کد خبر: 2289
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1395 - 15:35
در دانشگاه هاله آلمان برگزار شد:
روز چهارشنبه هشتم ژوئن نشستی با عنوان «همفکری در بحران پناهجویان» در دانشگاه هاله آلمان، با همکاری گروه مطالعات اروپا و بنیاد فریدریش نائومان برگزار شد.

فراتاب ـ سرویس بین‌الملل:

روز چهارشنبه هشتم ژوئن نشستی با عنوان «همفکری در بحران پناهجویان» در دانشگاه هاله آلمان، با همکاری گروه مطالعات اروپا و بنیاد فریدریش نائومان برگزار شد. موضوع پناهجویان، علل اصلی بحران پناهجویان و چاره اندیشی این موضوع از اهم مباحث بحث نشست بودند.

پروفسور ترنهارد استاد دانشگاه مونستر و یکی از محققان و مشاوران مهم دولت آلمان در بحث مهاجرت و پناهندگان گفت: عامل اصلی بحران مهاجرت و سیل پناهجویان سیاست های شکست خورده و مداخله‌هایی است که غرب در منطقه انجام داده است. روشن است که دموکراسی را نمی توان صادر کرد، غرب خیلی دیر به این نکته رسیده که، ارزش ها و معیارهای غربی در هر جامعه و منطقه ای قابل درک و قیاس نیست. شاید بتوان گفت که فهم از دموکراسی در خود غرب نیز دچار مشکل شده و تا زمانی که دولت های ما خودشان دموکراتیک رفتار نکنند، نمی توان انتظار داشت که این مفهوم در مناطق دیگر گسترش یابد، نمونه بارز این مساله ظهور ترامپ است. از طرف دیگر ثبات غیر دموکراتیک بهتر از بی ثباتی غیردموکراتیک است. ساختار کشورها و جوامع به ویژه در منطقه خاورمیانه کاملا متفاوت است. یکی از موارد دیگر که در حال حاضر نسبت به پدیده مهاجرت باید مورد توجه قرار می گیرد، حمایت زیرساختی و اقتصادی و فرهنگی از کشورهای همسایه در کشورهای جنگ زده است. مثلا لبنان، مصر، اردن، ترکیه و حتی ایران. مثال ایران نشان داده است، علی رغم اختلافات سیاسی ما با ایران، روند ثبات و توسعه با همکاری هدفمند بهتر شکل می گیرد. جامعه ایران پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارد و ما امیدواریم در آینده این روند مثبت در مورد کشورهای دیگر مانند عربستان مدنظر قرار گرفته شود.
یکی از سخنرانان دیگر سیاستمداری از حزب لیبرال دموکرات آلمان بود. وی در جمع بندی خود گفت: بهترین راه مهار بی ثباتی آموزش سیاسی و غیر سیاسی جوامع است. تا وقتی که یک کشور و یک جامعه با دنیای دیگر ارتباط نداشته باشد، مشکلات اساسی وجود خواهد داشت. مردم عراق و یا سوریه اگر کمی بینش سیاسی نسبت به فضای جامعه خود می داشتند، مطمئنا از مداخله و جنگ حمایت نمی کردند. به هر حال ساختار هویتی و فرهنگی این کشورها کاملا متفاوت بوده و غرب برنامه خاصی بعد از حضور و یا مداخله خود نداشته است. در حال حاضر تنها امیدواری ما برقراری ثبات در منطقه است و خیلی زود است که بخواهیم به بازگشت به روزهای قبل از جنگ در این مناطق امیدوار باشیم.
در این نشست سخنرانان دیگر نیز حضور داشتند که علی رغم شکست برنامه‌های غرب از نقش مثبت آن در مبارزه با تروریسم یاد کردند. همچنین حمایت‌های مالی که به ویژه اروپا از کمپ های موقت پناهجویان در کشورهای جنگ زده و همسایه آن انجام داده است.

نظرات
آخرین اخبار