کد خبر: 2335
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 13:23
پورفلاح؛ برنده جوایز لئوناردو و شوالیه در گفت و گو با فراتاب مطرح کرد:
احمد پورفلاح تاجر موفق و بین المللی ایرانی که طی سالهای اخیر به سان یک دیپلمات اقتصادی به گرمی روابط تهران و رم کمک کرده است اخیراً از سوی رئیس جمهور ایتالیا دو جایزه معتبر اقتصادی را از آن خود کرده است.

فراتاب گروه اقتصادی:  ایران و ایتالیا دارای روابط تاریخی گسترده و به نوعی نوستالژیکی با هم هستند دو کشوری که در سده هایی پیش تر از امروز ابرقدرت های تمدنی و سیاسی به شمار می رفتند و از نظر ذهنی این تاریخ پرشکوه تاثیرات مشترکی روی اذهان مردمان و سیاسیون دو کشور گذاشته است. طی چند دهه اخیر روابط طرفین همواره خوب و رو به گسترش بوده است ایتالیایی ها سعی داشته اند همواره هیجانات زودگذر سیاسی را در روابطشان با تهران کنار بگذارند و همین امر پایه روابط خوب و گسترده طرفین بوده است. روابطی که پس از برجام به نظر می رسد سریع تر و گسترده تر از هر زمان دیگری جلو خواهد رفت. اما در این بین جدای از اراده رهبران سیاسی دو کشور، قطعاً افراد و گروههای غیردولتی و بخصوص بخش خصوصی نیز از عوامل موثر در گسترش و ارتقای روابط بوده اند. بی شک یکی از این افراد کسی نیست جز «احمد پورفلا» بازرگان و صنعت گر ایرانی که از مدیران کهنه کار و با تجربه این عرصه در ایران به شمار می رود.

پورفلاح طی سه دهه اخیر یکی از بازرگانان و مدیران صنعتی فعال در عرصه اقتصادی و صنعتی کشور بوده است وی همچنین سالهاست که ریاست اتاق مشترک ایران و ایتالیا را بر عهده دارد و طی این مدت تلاش وافری برای افزایش تعاملات اقتصادی و نیز رفت و آمد تجار و صنعتگران دو کشور داشته است. به همین دلیل در سال 2016 وی در فاصله کوتاهی دو جایزه معتبر از سوی دولت ایتالیا به پاس خدمات اقتصادی و تلاش های دیپلماتیکش در این حوزه دریافت نمود. در گفت و گوی کوتاهی که وی با فراتاب داشت در خصوص اهمیت این دو جایزه و نیز چشم انداز روابط اقتصادی ایران و ایتالیا به بیان نظراتش پرداخته است که مشروح آن در ادامه خواهد آمد:

 

فراتاب - به عنوان نخستین سوال بفرمایید که علت اینکه ایتالیایی ها همواره بدنبال گرمی رابطه با ایران بخصوص در بخش اقتصادی بوده اند چیست؟

پورفلاح: جدای از اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری که بین دو ملت وجود دارد درک متقابل و خوبی که سیاستمداران در رم و تهران طی دهه های اخیر داشته اند باعث شده است زمینه های گرمی و گسترش روابط بین دو کشور همواره فراهم باشد. در این بین دولتمردان ایتالیایی بر خلاف هم قطارانشان در دیگر کشورهای اروپایی، با نگاهی دوراندیشانه و سازنده سعی داشته اند که هیجانات و مسائل موردی سیاسی هیچگاه تاثیر قاطعی در روابط کلی دو کشور نداشته باشد. به همین دلیل همواره از نظر دیپلماتیک بالاترین ارتباط را با ایران داشته اند در ایام عادی بیشترین مراوده اقتصادی را نیز داشته اند و در دوران تحریم های بین المللی در دولت پیشین ایران، یکی از آخرین کشورهایی بودند که وارد این پروسه شدند و طبیعی هم بود با حصول برجام یکی از نخستین هایی باشند که بخواهند روابط دو کشور را نه تنها به حالت پیشین برگردانند که حتی آنرا ارتقا دهند. همین دید در بین دولتمردان کشورمان نیز وجود دارد به همین دلیل طی ماههای اخیر شاهد بودیم نخستین مقصد اروپایی آقای روحانی به رم بود و در فاصله کوتاهی نخست وزیر این کشور هم راهی تهران شد و طرفین قراردادها، معاهدات و تفاهم نامه های مختلفی با محوریت اقتصاد به امضا رساندند توافقاتی که ایتالیا را همچنان در جایگاه بزرگترین شریک اقتصادی ایران قرار می دهد.

 پورفلاح با دریافت دو جایزه لئوناردو و شوالیه از سوی دولت ایتالیا عملاً تبدیل به نمادی از اشتیاق تهران و رم برای افزایش همه جانبه روابط شده است

فراتاب - شما سال ها است که در حوزه روابط اقتصادی و تجاری ایران و ایتالیا فعالیت می کنید، طبیعی است با زیر و بم های این حوزه بیش از هرکسی دیگر آشنا باشید، آنچه که پیداست ظرفیت های طرفین برای گسترش روابط بسیار گسترده است، و بسیاری از آنها بالفعل نشده اند، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ 

پورفلاح: کشور ایتالیا در ایجاد بسیاری از زیرساخت های ما نقشی اساسی داشته است. در واقع می توان گفت کشور ایتالیا  در صنعت فولاد، پتروشیمی، سیمان و حتی در نساجی توان بالایی دارد و در مقابل کشوری همچون ایران که سال ها است که از بازار جهانی دور بوده و از نظر تکنولوژی نسبت به سایر رقبای منطقه ایش عقب مانده است، باید این خلأ را با ایجاد رابطه با کشورهای مختلف و قدرتمند که دارای ثبات در تصمیم گیری و تعهد به انجام آن هستند پر کند که به باور من ایتالیایی ها بیشتر از هرکشور دیگری این ویژگی را دارند و در روابطشان با ما به خوبی آن را اثبات کرده اند. اعتماد متقابلی که بین رهبران دو کشور هست نیز از همین روند و تجربه مشترک، ریشه گرفته است.

همچنین باید در نظر بگیریم که از نظر توان اقتصادی ایتالیایی ها چهارمین قدرن اروپا به شما می روند و صنعتی نیست که دستی در آن نداشته باشد؛ و همانطور که می دانیم برندهای ایتالیایی در بسیاری از صنایع در زمره برندهای معتبر بین المللی به شمار می روند.

 

فراتاب می توانید بطور عملی یکی از صنایعی که طرفین توان همکاری قابل توجه دارند اما هنوز اقدامات جدی در آن انجام نداده اند را نام ببرید؟

پورفلاح: بله، بطور مثال صنعت گردشگری یکی از این ظرفیت های کار نشده و خوب بین دو کشور است. ایران و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که در لیست ده کشور دارای جذابیت های اقتصادی به شمار می روند اما میزان درآمد ایتالیایی ها با ما در این حوزه قابل مقایسه نیست، و شاهدیم سالانه دهها میلیون نفر از سراسر جهان راهی ایتالیا می شوند. در شرایط فعلی که نوعی گشایش بین المللی در قبال کشورمان روی داده است صنعت گردشگری می تواند یکی از محل های درآمد و جهش اقتصادی ایران شود و برای دستیابی به این مهم لازم است تا ما تجربه کشورهای موفق را بکار ببریم و قطعاً ایتالیایی ها می توانند در این حوزه بسیار به ما کمک کنند.

 

فراتاب اما گریزی بزنیم به کارنامه اقتصادی شما و بخصوص دریافت جوایزی که طی ماههای اخیر از دست رئیس جمهوری ایتالیا دریاف کرده اید، نخستی آنها جایزه لئوناردو است که به نوعی در اروپا از آن با نام نوبل اقتصادی یاد می شود در این خصوص لطفا بیشتر توضیح دهید:

پورفلاح: ایتالیایی ها در طول سال جوایزی در حوزه های مختلف به فعالین و افراد موفق در کشورهای مختلف که نوعی اثرگذاری بین المللی و یا حداقل منطقه ای داشته اند می دهند در حوزه فرهنگی و اقتصادی جایزه لئوناردو بزرگترین و موفق ترین آنها به شمار می رود. این جایزه بصورت سالانه و پس از بررسی در یک کمیته ویژه به نفر منتخب اهدا می شود. تا پیش از من، 12 فرد از کشورهای مختلف به این مهم دست پیدا کرده بودند و خوشبختانه در ابتدای سال 2016 کمیته مذکور پس از بررسی هایی که شش ماه به طول کشید به بنده اطلاع دادند که افتخار کسب سیزدهیم جایزه لئوناردو را بدست آورده ام به همین دلیل راهی رم شدم تا از دستان رئیس جمهوری این کشور آن را دریافت کنم.

 

فراتاب کمیته مذکور برای انتخاب نفرات چه فاکتورهایی را در نظر می گیرد و علت اصلی برنده شدن شما در میان رقبای مختلف از دیگر کشورها از دید این کمیته چه بود؟

پورفلاح: دلیل دریافت این جایزه نه به دلیل یک اقدام و عمل خاص بلکه به مجموعه ای از فعالیت ها باز می گردد. بخصوص تاثیری که توانسته ام در سال های گذشته بر روابط کشورهای ایران و ایتالیا داشته باشم را در نظر گرفته اند.

پورفلاح: استفاده از تجارب موفقیت آمیز ایتالیایی ها در زمینه صنعت گردشگری می تواند در احیای این صنعت و توجه هرچه بیشتر بین المللی به جاذبه های توریستی ایران نقش کلیدی ایفا کند

فراتاب توضیح بیشتری در خصوص کارنامه کاری تان می دهید؟

پورفلاح: من 34 سال است که شرکت و کارخانه ای را تحت لیسانس کشور ایتالیا مدیریت می کنم و 20 سال است که در اتاق بازرگانی ایران - ایتالیا  هستم و پذیرای هیات های بسیاری از سوی ایتالیا بوده ام و مدیریت اولین هیات تجاری ایران به کشورر ایتالیا پس از توافق ژنو برعهده من بوده است. جلسات بسیاری نیز با اتاق بازرگانی ایتالیا داشته ایم. در جریان اکسپو 2015 در کشور ایتالیا کمک بسیاری صورت گرفت و تعدا زیادی فرستادیم و ایران پس از سال های طولانی ایران پس از سال ها مقام دوم را در اکسپو را دریافت کرد. کشور ایتالیا همواره نخستین شریک تجاری ایران بوده و برای افزایش روابط میان دو کشور هیات های تجاری را به جز شیراز اصفهان به شهرهای کمتر شناخته شده ای مانند سمنان و قزوین می بردم. کشور ایتالیا برای ایران دارای اهمیت بسزایی است چراکه تنها کشور اروپایی است که در سال های گذشته تراز تجاری مثبت با ایران داشته است. ایتالیا پس از انقلاب نیز روابط تجاری خود را با ایران حفظ کرد و دچار هیجانات سیاسی نشد.

 

فراتاب و سرانجام اینکه طی روزهای اخیر یکبار دیگر نام شما در میان رسانه های اقتصادی اروپایی و ایرانی مطرح شد و گفته شد جایزه ای دیگر اینبار از سوی وزارت خارجه ایتالیا دریافت کرده اید جایزه ای که «شوالیه» ایتالیا نامیده می شود، در این خصوص نیز بیشتر توضیح دهید اینکه نشان شوالیه دارای چه اهمیتی است، علت انتخاب شما چه بوده است؟

پورفلاح: نشان شوالیه را همانطور که می دانیم دو کشور ایتالیا و فرانسه بطور سالانه به فعالین مختلف اهدا می کنند و به نوعی نشانه نوع دیدگاه دولت های این دو کشور است که با توجه به فاکتورهایی که مد نظر دارند از بین کاندیداهای مختلف به برگزیدگانشان اهدا می کنند، در این بین امسال نیز وزارت خارجه ایتالیا به دلیل تاثیر فعالیت های اقتصادی اینجانب و نیز بخصوص نقشی که طی همه این سالها در اتاق مشترک ایران و ایتالیا در نزدیکی هرچه بیشتر فعالین اقتصادی و صنعتی دو کشور داشته ام، بنده را انتخاب کرد و در هفته گذشته آن را دریافت کردم.

فراتاب پس در حقیقت گشایش دیپلماتیک در روابط دو کشور و اراده ای که طرفین برای افزایش روابط دارند یک عنصر موثر در این بخش بوده است تا ایتالیایی ها به فعالین ایرانی موثر در گسترش روابط توجه بیشتری کنند، و حال اگر مقایسه ای بین این دو جایزه بکنید، کدامیک مهمتر هستند برایتان؟

پورفلاح: قطعاً همین که به عنوان نماینده کشورم این افتخار را داشته ام که دو جایزه معتبر از ایتالیایی ها بگیرم بسیار برایم مایه مباهات است چون حس می کنم به نوعی توان ایران و ایرانی در دوران مهم فعلی بیشتر به چشم آمده است. و لذا هردو جایزه برام مهم هستند اما خب از نظر تخصصی و به عنوان یک بازرگان و صنعتگر، قاعدتا جایزه لئوناردو که تخصصی تر تحت نظر یک کمیته فنی و حرفه ای بررسی و اهدا می شود دارای اهمیت بیشتری است. هرچند نشان شوالیه هم به نوعی قدردانی از فعالیت اقتصادی ام و تلاثیرش بر افزایش روابط دو کشور است و از این منظر نقش فعالان صنعتی و اقتصادی را برجسته تر کرده است بسیار خوشایند است.

 

گفت و گو از اردشیر پشنگ

 

نظرات
علیپور
| |
2016-06-12 13:32:52
به عنوان یک هموطن به ایشان تبریک میگم امیدوارم نمونه ایشان و نیز افرادی مثل اصغرفرهادی و شهاب حسینی که جوایز معتبر بین المللی دریافت می کنند هر روز بیشتر شود
| |
2016-06-12 13:53:38
تبریک میگم
خرمی
| |
2016-06-12 13:54:26
گردشگری خوبه ولی نمیدونم ما هم میتونیم همون کارهای ایتالیایی ها رو بکنیم یا نه، چون جامعه ما متفاوت ازوناس
آخرین اخبار