کد خبر: 2287
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1395 - 10:04
اخرین تحولات جنگ سوریه
8 روز از عملیات آزادسازی شهر منبج و مناطق و روستای آن گذشته است. خبرها حاکی است که بیش از 70 روستا و مزرعه در طی این عملیات به دستان نیروهای سوریه دموکراتیک آزاد شده است.

فراتاب ـ سرویس بین المللی:

8 روز از عملیات آزادسازی شهر منبج و مناطق و روستای آن گذشته است. خبرها حاکی است که بیش از 70 روستا و مزرعه در طی این عملیات به دستان نیروهای سوریه دموکراتیک آزاد شده است. شهر منبج، با 80 هزار نفر جمعیت، در جنوب، 85 کیلومتر از شهر حلب دور است و در شمال نیز در 40 کیلومتری جرابلوس قرار دارد. این شهر در سال 2012 به کنترل سپاه آزاد سوریه در آمد، اما در سال 2014، به دست نیروهای داعش سقوط کرد. قریب به اتفاق شهروندان این شهر عرب هستند، اما اقلیتی از ترکمان، چرکس و کرد هم در این شهر زندگی می‌کنند. عملیات آزادسازی منبج، فضای روانی سنگینی را بر نیروهای داعش تحمیل کرده، که همزمان بر اهمیت نیروهای کردی و سوریه‌ی دموکراتیک به عنوان مطمئن‌ترین و کارآمدترین نیروهای زمینی علیه داعش، افزوده است. در این عملیات، کردها یکی از مهم‌ترین فرماندهان خود، یعنی ابولیلا را از دست دادند، که بازتاب داخلی، منطقه‌ای و جهانی خبر کشته‌شدن وی، از جایگاه این فرماند کرد حاکی بود. در همین راستا خبر عملیات شهر منبج، به بحث داغ رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بدل شده است. در ادامه گزارشی از اخرین تحولات این عملیات و نیز وضعیت سوریه خواهد آمد.

در مورد عملیات شهر منبج،  کردستان 24 می‌نویسد: نیروهای سوریه دموکراتیک، که به کمک هواپیماهای جنگی آمریکا مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند، توانستند دروازه شهر منبج را به کنترل خود در آورند.

در مورد عملیات شهر منبج،  کردستان 24 می‌نویسد: نیروهای سوریه دموکراتیک، که به کمک هواپیماهای جنگی آمریکا مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند، توانستند دروازه شهر منبج را به کنترل خود در آورند. این سایت می‌نویسد، یک هفته از عملیات کنترل شهر منبج گذشته است. این شهر در مرزهای سوریه و ترکیه قرار دارد و به مسیری برای آمدن نیروهای خارجی و انتقال سلاح برای داعش بدل شده بود. درویش از نیروهای سوریه دموکراتیک می‌گوید: نیروهای ما به دروازه شهر منبج رسیده‌اند، اما بواسطه‌ی حضور غیرنظامیان در داخل شهر، پروسه‌ی عملیات آزادسازی را آهسته‌تر کرده‌ایم، اما هر وقت لازم بدانیم، می‌توانیم وارد شهر شویم.

روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال، می‌نویسد؛ نیروهای کرد و عرب در قالب نیروهای سوریه دموکراتیک، به کنترل شهر مبنج و آزادسازی آن از دست داعش نزدیک شده‌اند. این عملیات به کمک حملات هوایی آمریکا و ائتلاف و از سه دروازه، در حال پیشروی است.

خبرگزاری روداو می‌نویسد: مردم روستای خشفه ام عدس به خاطر آزادی از دست داعش، به شادی و خوشحالی می‌پردازند. نیروهای سوریه دموکراتیک 5 ژوئن نام عملیات آزاد سازی منبج را به یاد فرمانده شهید عملیات منبج، به عملیات فرمانده ابولیلا تغییر دادند. بر اساس گزارش این خبرگزاری، نیروهای داعش که در منبج حضور دارند، در مسیر الباب ـ منبج مورد هدف جت‌های ائتلاف قرار می‌گیرند. 8 روز پس از آغاز عملیات منبج، 29 نیروی داعش کشته شده‌اند و تعداد کشته‌های سوریه‌ی دموکراتیک نیز تا حدود 20 نفر ذکر شده است.
به گزارش ان.‌آر.‌تی، در آخرین تحولات نظامی سوریه، زنان منطقه‌ی شهبا، در میانه‌ی کانتون کوبانی و عفرین، یگان سربازی به نام "شهید ژیان لهرس" را تشکیل دادند. این نیرو در ذیل چتر جبهه‌الکراد قرار خواهد گرفت. هدف این نیرو، پشتیبانی از زنان منطقه‌ی شهبا و آزادی آنان از دستان داعش است.

آژانس خبری رویترز از زبان منبعی در داخل اپوزیسیون سوریه و نیز دیدبان حقوق بشر سوری می‌نویسد، داعش در روزهای اخیر در اطراف روستای مارع، از مقابل نیروهای اپوزیسیون سوریه عقب نشینی کرده است، که نشان از فشار بر داعش در مناطق شرق سوریه دارد. اپوزیسیون سوریه، داعش را در روستای کفر کلبین که روستای مارع را به شهرک اعزاز متصل می‌کند، در هم شکست.

به گزارش ان.‌آر.‌تی، در آخرین تحولات نظامی سوریه، زنان منطقه‌ی شهبا، در میانه‌ی کانتون کوبانی و عفرین، یگان سربازی به نام "شهید ژیان لهرس" را تشکیل دادند. این نیرو در ذیل چتر جبهه‌الکراد قرار خواهد گرفت. هدف این نیرو، پشتیبانی از زنان منطقه‌ی شهبا و آزادی آنان از دستان داعش است.

به نقل از وزارت خارجه‌ی آمریکا، بع ادعایی از سوی اسد پاسخ داده شد، که گفته بود عملیات ارتش او تا آزادی سراسری سوریه از نیروهای معارض ادامه خواهد داشت. این سخنان با واکنش سخنگوی وزارت خارجه امریکا مواجه شد. مارک تونر می‌گوید؛ این سخنان تصویر واقعی اسد را نشان می‌دهد که از واقعیات جامعه خود به دور است. مارک تونر همچنین افزود، بهتر است که اسد در قدرت نماند، و روندها برای انتقال سیاسی در سوریه، آغاز شود.

نظرات
آخرین اخبار