کد خبر: 2277
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1395 - 10:28
نشست امنیتی وزرای دفاع اعضای سازمان شانگهای
آستانه پایتخت کشور قزاقستان میزبان وزرای دفاع کشور های روسیه، چین، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) است. این سازمان از ابتدا اهداف خود را بصورت پلکانی دنبال کرده است که اهداف نظامی و امنیتی بخش مهمی از

 فراتاب- سرویس بین الملل: سازمان همکاری شانگهای از ابتدا تاکنون اهداف خود را به صورت مقطعی  دنبال کرده است و در هر مقطع متناسب با اهداف اش، گسترش اعضا و تعمیق همکاری را در دنبال نموده است. این سازمان در آغاز با هدف اعتمادسازی در مرزهای مشترک میان روسیه، چین و سه کشور آسیای مرکزی ایجاد شد و در مرحله بعد با مطرح شدن موضوع تروریسم، جدایی‌طلبی و افراطی‌گرایی مذهبی، مبارزه با این موضوع در دستور کار نخست سازمان قرار گرفت. اهداف امنیتی و نظامی بخش مهمی از اهداف اعضا بصورت مجزا و هماهنگ را تشکیل می دهد. البته اهداف اساسی سازمان شانگهای در حوزه امنیتی و نظامی حول محور اهداف دو کشور چین و روسیه تبیین می شود. در این میان می توان به ایجاد ارتباط نزدیک میان دو کشور چین و روسیه بعنوان دو قدرت نظامی و امنیتی در منطقه در این سازمان، کنترل گرایشات قومی و تجزیه طلبانه در منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورها،مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی در منطقه، شکل دادن به اهداف امنیتی - دفاعی کشور ها منطقه و همچنین پر کردن خلاء قدرت پس از فروپاشی شوروی در منطقه برای جلو گیری از گسترش و حضور ناتو در منطقه اشراه کرد.

لذا، سازمان همکاری شانگهای در حوزه امنیتی - نظامی توانسته است اهداف دفاعی- امنیتی اعضا را اجرا و روند روبه گسترشی را درپیش داشته باشد. که این در این حوزه موفقیت سازمان باعث افزایش همکاری میان اعضای این سازمان شده است. البته نمی توان تجارب ناموفق روسیه در سازمان های مشترک منافع و سازمان پیمان امنیت دسته جمعیرا در موفقیت های امنیتی این سازمان نادیده گرفت.

برگزاری نشست وزرای دفاع اعضای شانگهای در آستانه   

به گزارش رادیو تاجیکی به نقل از ایرنا، وزرای دفاع کشور های روسیه، چین، تاجیکستان،  قرقیزستان  و ازبکستان برای  شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) در شهر آستانه ی قزاقستان گرد هم جمع شدند. در این میان،ایگور کوناشنکو سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: انتظار می رود شرکت کنندگان در این جلسه درباره مسائل جاری امنیت بین المللی و منطقه ای و ارائه راه حل هایی برای مقابله با تهدیدات و چالش های منطقه ای تبادل نظر کنند. به گفته کوناشنکو گفتگو تحلیل اقدامات سال گذشته ی این سازمان در توسعه همکاری میان  وزارتخانه های دفاع  کشورهای عضو از دیگر  محورهای این نشست خواهد بود.
همچنین سخنگوی وزارت دفاع روسیه بیان کرده است که: وزیران دفاع کشورهای عضو شانگهای در این جلسه همچنین برای آمادگی بیشتر در اجرای  رزمایش صلح که سپتامبر امسال در قرقیزستان برگزار می شود بحث و گفتگو خواهند نمود. در این جلسه هیات های نمایندگی از شش کشور عضو سازمان همکاری شانگهای، یعنی روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان حضور دارند.

 

 

نظرات
آخرین اخبار