انتصاب ریک ماچار به معاونت رئیس جمهوری سودان جنوبی | فراتاب
کد خبر: 222
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 07:25
سالوا کی‌یر رئیس جمهور سودان جنوبی پس از دو سال جنگ داخلی ریک ماچار، رقیبش را به عنوان معاون رئیس جمهوری منصوب کرد.

 به گزارش فراتاب،دفتر ریاست جمهوری سودان جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: من، سالوا کی‌یر مایاردیت، رئیس جمهوری سودان جنوبی، دستور انتصاب ریک ماچار تنی را به عنوان معاون اول رئیس جمهوری سودان جنوبی صادر می‌کنم.
این انتصاب به عنوان بخشی از توافق صلح آگوست 2015 به شمار می‌آید؛ توافقی که تاکنون بارها نقض شده است. 
 ماچار که از سال 2005 تا 2013 معاون رئیس جمهور سودان جنوبی بود و در این سال توسط کی‌یر از سمت خود اخراج شد، از این حکم استقبال کرده است. 
ماچار که هم اکنون در اتیوپی به سر می‌برد، به خبرگزاری فرانسه گفت: از این خبر استقبال می‌کنم زیرا این گامی در مسیر اجرای توافق صلح به شمار می‌آید.
اگرچه هنوز مشخص نیست که ماچار چه زمانی قرار است برای تصدی سمت جدید به جوبا سفر کند. براساس توافق صلح، درگیری‌ها باید فورا در سودان جنوبی متوقف شود، نیروهای خارجی باید ظرف 45 روز کشور را ترک کنند، کودک سربازان و زندانیان جنگی باید آزاد شوند، همه نیروهای نظامی باید پایتخت را ترک کنند تا «نیروهای گارد» و پلیس یکپارچه مشترک جایگزین آنها شود.

براساس این توافقنامه، ماچار دوباره سمت قبلی خود را به دست می‌آورد و یک دولت انتقالی وحدت ملی در مدت 90 روز تشکیل می‌شود و 30 ماه حکومت می‌کند. در نهایت، انتخابات باید 60 روز قبل از پایان مأموریت دولت انتقالی برگزار شود.

جنگ داخلي سودان جنوبي از روز پانزدهم دسامبر سال 2013 زماني آغاز شد که مخالفان دولت به رياست ريک ماچار معاون وقت رئيس جمهوري اين کشور ، حضور در نشست حزب حاکم شوراي آزاديبخش ملي را تحريم کردند

نظرات
آخرین اخبار