کد خبر: 2220
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 14:57
درخواست مسعود بارزانی از نخست وزیر سابق فرانسه:
رهبر اقلیم کردستان در دیدار با نخست وزیر سابق فرانسه، خواهان حمایت این کشور از طرح همه پرسی تعیین سرنوشت در کردستان عراق شد.

فراتاب سرویس بین الملل: مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق، در ادامه تلاش هایش برای برگزاری رفراندوم حق تعیین سرنوشت کُردها در عراق، خواهان حمایت فرانسه از این طرح شد. وی که نخستین بار در تابستان 2014 و پس از اشغال موصل بدست داعش، از حق تعیین سرنوشت کردها سخن به میان آورده بود طی مدت اخیر، در برهه ها و شرایط مختلفی بر این مساله به عنوان یک حق برای کُردها تاکیدی چندباره داشته است.

دیدار با نخست وزیر پیشین فرانسه

در همین چارچوب بارزانی روز گذشته در اربیل میزبان نخست وزیر پیشین فرانسه ،فرانسیس فیلون، بود. به گزارش سایت اطلاع رسانی رهبری اقلیم کردستان در این دیدار طرفین به بررسی آخرین وضعیت نبرد در جبهه های مختلف علیه داعش دست زده اند. همچنین در این جلسه بارزانی از فیلون که اینک نماینده پارلمان فرانسه محسوب می شود، درخواست کرده است تا دولت فرانسه از طرح همه پرسی تعیین سرنوشت حمایت کند.

اعلام زمان همه پرسی به بغداد

از سوی دیگر خبرگزاری باس نیوز ،وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق، به نقل از یکی اعضای این حزب خبر داده است که بصورت رسمی برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت را به اطلاع بغداد رسانده است. خانم اشواق جاف در همین زمینه افزوده است: «ما خواهان انجام صلح آمیز همه پرسی تعیین سرنوشت هستیم و مایلیم این مساله در فضایی آرام و با هماهنگی محتمل بغداد و سازمان های بین المللی انجام شود.» جاف مدعی شده است که برخلاف تلاشهای نوری مالکی ،نخست وزیر پیشین، نمایندگان حاضر در پارلمان عراق، مساله همه پرسی را یک امر داخلی و مربوط به اقلیم کردستان ارزیابی کرده اند.

رضا آلتین از رهبران پ.ک.ک معتقد است که طرح همه پرسی تعیین سرنوشت تنها یک حربه سیاسی از سوی بارزانی و حزب دموکرات برای ادامه سیطره فعلی شان بر اقلیم کردستان است

طرح بارزانی برای حل مشکلات سیاسی

اما ایسنا نیز به نقل از صدای آمریکا خبر داده است که شیخ ادهم بارزانی ،رئیس شورای سیاسی حزب دموکرات، گفته سات که رهبر اقلیم کردستان برای حل بحران سیاسی این منطقه دارای راه حل هایی است و به زودی وی این راه حل ها را ارائه خواهد کرد. وی افزوده است که مسعود بارزانی یک رهبر خاص و توانمند و دارای کارنامه سیاسی و مبارزاتی قابل توجهی است که می تواند از پس مشکلات فعلی اقلیم بر آید.

بارزانی توان تاسیس کشور کردستان را ندارد

اما در خبری دیگر آژانس خبری زِرنیوز ،وابسته به پ.ک.ک، به نقل از یکی از اعضای ارشد این حزب گفته است که شرایط فعلی برای تشکیل کشور کردستان مهیا نیست. «رضا آلتین» همچنین افزوده است: «مسعود بارزانی توانایی تاسیس کشور کردستان را ندارد چرا که وی توانایی حتی حکومت فدرال کردستان عراق را هم نداشته است.» این عضو شورای فرماندهی پ.ک.ک همچنین در ادامه این گفت و گو مدعی شده است که تمایل بارزانی برای برگزاری رفراندوم، یک حربه سیاسی برای ادامه حکومت خود و حزب متبوعش در شمال عراق است.

نظرات
آخرین اخبار