لازم است مشکلات خاورمیانه را از نو تبیین کنیم | فراتاب
کد خبر: 228
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 12:50
دیپلماسی ظریف در نشست مونیخ
در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال، 17 کشور درگیر در بحران سوریه گرد هم آمدند تا طرحی در زمینه برقراری آتش بس و توقف درگیری های 5 ساله در این کشور ارائه دهند.

فراتاب: طبق آخرین اخبار رسیده، شرکت کنندگان در این کنفرانس، به توافق اولیه ای دست یافتند که در پی آن، موانع در راه توزیع کمک ها به غیر نظامیان از میان برداشته شده و آتش بس تا یک هفته دیگر میان گروه های درگیر برقرار شود. پنجاه و دومین نشست امنیتی مونیخ در حالی برگزار شد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان،  هم از شركت كنندگان اين كنفرانس بود و روزهاي پركار و پر ديداري هم داشت. به عقیده کارشناسان، یکی از اصلی ترین دستاوردهای نشست امسال، علی رغم کارشکنی هایی که توسط برخی از کشورها صورت می گرفت، رسیدن به توافق اولیه برای آتش بس میان طرفین مخاصمه در سوریه بود. به گزارش ایرنا، در پی این توافق، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه این توافق را امیدی برای مردم سوریه دانست که نباید به نومیدی تبدیل شود.در این میان، یکی از اختلافات اساسی میان کشورهای شرکت کننده در مذاکرات سوریه، تعریف و تفکیک گروه های تروریستی و مخالف دولت سوریه است. آينده و سرنوشت بشار یکی ديگر از مسايل مورد اختلاف كشورهاي حاضر در مذاكرات است. در حاليكه به نظر مي رسد كشورهاي غربي و امريكا از مواضع شان در بركناري اسد دست كشيده اند، تركيه و عربستان همچنان خواستار بركناري اسد هستند.

سرنوشت همه در خاورمیانه مشترک است

در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ، توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 را به عنوان الگویی معرفی کرد که می توان از آن برای حل سایر بحران ها نیز استفاده کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات اخیر در مونیخ بین بازیگران اصلی جهانی در بحران سوریه به درد و رنج ملت این کشورعرب پایان دهد. وزیر امور خارجه ایران از فرقه گرایی به عنوان یک چالش مهم در کنار بحران پناهندگی یاد کرد و افزود : با همکاری برادران مان درعربستان سعودی و ترکیه ما خواهیم توانست مسائل و مشکلات منطقه را حل کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران و عربستان سعودی نمی توانند یکدیگر را از منطقه کنار بزنند و متاسفانه عربستان سعودی شیوه کنار گذاشتن را در پیش گرفته است.  در دنیای امروز بازی برد و باخت وجود ندارد و لازم است که ما مشکلات خاورمیانه را از نو تبیین کنیم. مشکلات را می توان از راهی تعریف و تبیین کرد که بتواند حل شود. ظریف تاکید کرد: سرنوشت ما در منطقه یک سرنوشت مشترک است که با تهدید مواجه شده است و ممکن است این تهدید برای برادرانمان درترکیه، عربستان سعودی، پاکستان و حتی افغانستان و کشورهای مرکز آسیا ایجاد مشکل کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان، همچنین در گفت و گو با خبرنگاران حاضر در این کنفرانس اظهار داشت: دیدگاهی که جمهوری اسلامی همواره در رابطه با سوریه داشته است این بوده که خشونت ها باید پایان یابند. همه باید علیه گروه های افراطی و تروریستی متحد و زمینه ارسال کمک های انسان دوستانه برای مردم سوریه فراهم شود. از سوی دیگر مذاکرات باید برای دست یابی به یک راه حل سیاسی سوری توسط مردم سوریه باشد و دیگران نیز به آن کمک کنند و نه اینکه برای آن شرط گذاشته و چهارچوب تعیین کنند. مذاکرات باید به راه حل ایجاد حکومت فراگیر منجر شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از توافق برای سوریه،اختلافات عمده برجای مانده کدام ها هستند، گفت: من فکر می کنم که مهم ترین اختلاف نظرها از لحاظ محتوایی می باشند. برخی از کشورها در منطقه همچنان بر این اعتقاد هستند که این گروه های تروریستی و افراطی می توانند به عنوان یک ابزار معامله مورد استفاده قرار گیرند و این که اینها می توانند برای آنها یک امتیاز کوتاه مدت باشد. این کشورها باید بیدار شوند و این گروه ها را در وهله اول به عنوان یک تهدید برای خود ببینند. من فکر می کنم که این واقع بینی باید هنوز بین این کشورها شکل گیرد و من معتقدم که این یک مانع بزرگی است. با این حال به طورکلی توافق جامع بر سر کمک های بشردوستانه و متوقف کردن اقدامات خصمانه اگر به اجرا دربیاید قدمی به سوی جهت درست محسوب می شود. وی در رابطه با اینکه برخی از کشورها مثل عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه اعلام آمادگی کرده اند، گفت: نکته حایز اهمیت این است که همه طرفین باید روی راه حل سیاسی تمرکز کنند و موجب پیچیده ترشدن وضعیت نشوند به ویژه در مورد وضعیتی که بیشتر یک توهم است تا واقعیت، فرافکنی نکنند.

رایزنی ظریف و کری در مورد برجام

وزیر خارجه کشورمان که در حاشیه این کنفرانس با دبیر کل سازمان ملل و فرستاده ویژه ی وی در امور سوریه و وزرای خارجه گرجستان، روسیه، هلند، چین، عمان و وزیر دفاع پاکستان دیدار کرده است، دیروز با جان کری همتای آمریکایی خود نیز دیدار و گفت و گو داشت. به گفته یک منبع آگاه، در این دیدار که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، دو طرف در مورد جزئیات و اجرای بندهای مختلف برجام مذاکره کردند. وی همچنین دیروز با صاحبان صنایع و روسای ارشد بانک ها و موسسات پولی و مالی اروپایی دیدار داشت. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار  گفت : زیر ساخت ها برای همکاری و سامان دادن به همکاری های بلندمدت با ایران آماده است. وی با اشاره به توافق هسته‌ای و اجرای برجام تصریح کرد: با توجه به لغو جامع تحریم‌های اروپا و برداشته شدن تحریم‌های تجاری اقتصادی و پولی ساختگی، ایران آماده گسترش هرچه بیشتر روابط با مجموعه اروپا است . ظریف همچنین اعلام کرد: ایران در تنظیم روابط نوین تجاری صنعتی و اقتصادی خود با اروپا بازار مصرف نخواهد بود.

سفر هیات بزرگ اروپایی به تهران در بهار 95

از سوی دیگر گفته می شود که ظریف در اوایل هفته جاری به بلژیک سفر کرده و در جریان سفر به این کشور اروپایی علاوه بر دیدار با مقامات بروکسل از جمله با همتای خود، با تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا نیز دیدار و رایزنی خواهد کرد. گفت‌وگو با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله دیگر برنامه‌های سفر ظریف به بروکسل است. در همین خصوص فدریکا موگرینی نیز در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد: در بهار آینده هیأت بزرگی را شامل اعضای کمیسیون اروپایی برای گفت‌وگو درباره روابط اروپا و ایران به این ایران خواهم برد.

نظرات
آخرین اخبار