از جام ملتهای اروپا تا حمله به ترکیه، ایران، مصر و جنگ با طالبان | فراتاب
کد خبر: 2282
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1395 - 13:42
اختصاصی: گزارش ISW از استراتژی های انتقام و احیای داعش در رمضان:
داعش با شروع ماه مبارک رمضان دست به عملیات های ترویستی گسترده ای خواهد زد. هدف از این عملیات ها اعلام ولایت های جدید در دیگر نقاط، گسترش مناطق تحت نفوذ و تلاش برای جبران شکست های سختی که اخیرا در عراق و سوریه براین گروه تحمیل شده است.

فراتاب - گروه (ترجمه) و بین الملل:  بر اساس پیش بینی گزارش موسسه مطالعات جنگ (ISW) که توسط پنج تن از پژوهشگران برجسته این گروه انجام شده داعش احتمالا در رمضان امسال دست به عملیات های گسترده تروریستی خواهد زد. عملیات های ترورسیتی این گروه تنها محدود به کشورهایی که دچار نابسامانی های سیاسی مانند عراق و سوریه که اخیرا پیشرفت های علیه داعش داشته اند نخواهد شد بلکه تعدادی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، اردن و لبنان که به پشتیبانی و حمایت از ائتلاف به رهبری امریکا پرداخته اند را نیز مورد هدف قرار خواهد داد. هم چنین بایستی منتظر عملیات هایی که توسط "گرگ های تنها" که هواداران این گروه به تنهایی و بدون هماهنگی با داعش در دیگر نقاط انجام خواهند داد باشیم. این حملات پس از آن که سخنگوی داعش ابومحمد عدنانی در یک فایل صوتی از طرفداران این گروه خواست تا در ماه مبارک رمضان حملاتی را در سراسر دنیا علیه کشورهایی که در ائتلاف به رهبری امریکا حضور دارند انجام دهند.

 

مناطق سه گانه مورد هدف داعش

بر اساس این گزارش مناطقی را که داعش در رمضان امسال مورد هدف قرار خواهد داد شامل سه حوزه جغرافیای خواهد بود که شامل مناطقی که داعش در آن ها حضور دارد و مناطق پیرامونی آن مانند عراق، سوریه، صحرای سینا در مصر، عربستان سعودی، ترکیه و ایران خواهد بود. اما حوزه  فعالیت های دوم این کشور شامل مناطقی در دیگر کشورهای اسلامی و مناطق مجاور با مناطق اصلی این گروه خواهد بود. حوزه سوم این گروه مناطق دورتر و بویژه کشورهای غربی خواهد بود.

منطقه اصلی و اقلیم داعش

بر اساس این تحقیق در عراق با توجه به بحران سیاسی در این کشور و تداوم تنش ها در میان گروههای مختلف از سویی و عدم توانایی عبادی نخست وزیر این کشور برای اداره امور و کنترل بحران رقابت های درونی گروههای شیعه داعش عملیات های تروریستی خود را در این مناطق افزایش خواهد داد. انفجارهای تروریستی این گروه در بغداد افزایش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر زائران شیعه و اماکن مقدسه شیعیان در این کشور را مورد هدف قرار خواهد داد. همچنین با توجه به اختلافات اربیل و بغداد و تلاش کردها برای اعلام استقلال به رهبری مسعود بارزانی بهترین فرصت را برای داعش جهت بهره برداری از این شرایط و تضعیف ائتلافی که علیه اش شکل گرفته خواهد داد.

از جمله اهدافی که داعش سعی میکند حملاتی را در آن ها صورت دهد رقابت های جام ملت های اروپا که از 10 زوئیه تا 10ژوئن برگزار می شود و روز استقلال امریکا در 4 ژوئیه اشاره کرد

اقدامات داعش در سوریه هرچند محدود خواهد بود اما معطوف به استفاده از درگیری دیگر گروه ها خواهد بود. بویژه درگیری هایی که بین جبهه النصره و حکومت سوریه با پشتیبانی روسیه برای تسلط بر حلب در جریان است. این گروه سعی خواهد کرد تا از این طریق مناطق تحت سلطه مخالفان در دمشق و درعا را به کنترل خود درآورد. هم چنین عملیاتی را نیز علیه حکومت بشار اسد در دیگر نقاط این کشور انجام دهد. با مشغول شدن نظام سوریه و مخالفان به جبهه حلب داعش سعی در گسترش ترور رهبران جبهه النصره و گروه جهادی –سلفی احرار الشام خواهد کرد.

این گزارش پیش بینی کرده که در ماه رمضان بایستی شاهد افزایش حملات این گروه در سینا جایی که ولایت سینا را اعلام نموده باشیم. پس از بازگشایی مرز رفح بدستور مقامات مصری این گروه حملاتی را از مناطق سلطه حماس در فلسطین انجام خواهد داد و اسرائیل را مجبور به واکنش علیه حماس و سعی در به چالش کشیدن معاهده کمپ دیوید خواهد کرد. انجام عملیات علیه اسرائیل حتی ممکن است به بدتر شدن روابط مصر و اسرائیل و قطع روابط دو کشور منجر شود.

 

حملات علیه کشورهای بزرگ منطقه

در ادامه این گزارش هدف داعش از حمله به کشورهای بزرگ منطقه تلاش برای تضعیف آن ها و از بین بردن قابلیت های بالقوه این کشورها برای رهبری جهان اسلام خواهد بود. این گزارش می افزاید که داعش درصدد آن است تا کشورهای اسلامی عربستان سعودی، ایران و ترکیه را مورد هدف قرار داده تا بدینوسیله با استفاده از برجسته کردن اختلافات مذهبی و فرقه ای در منطقه و مشغول نمودن آن ها در داخل و رقابت و مبارزه با یکدیگر به جای تمرکز بر مبارزه با داعش بپردازند. در این راستا در نظر دارد حملاتی را در ماه رمضان با توجه به افزایش تعداد زائران خانه خدا بویژه زائران شیعه در اماکن عمومی صورت دهد.

داعش درصدد آن است تا کشورهای عربستان، ایران و ترکیه را مورد هدف قرار داده تا بدینوسیله با استفاده از برجسته کردن اختلافات مذهبی و فرقه ای در منطقه آنها را مشغول بهم کند

در ترکیه گزارش با اشاره به ناامنی در داخل این کشور و نبرد خونینی که در جنوب شرقی این کشور با پ.ک.ک در جریان است سعی در استفاده از این شرایط برای بهره بردای به نفع خود خواهد کرد با توجه به این که مرز این کشور با سوریه یکی از اصلی ترین گذرگاه پیوستن جهادی ها به این گروه است.

در این زمینه گزارش می افزاید که داعش سعی در مورد هدف قرار دادن ایران به صورت غیر مستقیم خواهد کرد. حملات علیه غیرنظامیان شیعه در عراق را افزایش میدهد. حمله به زیارتگاه ها و مراقد شیعه را در دستور کار قرار خواهد داد هم چنان که تاکنون چندین بار مرقد حضرت زینب در دمشق را مورد حمله قرار داده است.

در داخل مصر حملاتی را علیه نیروهای نطامی این کشور تشدید خواهد کرد تا بدین وسیله نیروهای امنیتی با حمله به اخوان المسلمین برای تضعیف این گروه و هموار کردن راه پیوستن هواداران این گروه به داعش را فراهم نماید. این همان تاکتیکی است که ابو مصعب الزرقاوی در عراق با هدف قرار دادن سنی ها برای پیوستن گروه های طرفدار سنی ها در عراق به القاعده انجام داد.

کشورهای نزدیک و پیرامونی

داعش سعی خواهد کرد تا از طریق اندیشه سلفی امت اسلامی را با هم متحد نماید. در این راستا در تلاش است تا با اعلام ولایت های جدید بویژه در مناطقی که القاعده در آن جا فعال است مانند آن چه که داعش در لیبی با اعلام ولایت های برقه و طرابلس در خارج از عراق و سوریه انجام داده است. هم چنین داعش در حال طرح ریزی برای اعلام ولایت های جدیدی در قفقاز، عربستان و الجزایر است.

محققان بر این باورند که داعش سعی دارد تا بزودی در بنگلادش و منطقه ساحل و جنوب آسیا ولایت جدیدی را اعلام کند. هم چنین در تلاش است تا با همکاری با بوکرحرام قدرت جنگجویان این گروه را افزایش دهد. در سومالی جماعت مجاهدین با این گروه اعلام بیعت کرده و در افغانستان پس از ترور ملا اختر منصور سرکرده گروه طالبان، این گروه بدنبال تشدید حملات در ماه رمضان برای نشان داند قدرت خود است و داعش در این کشور با طالبان برای توسعه نفوذ خود رقابت خواهد کرد.

مناطق دور و غربی

داعش در استراتژی خود درغرب بدنبال برجسته کردن قطب بندی ها در میان جوامع اروپایی با توجه به سرکوبی مسلمانان و محدود کردن در این کشورها آن ها خواهد بود. از طریق حملات به منافع این کشورها سعی در تضعیف قدرت اقتصادی کشورهای غربی و روسیه خواهد کرد. داعش جنگجویان خارجی عضو این گروه را وادار به انجام حملاتی تروریستی در داخل اروپا خواهد کرد و در این تحقیق اشاره شده که داعش در حال آموزش بیش از 400 نفر برای انجام عملیات در کشورهای غربی به مانند آن چه در بلژیک انجام دادند و زیان های زیادی را بر اقتصاد این کشور وارد کرد.

اقدامات پیشگیرانه

محققان در این تحقیق بر این باورند که داعش در صدد انجام عملیاتی آسان در تابستان امسال به مانند آن چه در بلژیک و فرانسه انجام داد می باشد و سعی می کند که نمادهای اتحادیه اروپا را مورد هدف قرار دهد. از جمله اهدافی که داعش سعی میکند حملاتی را در آن ها صورت دهد رقابت های جام ملت های اروپا که از 10 زوئیه تا 10ژوئن برگزار می شود و روز استقلال امریکا در 4 ژوئیه اشاره کرد. همچنین انتظار می رود که این سازمان حملات علیه برخی از کلیساها مخصوص کاتولیک ها، مانند کلیسای نوتردام در پاریس، واتیکان و رم انجام دهد.

در پایان این تحقیق با اشاره به این که خطر داعش برای غرب و منافع این کشورها بویژه در داخل اروپا جدی است و بایستی اقداماتی را برا جلوگیری از وقوع این حملات بوِیژه حملاتی که توسط "گرگ های تنها" صورت داده میشود انجام داد.

ترجمه وتنظیم:وفا ولی زاده

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار