انتقاد اتحادیه اروپا از فروش سلاح انگلیس به عربستان | فراتاب
کد خبر: 232
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 14:55
فشارها وانتقادها از دولت انگلیس درباره فروش سلاح به عربستان سعودی پس از آنکه گزارش های متعددی مبنی بر استفاده این سلاح ها از سوی ریاض علیه مردم یمن تایید شد، بشدت افزایش یافته است.

فراتاب: فشارها وانتقادها از دولت انگلیس درباره فروش سلاح به عربستان سعودی پس از آنکه گزارش های متعددی مبنی بر استفاده این سلاح ها از سوی ریاض علیه مردم یمن تایید شد، بشدت افزایش یافته است.

پارلمان اروپا نیز در همین راستا از دولت انگلیس انتقاد کرد و خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی شد. قرار است پارلمان اروپا در اواخر ماه جاری درباره فروش سلاح به عربستان و ایجاد راه کارهایی برای توقف  فروش سلاح به ریاض تصمیم گیری نماید. دولت انگلیس در سال گذشته میلادی تسلیحاتی به ارزش 6 میلیون دلار به عربستان فروخته است که گفته می شود عمده این تسلیحات در تجاوز عربستان به یمن مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی از منابع خبری و گروه های طرفدار حقوق بشر نیز ازشرکت داشتن نظامیان انگلیسی در جنگ عربستان علیه ارتش و نیروهای مردمی یمن خبر می دهند.

از اواخر ماه مارس سال گذشته میلادی، عربستان سعودی تجاوز به خاک یمن را آغاز کرد. این حمله ها تاکنون منجر به مرگ بیش از 8هزار و 300 یمنی و زخمی شدن 16 هزار تن دیگر شده است. از سوی دیگر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در اوائل ماه جاری میلادی در موضع گیری غیر منتظره ای گفت کشورهایی نظیر انگلیس باید فروش تسلیحات به عربستان سعودی را که درگیر جنگ با یمن است، متوقف نمایند. انگلیس این اتهامات را نفی می کند و مدعی است سلاح های انگلیسی در کشتار مردم یمن نقشی ندارند. با وجود این، لندن حضور نظامیان انگلیسی را برای آموزش نظامیان سعودی بویژه خلبانان ارتش عربستان تایید می کند.

در پیش نویس قطعنامه پارلمان اروپا که قرار است تا 10 روز دیگر به رای گیری گذشته شود از انگلیس بدلیل فروش سلاح به عربستان بشدت انتقاد شده است. در این پیش نویس آمده است:«با این قطعنامه فروش گسترده سلاح از سوی برخی از کشورهای عضور اتحادیه نظیر انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا را محکوم کرده و از این کشورها می خواهیم تا فروش سلاح به عربستان و همپیمانانش را متوقف نمایند.»

انگلیس اصلی ترین تامین کننده سلاح ارتش عربستان سعودی است.

 منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار