجه واگذار شد.
وی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی این اداره کل جذب سرمایه گذاران ایرانی است که در کشور خود سرمایه گذاری کنند.
وزیر امور خارجه افزود: اما لازمه این کار احساس امنیت هر ایرانی برای آمدن به کشور خودش است؛ هر ایرانی باید احساس کند و یقین دارم این احساس را جامعه ایرانی خارج از کشور که سرمایه های این کشور و این مردمند، دارند که هر زمان می توانند به کشور خودشان بازگردند و آزادانه سرمایه گذاری کنند و هر وقت خواستند بازگردند و این ضرورت حمایت از سرمایه گذاری ایرانی در خارج است.
ظریف گفت: ما اقدامات لازم را برای برخورد با دست اندازی به اموال ایران انجام دادیم این که فرمودند چراغ قوه گرفتیم به خاطر این است که برخی به ناروا این اتفاقات را گفتند مردم ما را پس از برجام تحقیر می کنند خواستیم یادآوری کنیم که اتفاقا امروز این تحقیرها تمام شده است.

تحریم جدیدی نداشتیم

وزیر امورخارجه گفت: در حوزه هسته ای و غیرهسته ای تحریم جدیدی اضافه نشده است بلکه افراد جدیدی را در حوزه موشکی وارد فهرست کردند و ما نیز پاسخ آن ها را داده ایم.

 ظریف در ادامه ارائه گزارشی از روند اجرای برجام و سرمایه گذاری های خارجی و اقتصاد مقاومتی(وضع موجود، چالش ها و پیشنهادها) این مطلب را در پاسخ به اظهارات برخی از نمایندگان مطرح کرد.
وی افزود: ما به آمریکایی ها و اروپایی ها فشار می آوریم که مجبورند بانک ها را راضی کنند، آن ها می گویند بانک ها، بخش خصوصی هستند، ما می گوییم کاری نداریم؛ این بانک ها از شما می ترسند و شما باید آن ها را راضی کنید تا در ایران سرمایه گذاری کنند.
ظریف ادامه داد: در این مسیر چندین بار اعلام کردند که کار کردن با ایران مشکلی ندارد، فراموش نکنیم یک روزی وظیفه آن ها این بود که هر روز بانک ها را تهدید می کردند که اگر با ایران کار کنید، جریمه می شوید.
وزیر امورخارجه گفت: مسیر دوم ما باز کردن راه با سایر بانک ها است، هفت تا هشت بانک هستند که مخالفت می کنند و مشکل دارند، بانک های دنیا خیلی زیاد هستند و آن بانک ها یکی پس از دیگری به سمت ایران می آیند و این ما هستیم که تصمیم می گیریم با کدام بانک ارتباط برقرار کنیم.
ظریف افزود: مسیر سوم که من فکر می کنم مسیر بسیار مهمی است، ایجاد فضای رقابت است. ما باید کاری کنیم بانک هایی که از این قافله عقب ماندند، احساس نکنند تصمیم درستی گرفتند، احساس نکنند تحریم هایی که در فضای روانی خیال می کنند هنوز وجود دارد، واقعا وجود دارد.
وی تاکید کرد: تحریمی علیه ایران وجود ندارد، این موضوع را خودمان تبلیغ نکنیم، تنها جایی که تبلیغ می کند علیه ایران تحریم وجود دارد، بعضی از دوستانمان در داخل هستند، جای دیگر نمی گوید در ایران تحریم وجود دارد و می گوید فقط رعایت کنید که سایر موارد اشکال نداشته باشد.

در مذاکره جدید با 1+5 بر اجرای صحیح برجام تاکید خواهم کرد
وزیر امورخارجه ادامه داد: ما باید فضای رقابتی درست کنیم البته در سفر قبلی که به اروپا داشتم تعداد زیادی از بانک ها همراه ما بودند، در سفرهای آینده و سفری که امشب به اسلو خواهم داشت هم مذاکرات بانکی و هم مذاکرات سیاسی و اقتصادی خواهم داشت.
ظریف گفت: همچنین دوباره در جلساتی که با اعضای 1+5 خواهم داشت بر اجرای صحیح برجام تاکید خواهم کرد لذا این مسیر را ما ادامه می دهیم ولی در حوزه اقتصاد و در حوزه سرمایه گذاری مهمترین عامل برای جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد فضای امن و بی تنش است و من فکر می کنم در این حوزه ضرورت دارد ما بیش از پیش تلاش و اقدام کنیم.

ایجاد مانع برای روابط اقتصادی نقض برجام است
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره قانون تصویب شده در آمریکا پس از توافق هسته ای مبنی بر لغو روادید که براساس آن، کسانی که به ایران می آیند باید دوباره کسب اجازه کنند، اظهارداشت: از همان روز قبل از اینکه به مطبوعات کشیده شود با آقای کری تماس گرفتم و گفتم این کار خلاف قانون است و ایشان تعهد کرد که اقدام کند که در یک حوزه اقدام کردند.
وی ادامه داد: اطلاعاتی که ما داریم این است که بازرگانان اروپایی و کشورهای 38 گانه ای که امکان سفر بدون روادید به آمریکا را داشتند امروز وضعشان بد نیست، البته اینطور نبوده که قبلا بدون روادید می رفتند، قبلا یک فرمی را روی کامپیوتر پر می کردند و پولی را می دادند و می توانستند یکبار به آمریکا بروند اما الان یک ویزای 10 ساله به آن ها داده می شود که 10 سال می توانند به آمریکا بروند.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما آنچه از طرف های تجاری شنیدیم این است که این موضوع مانعی نخواهد داشت البته هنوز معتقدیم در ارتباطات مردمی و توریسم ممکن است مشکلاتی باشد که در این زمینه نیز مذاکرات خود را ادامه می دهیم و تلاش می کنیم موانع را برداریم.
ظریف خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی نیز می داند که اگر این قانون آمریکایی مانع روابط اقتصادی با ایران شود نقض برجام خواهد بود و نباید این کار را انجام دهد. نقض روح برجام هم نیست بلکه نقض برجام است و ما هم به آن ها تاکید کردیم و آن ها می دانند.
وی گفت: مقداری از این مساله از طرف مقابل حل شده و مکانیزم هایی نیز در بخش کنسولی خود ما ایجاد شده است که حتی در حوزه گردشگری نیز که برای آن هایی که با ما همکاری نداشتند نیز مانعی ایجاد نشود.

در حوزه موشکی مذاکره نکردیم
ظریف در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه بعد از توافق هسته ای تحریم هایی علیه اشخاص و افراد اضافه شده است این با توافق هسته ای منافات دارد چگونه این مساله پیگیری شده است؟ افزود: حتی یک تحریم در حوزه هسته ای اضافه نشده است.
وی ادامه داد: در حوزه های غیرهسته ای نیز تحریمی اضافه نشده است بلکه افراد جدیدی را وارد فهرست کردند که تنها در حوزه موشکی بوده و ما نیز پاسخ آن ها را داده ایم. ما در حوزه موشکی با طرف غربی مذاکره نکردیم.
وزیر امورخارجه گفت: از دوستان تقاضا می کنم گفت و گویی که در آخرین جلسه استماع مجلس آمریکا در حوزه موشکی بود را بخوانید، در این گفت و گو به نمایندگان وزارت خارجه می گویند شما یک ممنوعیت قطعی بر برنامه موشکی ایران را به یک برنامه آبکی تبدیل کرده اید و دست ایران را برای تبدیل شدن به قدرت موشکی بازگذاشته اید و طرف مقابل پاسخ ندارد.
ظریف افزود: اگر دوست داشتید من این گفت و گو را در اختیار شما قرار می دهم که ببینید چه میزان می توانید به جمهوری اسلامی و مقاومت مردم افتخار کنید، متاسفم که این گفت و گوها در اختیار مردم قرار نمی گیرد تا مردم ببینند که نمایندگان مجلس آمریکا به اعضای وزارت خارجه خود می گویند شما از ایرانی ها روی دست خوردید و آن ها توانستند شما را وادار کنند تا از مواضعتان کنار بیایید.
وی ادامه داد: ما توانسته ایم تمام بحث موشکی را با اقتدار حفظ کنیم و دیدیم که شورای امنیت چگونه واکنش نشان داد، دیدیم که خود آن ها نیز امروز اعلام می کنند برنامه موشکی ایران نقض برجام نیست حتی نمی گویند نقض قطعنامه 2231 است، می گویند با قطعنامه 2231 همخوانی ندارد.
وی اضافه کرد: همه این ها دستاورد است اما آن ها برای آرام کردن افکار عمومی خودشان به همان فهرست تحریم قبلی افرادی را اضافه می کنند که ما نیز اعلام کرده ایم پاسخ ما به این اقدامات آمریکایی ها تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است که توانی دفاعی برای جلوگیری از تعدی و تهدید و چشم داشت به خاک و منافع جمهوری اسلامی ایران است که نیروهای مقتدر مسلح ما اجازه نخواهند داد هیچکس چشم داشتی به این خاک داشته باشد.

اقدام متقابل در موضوع موشکی به دستور رئیس جمهوری
وزیر امورخارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مصوبه مجلس درباره توافق هسته ای و شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب هرگونه تحریم پس از توافق هسته ای اگر انجام شود باید در مقابل آن اقداماتی صورت بگیرید در این زمینه چه اقدامی انجام داده اید؟ گفت: در شورای عالی امنیت ملی چارچوبی را تحت عنوان اقدام متقابل در برابر اقداماتی که طرف مقابل می کند ارایه کردیم که این اقدامات ممکن است نقض یا تخطی یا مخالفت با روح محسوب شود و ما آن اقدامات را انجام خواهیم داد.
ظریف افزود: چارچوبی که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده تقریبا مسئولیت ها مشخص می کند وزارت امورخارجه و دستگاه های دیگر به کمیته نظارت شورای عالی امنیت ملی گزارش می دهند آن کمیته نظارت است که تعیین مصداق می کند آیا این تخطی در درون برجام یا نقض مفاد اصلی برجام یا به فرموده رهبر معظم انقلاب تحمیل تحریم های جدید است و براساس آن اقدام متقابل صورت بگیرد.
وی ادامه داد: تا کنون نیز در حوزه موشکی به دستور رئیس جمهوری اقدام متقابل مناسب صورت گرفته است.

تمدید قانون ایلسا مغایر برجام است
وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قانون تحریمی ایران مشهور به داماتو کی باید لغو شود؟ گفت: قانون داماتو دیگر وجود ندارد قانونی به اسم ایلسا وجود دارد که این قانون در پایان 2016 مدت آن تمام می شود، گروهی از سناتورها و نمایندگان آمریکا به دنبال تمدید آن هستند که ما به دولت آمریکا تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید قانون ایلسا مغایر با برجام است.
ظریف افزود: آن ها نیز در جلسه استماع کنگره اعلام کردند که باید نحوه برخورد با این قانون به شکلی باشد که برجام را نقض نکند، اینجا تاکید می کنیم که اهداف و چارچوب برجام مشخص است و تعهدات بین المللی دولت آمریکا مشخص است و نباید تحریم ها ایجاد شود.

توسعه همکاری اقتصادی با چین و روسیه
رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تحولات منطقه ایجاب می کند روابط تجاری ما با روسیه خیلی قوی تر انجام شود در این زمینه چه اقدامی شده است؟ یادآور شد: یکی از گسترده ترین مذاکرات اقتصادی ما با روسیه و طبیعتا با چین است چون چین بزرگترین شریک تجاری ایران است، قصد دارد 30 میلیارد دلار در برنامه های توسعه ای ایران سرمایه گذاری و فاینانس کند.
ظریف اضافه کرد: لذا ما با این دو کشور همکاری خود را توسعه می دهیم، درست است ما با سایر کشورها نیز کار می کنیم اما این به معنی فراموش کردن شرکای سنتی نیست.
وزیر امورخارجه گفت: با روسیه یک فاینانس 2.2 میلیارد دلاری بانکی داریم، همچنین بحث فاینانس در سقف پنج میلیارد دلار پروژه های دولتی را دنبال می کنیم و تلاش برای کاهش تعرفه ها برای صادرات کالاهای ایرانی به خصوص میوه، لبنیات و محصولات گوشتی به روسیه در جریان است.
ظریف افزود: توفیقات خیلی خوبی داشتیم، دکتر واعظی که مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه است تلاش های بسیار خوبی داشته است سطح روابط اقتصادی ما با روسیه در حال گسترش است و روابط بانکی بسیار خوبی با روسیه داریم و مشکلاتمان در این حوزه کاملا حل و فصل شده و کار را انجام می دهیم.
وی ادامه داد: درباره فاینانس پنج میلیارد دلاری که مرحله آن دو میلیارد دلار است درمورد شرایط و مقرراتش برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که منافع ملی و قوانین جمهوری اسلامی ایران رعایت می شود، مذاکرات را ادامه می دهیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

نظرات
آخرین اخبار