کد خبر: 229
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 13:20
کمک های بانک جهانی به حل بحران دریاچه آرال

بانک جهانی برای کاهش پیامدهای مخرب خشک شدن دریاچه آرال، ۹ میلیون دلار به تاجیکستان کمک خواهد کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی به نقل از سایت کانیوز، سازشنامه اختصاص این کمک مالی اخیرا در دیدار عبدالسلام قربانیان، وزیر دارایی تاجیکستان و خانم پاتریسیا ویورز کارتر، نماینده بانک جهانی در این کشور در شهر دوشنبه امضا شد.

خانم کارتر گفته است که این کمک مالی در چارچوب برنامه رشد بین المللی برای جلوگیری از تاثیرات ناگوار خشک شدن دریاچه آرال به تاجیکستان اختصاص می یابد که شامل بهبود آبرسانی، فعالیت بهینه شبکه های آبیاری زمین های کشاورزی، انرژی و مقابله با پیامدهای آفت های طبیعی خواهد شد.

شورای مدیران بانک جهانی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ نیز از اختصاص کمک ۳۸ میلیون دلاری این نهاد به ازبکستان و تاجیکستان برای فاز نخست برنامه حمایت از این دو کشور در برابر پیامدهای بحران خشک شدن دریاچه آرال خبر داده بود.

بر اساس گزارش سازمانهای زیست محیطی بین المللی، دریاچه آرال از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۷ بر اثر تغییرات اقلیمی و کاهش آب وارداتی از دو رودخانه آمو و سیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مکعب ذخایر آب خود را از دست داده است و به شدت در حال خشک شدن قرار دارد. اما در سال ۲۰۱۴ بر اثر خشکسالی بخش شرقی این دریاچه کاملا خشک شد.

کارشناسان معتقدند که در صورت خشک شدن دریاچه آرال گرد و غبار آن موجب ذوب شدن یخچال های کوههای بدخشان تاجیکستان نیز خواهد شد که این موضوع، تامین آب مردم آسیای مرکزی را با بحران واقعی مواجه خواهد کرد.

نظرات
....
| |
2017-06-02 18:25:20
در مورد درچه آرال
اتفاقا دوستان هواشناس به این نتیجه رسیدن که خشک شدن این دریاچه باعث نفوظ بیشتر هوای سرد سیبری به فلات ایران و موجب بارش برف شدید بخصوص در مناطق شمالی کشور میشه.

و حتی این نفوظ سرما (در سال هایی که پدیده النینو اتفاق نیفته) میتونه باعث کاهش شدید دما و بارش برف در مناطقی بشه که سابقه ی بارش برف در آن ها وجود نداشته. ( همونطوری که این اتفاق سال گذشته در بوشهر و دهلران و سال های قبلتر در کویر شهداد و…)

وجود هوای سرد سیبری برای ایران یک نعمته که این به دلیل گستردگی وسیع خشکی در قاره آسیاست.
آخرین اخبار