کد خبر: 2200
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1395 - 00:03

 

فراتاب - ارشاد رشیدی رستمی:  

*تایمز: « کاهش 13 درصدی حملات تروریستی در سال گذشته، اما هنوز 28 هزار نفر کشته»

وزارت امور خارجه آمریکا طی گزارشی از کاهش حملات تروریستی در کشورهای عراق، پاکستان و نیجریه خبر داد. این کشورها بهمراه هند و افغانستان جزء پنج کشور ناامن دنیا محسوب می شوند. در سال گذشته طی حملات تروریستی 28300 نفر کشته و حدودا 35300 نفر در 11774 حمله تروریستی مجروح شده اند. این اطلاعات که بوسیله دانشگاه مریلند گردآوری شده همچنین از کاهش 14 درصدی آمار کشته ها نسبت به سال قبل تر حکایت می کند. 

هرچند آمارها کاهش حملات تروریستی در سطح جهانی را نشان می دهند  اما در خاورمیانه جنگ داخلی، قومی و مذهبی، القاعده و داعش در عراق، سوریه، لیبی، یمن و افغانستان همه و همه  از آینده نه چندان روشن این کشورها و سرنوشت مردمانشان حکایت دارد.

* بلومبرگ: «اوپک: حفظ وضع موجود (در قیمت ها و عرضه)، بالا رفتن قیمت (نفت) و شکل گیری نظم جدید بازار »

در این اجلاس به دلیل عدم پاییبندی برخی اعضا به میزان تولید مصوب شده، سقف قیمت جدیدی تعیین نشد. افزایش قیمت جهانی هر بشکه  نفت در طی یک هفته گذشته به نزدیکی 50 دلار، فضای اجلاس را تحت الشعاع خود قرار داده بود و از انتخاب دبیرکل تا اظهار نظرات مثبت و بهبودی روابط اعضا حکایت داشت. در اجلاس اخیر اوپک محمد بارکیندو از نیجریه به عنوان دبیرکل جدید این سازمان به جای البدری انتخاب شد. اکثر اعضا نیز از اتحاد و هماهنگی بیشتر کشورها در اوپک خبر دادند. خالد فلاح وزیر جدید نفت عربستان سعودی گفت: «همکاری ها در سطح بالای قرار دارد». بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز عنوان کرد که وحدت (اتحاد اعضا) بسیار خوب است و در همین راستا محمد بارکیندو از بهبود روابط اعضا و افزایش قابل ملاحضه این بهبودی خبر داد.

در صورت تداوم افزایش و یا ثبات قیمت نفت در نزدیکی 50 دلار می توان از موفقیت سیاست نفتی عربستان یاد کرد. این کشور در سال گذشته بلعکس روند بازار که شاهد کاهش چشمگیر قیمت نفت بود  دست به افزایش تولید زد نتیجتا میزان عرضه و درصد تولید خود به میزان مصرف جهانی را بالا برد و از افزایش تولید و سرمایه گذاری در صنعت جدید نفت شیل ممانعت نمود و توانست روند کاهشی سهم تولید اوپک در عرصه جهانی را متوقف و حتی افزایش دهد.

* الجزیره : «پیشروی نیروها به رهبری کردها به سوی شهر منبج سوریه»

نیروهای سوریه دموکراتیک (متشکل از کُردها، عربها و مسیحیان)  به رهبری یه په گه (YPG) و با پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین المللی بویژه ایالات متحده آمریکا پیشروی های خود را برای تصرف شهر منبج آغاز کرده اند. شهر منبیج در شمال استان حلب قرار دارد  و به وسیله شهر طرابلوس (جرابلوس سوریه)  به مرزهای ترکیه متصل می شود. اهمیت تصرف این شهر در آن است که مسیر اصلی قاچاق تسلیحات و نیز حتی ورود افراد (داعشی ) به سرزمین های خلافت اسلامی داعش از طرف ترکیه قطع می شود. اما  جنیفر کافریلا (Jennifer Cafarella) از مرکز مطالعات واشنگتن دی سی معتقد است تصرف شهر منبج  و حتی طرابلوس به رهبری کُردها که با مخالفت ترکیه همراه است و ارتباط مرزی بین داعش و ترکیه را قطع می کند نمی تواند مانع از تجهیز داعش شود.

نیروهای سوریه دموکراتیک در سال 2015 با توافق حداقل 15 گروه مخالف تشکیل شده است که شاکله اصلی آن را نیروهای YPG  و ارتش آزاد سوریه تشکیل می دهند. آمریکا آنان را به عنوان نیروی موثر زمینی در جنگ با داعش مدنظر دارد و مورد حمایت قرار داده است.

نظرات
آخرین اخبار