تقدیر از برگزیدگان جایزه بین المللی کتاب کُردی ابراهیم یونسی در بانه | فراتاب
کد خبر: 2196
تاریخ انتشار: 14 خرداد 1395 - 13:24
گزارش تصويري و خبري;
نخستین جایزه ادبی کتاب کردی 'ابراهیم خان یونسی' بعد از سه روز برگزاری در بانه، چهارشنبه شب با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
سرويس فرهنگي فراتاب، همایش در پنج پنل رمان، شعر، داستان، نقد و ترجمه برگزار شد. در این همایش از 147 اثر ارسالی از ایران، 109 اثر و از 200 اثر ارسالی از اقلیم کردستان، 13 اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند.
در این همایش از بهترین های هر بخش با اهدای لوح تقدیر و تندیس ویژه ابراهیم یونسی و جایزه نقدی تقدیر شد.
در پایان، ترجمه کتاب "کلیله و دمنه" اثر مرحوم محمّد قاضی و کتاب "نردبانی از غبار" اشعارِ بختیار علی ترجمه عباس محمودی،كتاب عاشق اثر مارگارت دوراس ترجمه کافیه جوانرویی در بخش رمان اثر برگزیده "پرنده زخمی"،"ماهی متعجب" اثر فرخ نعمت پور، در بخش داستان کوتاه اثر "چه کسی از من و ویرجینیا ولف می ترسد" به قلم پری کریمی نیا و کتاب پاشای تەنیایی اثر علی غلامعلی، در بخش تحلیل و پژوهش کتاب "مسئله اسماعیل آقا سمکو" به نویسندگی احمد چوپانی و کتاب لێبوردەیی و جیاوازی اثر خالد علیزاده، در بخش شعر اثر برگزیده "مجسمه ساز" به قلم بهمن حبیبی و  در بخش مقاله "کارشناسی جنبش کُرد از دیدگاه ابراهیم یونسی" به قلم خالد توکلی، لوح تقدیر و تندیس ویژه جشنواره ابراهیم یونسی را از آن خود کردند.
در بخش جانبی نیز جوایز به نویسندگان بخش کودکان اهدا شد.در این آیین در بخش ادبیات داستان کودک به انتخاب هیات داوران 'بیری زه ستان' به قلم سروه خرم و در بخش شعر کودکان شعر 'فه ری فه ری' اثر سوران حسینی لوح تقدیر، جایزه نقدی و تندیس جشنواره اختصاص یافت.
همچنین در بخش کودکان نیز اثر 'زیلاله' به نویسندگی اوین میکایلی به انتخاب هیات داوران رسید.

شایان ذکر است، دکتر ابراهیم یونسی، خرداد سال 1305 در بانه به دنیا آمد و در 23 بهمن سال 1390 بر اثر بیماری آلزایمر دار فانی را وداع گفت. وی در زمان حیات خود بیش از 98 اثر فاخر را ترجمه و نوشته است و آثار بسیاری از نویسندگان بزرگ جهان را به زبان فارسی ترجمه کرده است.
نظرات
آخرین اخبار