کد خبر: 2223
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 18:07
78 درصد سوئیسی ها به رفراندوم دریافت حقوق ماهانه رای منفی دادند!
مردم سوئیس در یک با اکثریتی قاطع با طرح تعیین دستمزد پایه ۲۲۰۰ یورویی برای تمام شهروندان مخالفت کردند.


فراتاب-سرویس بین الملل: اولین همه پرسی در مورد دستمزد پایه  در جهان امروز یکشنبه در سوئيس برگزار شد که براساس نتایج به دست آمده 78 درصد از مردم با دریافت حقوق ماهیانه مخالفت کردند و تنها 22 درصد از مردم موافقت خود را با این طرح اعلام کردند.

این در حالیست که طراحان این طرح ابراز امیدواری کردند که با وجود موافقت حداقلی شهروندان برای دریافت درآمد پایه ، می توانند در آینده بحث درباره این موضوع را در سال‌های آتی در تمامی سطوح گسترش دهند.

براساس این طرح ،پیش بینی شده بود که برای هر شهروند بالغ مقیم سوئیس ماهیانه تفریبأ 2260 یورو و به ازای هر کودک حدود 565 یورو دستمزد پایه در نظر گرفته شود . این اولین بار است که مردم یک کشور برای تعیین دستمزد پایه پای صندوق‌های رأی می‌روند.

طرفداران این طرح استدلالشان این است که در سوئیس آینده نباید کسی برای تامین درآمد زندگی‌اش مجبور به کار کردن باشد. در صورت موافقت اکثریت در این طرح، حقوق بیکاری، کمک هزینه اجتماعی و نیز بازنشستگی برداشته می‌شد.

این طرح بسیار بحث‌برانگیز بود و درهفته‌های اخیر بر سر آن بحث و جدل بسیاری در گرفت. دولت سوئیس، تمام احزاب سیاسی این کشور و نیز بخش اقتصادی، از مخالفان سرسخت این طرح بودند، چرا که به عقیده آنها این طرح نه تنها از نظر اقتصادی قابل اجرا شدن نیست، بلکه لازمه اجرای آن بالا بردن بیش از اندازه مالیات خواهد بود.

طرفداران تعیین دستمزد پایه، در مقابل از این طرح به عنوان "پایه‌ای برای یک زندگی تامین‌شده" دفاع می‌کردند و آن را پاسخی ضروری به بیکاری ناشی از "انقلاب صنعتی چهارم" می‌دانستند. همگرایی هرچه بیشتر فناوری و زندگی روزمره و حضور روزافزون دستگاه‌های هوشمند و متصل به هم در عرصه تولید و خدمات از نمودهای بارز "انقلاب صنعتی چهارم" برشمرده می‌شوند که از یک سو آسایش بیشتر را به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر در بسیاری موارد ماشین را جایگزین انسان می‌کند. سوئیس اولین کشوری است که در این باره همه پرسی برگزار می کند.

 

نظرات
آخرین اخبار