کد خبر: 2238
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 10:13
تقویت همکاری های اقتصادی و نظامی روسیه و چین
سرمایه گذاری مشترک روسیه و چین در احداث خطوط راه آهن و قطار های سریع سیر، مسکو - کازان(پایتخت تاتارستان روسیه) و همچنین توسعه روابط میان وزارت خانه های دفاع دو کشور خبر از تلاش روسیه و چین برای توسعه روابط و گسترش همکاری اقتصادی و نظامی با توجه به اولویت

  فراتاب- سرویس بین الملل: روابط روسیه و چین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روندی صعودی داشته است. این روند با توجه به همگرایی سیاسی دو کشور از شتاب بیشتری برخوردار گشته و همگرایی های منطقه ایی را نیز بدنبال داشته است. با توجه به فاصله گرفتن روسیه از غرب و تحریم های صورت گرفته بر علیه این کشور از سوی اروپا، پس از الحاق کریمه و درگیری های داخلی اکراین، چین می تواند به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی روسیه نقش تعیین نماید.

ساخت خطوط ریلی سریع السیر روسیه توسط چین:

بر اساس گزارش راشا تودی و به نقل از خبرگزاری چین دیلی، چین می خواهد خطوط ریلی و قطار های سریع السیر روسیه را به نسل جدیدتری از این نوع قطار ها با سرعت 400 کیلومتر در ساعت ارتقا دهد. جا لی مین، سرپرست پروژه ی ابداعات قطار های سریع السیر چین از تغییرات سیستمی اندک در چرخ ها و ریل ها خبر داده است که با صرفه ی زمانی و اقتصادی روبه رو است. زوسیه به دلیل برخورداری از خطوط راه آهن گسترده، این امکان را فراهم می سازد که چین را به اروپا متصل نماید و در این مسیر روابط میان مسکو و بیجینگ افزایش خواهد یافت. و از این رو، این خط ریلی مسکو - کازان بخشی از برنامه 100 بیلیون دلاری خطوط راه آهن میان مسکو - بیجینگ است که ممکن است به پروژه جدید راه ابریشم بیجینگ وصل شود.

تقویت روابط نظامی چین و روسیه:

 به نقل از ایتارتاس،«آنتولی آنتونوف» معاون وزیر دفاع روسیه در دیدار با دریادار «سون جیانگو»، معاون فرمانده ستاد مشترک کمیسیون مرکزی نیروهای نظامی چین گفت: مایلم تاکید کنم که توسعه معاهدات با چین و بین وزارت های دفاع دو کشور یقینا اولویت اصلی ما به حساب می آید. همچنین وی افزود: در شرایط ناپایدار بین المللی، تقویت روابط همسایگی میان روسیه و چین منجر به ایجاد صلح و ثبات در قاره اروپا و فراتر از آن خواهد شد.
«آنتونوف» همچنین ضمن ابراز رضایت از همکاری های دو طرف در بخش مبارزه مشترک با تروریسم و نیروی دریایی که به گفته او طی آن، نیروهای روسی و چینی میزان بالایی از همکاری عملی با یکدیگر را به نمایش گذاشتند، عنوان کرد: چنین تمریناتی به افزایش توانایی مبارزه و مهارت های نیروهای مسلح روسی و چینی کمک کرده و آمادگی موثر دو طرف در مبارزه با تهدید های مدرن و مشترک را به نمایش می کشد.

مسیر مشترک چین و روسیه: 

روسیه و چین در دهه های گذشته از همکاری و اشتراک منافع برخوردار بوده اند. این دوکشور در عرصه های نظامی مبادلات بسیاری را در بخش خرید تسلیحات و انجام همکاری های نظامی انجام داده اند. چین بعنوان یکی از خریداران اصلی تسلیحات نظامی روسیه برای روس ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و از سوی دیگر، با توچه به رشد اقتصادی و جایگاه اقتصادی چین در عرصه بین المللی، اهمیت بسزایی برای روس ها دارد. لذا با توجه به موقعیت روسیه و جایگاه چین این دو کشور می توانند با توجه به گرایش های منطقه ای برای برون رفت از فشار های غرب به یکدیگر نزدیک شوند، و این دو کشور با توجه به همکاری های اقتصادی و نظامی در این مسیر حرکت می کنند.

نظرات
آخرین اخبار