کد خبر: 2274
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 19:16
در سومین روز نشست شورای حکام محوریت ایران مطرح شد:
رضا نجفی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود، ضمن انتقاد از کند بودن سرعت اجرای موافقت نامه های اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها در دوران پسا برجام، مسئولیت پذیری طرف های مقابل را از شروط اساسی در ماندگاری توافق هس

 

فراتاب- سومین روز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، با موضوع تایید برنامه هسته ای ایران بر پایه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عصر چهارشنبه به کار خود پایان داد. در نخستین روز این نشست یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرده بود که ایران طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده است. وی همچنین اعلام کرد: پروتکل الحاقی که به صورت موقت برای ایران اعمال می شود، ادامه خواهد داشت و آژانس تاکنون دسترسی کامل به سایت ها و مکان های مربوط به ایران تحت کنترل این پروتکل را داشته است.

مسئولیت پذیری از شروط اصلی تداوم برجام است

در همین راستا در سومین روز نشست شورای حکام، رضا نجفی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود، ضمن انتقاد از کند بودن سرعت اجرای موافقت نامه های اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها در دوران پسا برجام، مسئولیت پذیری طرف های مقابل را از شروط اساسی در ماندگاری توافق هسته ای عنوان کرد. وی همچنین با تاکید مجدد بر پایبند بودن ایران به تعهدات برجامی خود، تصریح کرد که این روند باید به همکاری بیشتر با ایران در همه زمینه ها منتهی شود.

نماینده ایران همچنین پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران، با اشاره به نزدیک شدن موعد ارائه اعلامیه اولیه ایران به آژانس اظهار داشت که به این نهاد برای حفظ اطلاعات محرمانه ایران، تذکرات لازم را داده ایم. وی گفت: این جلسه شاید کوتاهترین جلسه در طول چند سال اخیر بود و تعدادی از هیات های حاضر در نشست، ضمن حمایت از روند اجرای برجام، بر لزوم پایبندی همه طرف ها به تعهدات خود تاکید کردند.

نجفی افزود: ما نیز در بیانیه خود تاکید کرده ایم که طرف های مقابل باید، تعهدات خود را به طور کامل اجرا کرده و از هر اقدامی که مانع اجرای موفقیت آمیز برجام می شود، جلوگیری کنند. وی همچنین با اشاره به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی در این جلسه گفت: جواب آنها داده شد و اعلام کردیم، رژیمی که به هیچ معاهده بین المللی منع تسلیحات کشتار جمعی نپیوسته است، در موقعیتی قرار ندارد که درباره برنامه هسته ای سایر کشورها اظهار نظر کند.

ابراز خرسندی آمریکایی ها از گزارش آمانو

در همین راستا، نمایندگی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در بیانیه ای با استقبال از گزارش اخیر آژانس، مبنی بر رعایت تعهدات ایران در مسیر برجام، تدام راستی آزمایی بر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را ضروری اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: برجام توافقی جامع و مشروع است و ایران باید برای حفظ اعتماد جامعه بین الملل، تمام مفاد مذکور در توافق را رعایت کند.

نظرات
آخرین اخبار