کتاب «نظم جهانی هک شده» به قلم «آدام سگال» | فراتاب
کد خبر: 2213
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 13:38
توسط انتشارات «پابلیک افرز» منتشر شد
کتاب «نظم جهانی هک شده» به قلم «آدام سگال» و توسط انتشارات «پابلیک افرز» منتشر شد.

به گزارش فراتاب، بر اساس جدیدترین آمارها امروزه بیش از ۲.۷ میلیارد نفر در سرتاسر جهان، کاربر شبکه اینترنت به حساب می آیند. گفته می شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۷۵ میلیارد دستگاه دیجیتال به این شبکه متصل خواهند شد. با این حساب ایده زندگی انسان ها در جهان مجازی که شاید تا چندی پیش تنهادر حد یک افسانه به حساب می آمد، دیگر به حقیقت پیوسته است.

اما مانند هر پدیده ای در این جهان، اینترنت هم مشکلات و معضلات خاص خود را به همراه دارد و چه بسا که مشکلات ناشی از آن خیلی جدی تر و خطرناک تر هم باشد. امروزه کاربرد اینترنت به عنوان ابزاری پر کاربرد برای اشخاص، گروه ها و حتی دولت ها در زمینه ایجاد تهدید علیه یکدیگر به حساب می آید.

«آدام سگال»، پژوهشگر ارشد روابط خارجی آمریکا در کتاب خود به نام «نظم جهانی هک شده»، که توسط انتشارات «پابلیک افرز» منتشر شده، به این تهدید ها و چگونگی اعمال آنها توسط اشخاص، گروه ها و به خصوص دولت های متخاصم علیه یکدیگر می پردازد. در حقیقت وی معتقد است که اینترنت به عنوان ابزاری جدید برای جنگ میان دولت ها به میدان آمده است.

نویسنده کتاب، به عنوان مثال از تلاش رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیاست هسته ای ایران، اقدام هند برای جلوگیری از هک کردن گوشی های بلک بری این کشور توسط هکرهای پاکستان، استفاده از کابل های فیبر نوری جدید و پرتاب ماهواره اینترنتی اختصاصی به فضا در برزیل به منظور رهایی از گذشتن اطلاعات این کشور از مسیر میامی و مثال هایی از این قبیل اشاره می کند که همگی حاکی از آماده شدن باالقوه دولت ها برای مقابله با حمله احتمالی سایبری به اطلاعات محرمانه خود توسط دیگران حکایت دارند.

این تهدیدات امنیتی تا به حال نه جان کسی را گرفته و نه منجر به ایجاد آسیب فیزیکی در افراد می شوند. اما خطر در پس آنها بسیار قوی تر از آسیب های فیزیکی است.

«سگال» در کتاب خود همچنین به چگونگی انجام حملات سایبری با کمترین امکانات در دسترس و همچنین آسیب های بالقوه موجود در پس این ماجرا نیز اشاره می کند.

وی در بخش دیگری از کتاب خود به بزرگترین آسیب حملات سایبری یعنی حملات با پشتیبانی دولت ها و آسیب هایی که این حملات به بخش های مختلفی چون روابط سیاسی و اقتصادی میان آنها و متعاقبا ملت ها با یکدیگر اشاره می کند.

از سوی دیگر نویسنده با اشاره به حمله ویروس آمریکایی «استاکس نت» به تاسیسات هسته ای ایران و یا ایجاد خرابکاری سایبری در شرکت سونی ژاپن، به این فرضیه دامن می زند که جنگ سایبری عملا، محدودیت های موجود در بحث ژئوپیلیتیک را در جنگ کشوری علیه کشور دیگر زیر سوال برده و معنای جدیدی به مباحث امنیت، هویت و حتی ملیت نیز می دهد.

منبع:خبرگزاري مهر

نظرات
آخرین اخبار