کد خبر: 2322
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 10:58
عملیات هوایی و زمینی در منبج و باب
همزمان به محاصره شهر منبج که یکی از مهم ترین پایگاه‌ های داعش در سوریه است، شهر باب نیز به کانون دیگر حملات نیروهای سوریه دموکراتیک بدل شده است. آزادسازی روستاها، مناطق و شهرها، یکی پس از دیگر در حال انجام است.

فراتاب ـ سرویس بین المللی: از روز دوم ژوئن، عملیات آزادسازی منبج بوسیله‌ی نیروهای سوریه‌ی دموکراتیک، و با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های آمریکایی، آغاز شده است. این عملیات که نام فرمانده ابولیلا را برخود دارد، یکی از سخت‌ترین محاصره‌های و فشارهای یک سال اخیر را بر داعش تحمیل کرده است. در این مدت بیش از 60 روستا آزادسازی شده و شهر منبج نیز به محاصره نیروهای سوریه دموکراتیک درآمده است. اما این کلیت داستان نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک علیه داعش نیست، در سویی دیگر از جبهه‌ی نبرد آنها علیه داعش شهر باب، در شمال این کشور، در فاصله‌ی 38 کیلومتری استان حلب، که یکی از قدیمتی‌ترین شهرهای استان حلب به حساب می‌آید و شمار جمعیت این شهر 300 هزار نفر است و از آثار تاریخی فراوانی برخوردار است، مورد تهاجم نیروهای سوریه دموکراتیک قرار گرفته است. عملیات روانی و نظامی برای درهم شکستن روحیه‌ی داعش در چندین صحنه‌ی نبرد در جریان است. داعش از وضعیت تهاجمی در مقابل این نیروها، یه حالت تدافعی و عقب‌نشینی درآمده است. گزارش زیر، آخرین تحولات جنگ سوریه در عرصه‌ی منطقه‌ای منبج و باب را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش ان‌.آر.تی، نهاد حقوق بشری سوریه‌ اعلام کرد که، نیروهای سوریه‌ی دموکراتیک که گروهی از نظامیان آمریکایی نیز آنها را همراهی می‌کنند، دستاورد جدیدی در جنگ داعش کسب کرده و از منطقه‌ی شمال سوریه، در حال نزدیک شدن به یک منطقه‌ی دیگر تحت کنترل داعش هستند. آنها در حال حاضر 17 کیلومتر از شهر باب، که یکی از پایگاه‌های مهم داعش در سوریه است، دور هستند و در تدارک یک حمله‌ی نظامی به این شهر هستند. این پیشروی پس از آن بوده که بعد از یک هفته از عملیات آزادسازی منبج، نیروهای سوریه دموکراتیک، اکنون شهر را در محاصره خود گرفته‌اند. این نهاد گزارش داده که در حملات منبج، 160 نیروی داعش کشته شده‌اند.

برت مک‌گورگ، فرستاده‌ی و نماینده‌ی ویژه اوباما برای جنگ داعش، اعلام کرده که بواسطه‌ی پیشروی نیروهای سوریه‌ی دموکراتیک و محاصره‌ی منبج، داعش راه ورود به موصل را از دست داده است. به گزارش شبکه‌ی خبری روداو و به نقل از سخنان مک‌گورک، می‌نویسد، عملیات منبج، مسیر استراتژیک دسترسی داعش به اروپا را از هم گسست. همچنین، نیروها سوریه‌ی دموکراتیک، در شهر منبج و روستای محترقه الکبیر، سلاح‌های "SPG-9" داعش را به کنترل خود درآورده‌اند. مک گروگ می‌گوید، نیروهای سوریه دموکراتیک، روز جمعه مسیر دسترسی داعش به ترکیه را با محاصره‌ی منبج، قطع کردند.

آژانس خبری هاوار، مصاحبه‌ای را با زنانی انجام داده که پیش‌تر در مناطق زیر سیطره‌ی داعش زندگی می‌کردند و امروز این شهرها آزاد شده است. آنها پس از آزادی از چنگال داعش، لباس‌های سیاه خود را به کناری انداخته و لباس‌های محلی خود را به تن کرده بودند. خدیجه عبدو یکی از این زنان است که می‌گوید، شرط بسته بودم در صورت آزادی از چنگال داعش لباس قرمز بپوشم، و امروز آزادم و لباس قرمز به تن کرده‌ام. در گزارشی دیگر از این سایت، اخباری از عملیات جنگنده‌های آمریکایی در منبج منتشر شده که نشان از حملات مداوم هوایی به مواضع داعش در داخل شهر منبج دارد.

داعش که از هر سوی در محاصره است و احساس فشار نظامی شدیدی در عراق و سوریه بر خود می‌کند، به شدت به عملیات‌های انتحاری در مناطق مختلف روی آورده است. به گزارش ان‌ارتی، روز 11 ژوئن، داعش مسئولیت دو انفجار بزرگ در سیده زینب دمشق را برعهده گرفت. این نیروی تروریستی در سایت اعماق (سایت داعش)، مسئولیت عملیات‌های انفجاری دمشق را برعهده گرفته و اعلام نموده دو عملیات به شکل کمربند انتحاری و یکی هم با انفجار اتومبیل بوده است. در این انفجار 8 نفر کشته و 13 نفر نیز زخمی شدند.

 

نظرات
آخرین اخبار