کد خبر: 2270
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 17:13
توسط انتشارات پانیذ و نشر رونیکا منتشر شد
کتاب مادها اثر جورج راولینسون (1812-1902)، استاد تاریخ دانشگاه آکسفورد، با ترجمه فارسی هاشم کرمی مدرس دانشگاه گرمیان در کردستان عراق، با همکاری مشترک نشر پانیذ و نشر رونیکا به چاپ رسید.

فراتاب ـ سرویس فرهنگی:

کتاب مادها اثر جورج راولینسون (1812-1902)، استاد تاریخ دانشگاه آکسفورد، با ترجمه فارسی هاشم کرمی مدرس دانشگاه گرمیان در کردستان عراق، با همکاری مشترک نشر پانیذ و نشر رونیکا به چاپ رسید.

کتاب شامل شش فصل می باشد: نویسنده فصل اول را به توصیف قلمرو پادشاهی ماد اختصاص داده و تلاش نموده است تا حدود و ثغور این پادشاهی را مشخص سازد. در فصل دوم به بحث آب و هوا و محصولات پرداخته و در فصل سوم منش، عادات، آداب و رسوم مردم ماد را بنا بر مدارک تاریخی متفاوت توصیف نموده. در فصل چهارم، راولینسون به آیین مادها پرداخته و تفاوت های بین دو آیین مجوسی و زردشتی و اثری که این اختلافات بر پادشاهی و مردم ماد داشته است را روشن نموده است. فصل پنجم، به بحث نگارش و الفبای مادها و چگونگی استفاده مادها از نگارش و البفا اختصاص یافته و در اینجا نویسنده ایده غیرمتمدن بودن مادها و عدم استفاده آنها از نگارش را به کلی رد می کند. راولینسون حتی بنیان الفبا و تمدن هخامنشی را بر الفبا و تمدن ماد قلمداد می کند. در فصل پایانی نیز نویسنده سیر وقایع و رویدادهای تاریخی را که به ظهور و افول پادشاهی کم عمر ماد انجامید بررسی کرده و تلاش نموده است تا برخی تناقضات تاریخی را مرتفع سازد.

نظرات
آخرین اخبار