خاموشی ارج | فراتاب
کد خبر: 2313
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1395 - 12:40
گزارشی از تعطیلی خط تولید کارخانه 80 ساله
سریال ناکامی‌های صنعتی و رکود فراگیر این‌بار گریبان یک کارخانه و برند 80 ساله را گرفته تا تن سایر برندهای دیگر نیز بلرزد. دیروز خبر کوتاه اما مهمی از سوی یک خبرگزاری مبنی بر تعطیلی رسمی "کارخانه ارج" منتشر شد.

فراتاب ـ سرویس اقتصادی:

در ادامه سریال‌ نابودی برندهای ایرانی، کارخانه «ارج» عملا تعطیل شد. نابودی برندهای معروف و مشهور ایرانی یک پیام واضح و مشخص دارد و آن اینکه مدیران ناتوان بسیاری در صنعت وجود دارند که نه‌تنها نمی‌توانند وضعیت موجود را تثبیت کنند بلکه اوضاع را خراب‌تر از آنچه هست، می‌کنند. سریال ناکامی‌های صنعتی و رکود فراگیر این‌بار گریبان یک کارخانه و برند 80 ساله را گرفته تا تن سایر برندهای دیگر نیز بلرزد.  دیروز خبر کوتاه اما مهمی از سوی یک خبرگزاری مبنی بر تعطیلی رسمی کارخانه ارج منتشر شد. این در حالی است که در مجمع عادی سالانه این کارخانه که هفته گذشته برگزار شد اصلا چنین موضوعی در دستور کار قرار نداشت.


پایان عمر نشان ۸۰ ساله ایرانی
تسنیم دیروز نوشت که به دنبال تشدید مشکلات تولید در اولین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور، ارج رسماً از هفته گذشته تعطیل و ماشین‌آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد تا پایان عمر نشانک ۸۰ ساله ایرانی اینگونه رقم بخورد. به گزارش تسنیم، اولین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور که نامی آشنا برای تمام مردم ما دارد و کمتر شخصی با تولیدات آن بیگانه است به دلیل تشدید مشکلات تولید رسماً از هفته گذشته تعطیل شد. البته این کارخانه در طول سال‌های اخیر با بروز مشکلات مالی و حضور برندهای مختلف خارجی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار نداشت و با توجه به ماشین‌آلات کهنه دیگر قادر به تولید محصولات متنوع لوازم خانگی نبود.

کارخانه ارج در سال 1316 در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سی‌متری تهران به اتفاق 8 کارگر ساده فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1348 با کارگاه‌های متعدد و ماشین‌های جدید در زمینی واقع در جاده مخصوص کرج با همراهی مهندسین و کارگران مبتکر و ماهر با تکنیک‌های مدرن روز  فعالیت خود را ادامه داد. این کارخانه از اول فروردین ماه 1352 به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد. در سال 1357 با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار شد که تا سال 1374 تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار شد. به روز نشدن ماشین‌آلات و انتصاب مدیران دولتی در این کارخانه باعث شد تا نتواند از پتانسیل خود برای تولید محصولات روز استفاده کند به‌نحوی که در چند سال اخیر تصمیم به فروش این کارخانه گرفته شود. حتی در یک سال گذشته بخشی از این کارخانه در اختیار ایران خودرو قرار گرفت تا به عنوان پارکینگ خودرو از آن استفاده کند. تشدید مشکلات برای این واحد تولیدی به حدی شده که مدیران هفته گذشته تصمیم به تعطیلی رسمی آن گرفته و ماشین‌آلات کهنه آن را برای فروش گذاشته‌اند، این در حالی است که کارخانه ارج در مقطعی به عنوان سوپر مارکت لوازم‌خانگی ضمن برندسازی انواع لوازم‌خانگی را تولید می‌کرد.


چابک‌سازی هم به درد نخورد!
سهام عمده کارخانه ارج در دستان شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی است تا بیش از پیش ثابت شود بانکداران ما اصلا بنگاهداران خوبی نیستند. براحتی می‌توانیم بگوییم ارج برای بانک ملی است و سهامداران عمده تاکنون نتوانسته‌اند این برند 80 ساله را نجات دهند. سال گذشته در مجمع عمومی شرکت ارج سهامداران مقرر کردند در جهت چابک‌سازی ساختار مالی شرکت و پرداخت مطالبات سهامداران و سایر بستانکاران بخشی از دارایی‌های غیرمولد و مازاد (زمین ۳۷ هزار متری) با رعایت تشریفات قانونی و از طریق مزایده واگذار شود. برنامه‌های شرکت ارج در سال گذشته استفاده اثربخش از ظرفیت‌های داخلی جهت تولید، استفاده بهینه از منابع نامشهود بویژه برند ارج در کسب درآمد و پوشش سهم بازار، شفاف‌سازی همه پرونده‌های حقوقی و تلاش در جهت ارتقای سهم بازار اعلام شده بود اما عملا هیچکدام از این برنامه‌ها عملیاتی نشد و فقط
37 هزار متر زمین ارج را بانک ملی خرید!  یعنی بانک ملی زمین خود را خرید تا بتوانند پول سهامداران و مدیران ارج را بدهند! در گزارش مجمع عمومی سالانه ارج که هفته گذشته برگزار شد این موضوع تایید شده است: مطابق تکلیف مجمع، طی سال مالی مورد گزارش، در جهت اصلاح ساختار مالی شرکت، پرداخت مطالبات سهامداران و بانک‌ها و تسویه پرسنل بازنشسته، بخشی از دارایی‌های غیرمولد و مازاد (زمین ۳۷ هزار متری) با رعایت تشریفات قانونی و از طریق مزایده به شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی واگذار شد!
جالب اینکه هفته گذشته در مجمع کارخانه اینگونه تصمیم‌گیری شد که بودجه این کارخانه از طریق مدیریت هزینه‌های مالی شرکت از محل فروش بخشی از دارایی‌های مجموعه تامین ‌شود.
طبق همین گزارش مجمع عمومی، باز هم فروش دارایی‌های مجموعه ارج تنها راه نجات ارج خوانده شده و این یعنی عملا خداحافظی با برند 80 ساله‌ای که محصولات آن نشانه رونق تولید ملی بود.


نقشه بانک ملی برای ارج
شاید همگان از خود بپرسند چه شد که شرکتی با این همه سابقه در تولید و برندی با این شهرت اکنون به تعطیلی رسید؟ ابوالقاسم شانه‌ساز، معاون سابق انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» علت اصلی نابودی شرکت ارج را مدیران ناکارآمد آن اعلام کرد و گفت: این شرکت در دوران جنگ با حدود 1300 کارگر تولید می‌کرد و به‌ دلیل حواله‌ای بودن کالاها، بخوبی می‌فروخت اما پس از جنگ این شرکت از مشمولیت سازمان صنایع ملی بیرون آمد و به‌دلیل بدهی‌هایی که به بانک ملی داشت سهام آن را به این بانک دادند.  شانه‌ساز در ادامه خاطرنشان کرد: سال 74 مدیرعامل وقت کارخانه ارج که منصوبی از سوی بانک ملی بود دست به اختلاس بزرگی از این شرکت زد و در عمل توانست این شرکت را به خاک سیاه بنشاند اما از آنجا که ارج را بانک ملی اداره می‌کرد، با تزریق پول این شرکت به حیاتش ادامه داد اما قصد بانک ملی از این ادامه حیات، چیز دیگری بود.  معاون سابق انجمن صنایع لوازم خانگی اضافه کرد: پس از این اختلاس بانک ملی پول می‌داد و با آن پول کمپروسورهای مورد نیاز را می‌خریدند اما بانک برای اینکه طلب داشت، کمپروسورها را مصادره می‌کرد و از مدیریت کارخانه می‌خواست آنها را از بازار آزاد خرید کنند.  وی با تصریح اینکه ارج از اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی است، گفت: سالن‌های خط تولید ارج از نظر نور و و ترکیب عوامل تولید از بهترین‌ سالن‌های موجود در کشور است که هم‌اکنون میز با مدیریت درست می‌‌تواند در این صنعت بدرخشد اما نقشه‌ای که بانک ملی برای آن کشیده کار را به جایی رسانده که این شرکت دیگر نفس ندارد.  شانه‌ساز درباره این نقشه یادآور شد بانک ملی سال‌هاست به‌دنبال زمین این شرکت و کارخانه بود، چرا که وسعت و قیمت بسیار بالایی دارد.


ارج را می‌فروشیم!
انتشار خبر تعطیلی ارج روز گذشته سهامدار اصلی این کارخانه را مجبور کرد تصمیم دولت درباره این کارخانه را رسانه‌ای کند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی اما با تکذیب تعطیلی کارخانه ارج، انتشار گسترده این خبر کذب را فضاسازی رسانه‌ای علیه دولت دانست و گفت: 7 شرکت داخلی و خارجی متقاضی خرید این کارخانه هستند که پس از بررسی نهایی، واگذاری انجام می‌شود. فرهاد حنیفی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این واحد تولیدی در 2 سال اخیر نزدیک به 15 هزار کولر و بخاری تولید کرده و انبارهای این شرکت یکهزار دستگاه کولر و بخاری آماده فروش دارد. وی به تزریق نقدینگی 20 میلیارد تومانی در این 2 سال به کارخانه اشاره کرد و ادامه داد: این سرمایه در گردش از طریق گروه توسعه ملی با هدف جلوگیری از توقف تولید و پرداخت حقوق بازنشسته‌ها صورت گرفته است که از مبلغ یادشده 6 میلیارد تومان به بازنشسته‌های این واحد تولیدی پرداخت شد. حنیفی در ادامه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه، 50 شرکت زیرمجموعه هلدینگ بانک ملی از جمله ارج در فهرست واگذاری هستند. وی با بیان اینکه امسال واگذاری 12 شرکت در دستور کار ما قرار دارد، افزود: تلاش داریم این شرکت‌ها از جمله ارج را به خریداران واجد شرایطی واگذار کنیم که بتوانند بهتر از مجموع گروه توسعه ملی، آن را مدیریت و اداره کنند. وی از تقاضای 6 شرکت داخلی و یک شرکت خارجی برای خرید کارخانه ارج خبر داد و گفت: براساس مصوبه مجلس، این واگذاری‌ها باید انجام شود مگر آنکه مصوبه یادشده تغییر کند. در آن صورت، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی آماده سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی با تجهیز به دستگاه‌ها و فناوری جدید است. حنیفی یادآور شد: نزدیک به یک سال از ابلاغ مصوبه مجلس درباره خروج بانک‌ها از بنگاهداری سپری شده و ما در حال مذاکره برای واگذاری هستیم.  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی شمار کارکنان کنونی کارخانه ارج را 200 نفر اعلام کرد و گفت: پرداخت‌ها به کارکنان و مجموعه بازنشستگان ارج به گونه‌ای بوده که هیچ معوقه و طلبی ندارند. وی ادامه داد: به دلیل اینکه سال‌ها در این کارخانه سرمایه‌گذاری نشده است، محصولات آن در بازار تقاضای اندکی دارد و مستلزم سرمایه‌گذاری برای به‌روز کردن خط تولید است. وی تصریح کرد: اطلاعات تکمیلی درباره اقدامات انجام شده برای کارخانه ارج و برنامه‌های آینده آن، امروز و از طریق روابط عمومی شرکت ارج اطلاع‌رسانی خواهد شد.
گفته‌های رئیس هلدینگ توسعه ملی موضوع خاموشی ارج و توقف تولیدات این کارخانه را تایید می‌کند. قطعا کارخانه ارج با مدیریت ناتوان به این وضعیت رسیده و موجب نابودی یک برند قدیمی شده اما مسؤولان باید توضیح دهند که سرنوشت زمین‌ها و اموال ارج که بانک ملی در مزایده‌های رسمی از آن خود کرده چه می‌شود.

منبع: روزنامه وطن امروز

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار