کد خبر: 2195
تاریخ انتشار: 14 خرداد 1395 - 01:10
گزارش تصويري و خبري:
با حضور تنی چند از مسئولان اقلیم کردستان عراق و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه و شماری از روزنامه نگاران و خبرنگاران شبکه های خبری، دفتر فعالیت های نشریه جام کوردی در اقلیم کردستان به صورت رسمی درپایتخت فرهنگی اقلیم کردستان گشایش یافت

فراتاب-سرویس فرهنگي-با حضور تنی چند از مسئولان اقلیم کردستان عراق از جمله رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه، اعضای سادات پیر خدری در سلیمانیه، رئیس شاخه سلیمانیه سندیکای روزنامه نگاران اقلیم کردستان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه و شماری از روزنامه نگاران و خبرنگاران شبکه های خبری، دفتر فعالیت های نشریه جام کوردی در اقلیم کردستان به رسمی در شهر سلیمانیه، پایتخت فرهنگی اقلیم کردستان گشایش یافت.

در مراسم افتتاحیه این دفتر، مدیر مجموعه جام کوردی در سخنانی ضمن خیرمقدم به حضار و تقدیر از تلاش ها و همکاری های مسئولان اقلیم کردستان در راه انداری این دفتر، گفت: جام کوردی به عنوان رسانه چاپی مشترک فی مابین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق سه سال است که فعالیت خود را آغاز نموده است.

مدیر جام کوردی:تولد جام کوردی در سایه روابط مستحکم فی مابین ایران و اقلیم کردستان بوده است.
رضا رحمتیان با اشاره به اینکه دفتر مرکزی این نشریه در شهر کرمانشاه واقع شده است، ادامه داد: ساکنین ایران علی الخصوص مناطق کردنشین با مردمان شریف اقلیم کردستان نقاط مشترک زیادی داشته و از نظر زبان و فرهنگ خیلی به هم نزدیک هستند. به علاوه دو کشور ایران و عراق دارای مرز طولانی مشترک هستند که پس از سقوط نظام دیکتاتوری صدام، تاثیر مثبتی بر روابط فی مابین آنها داشته است. همچنین ساکنین دو کشور از هیمن دشمن بعثی مشکلات و آلام بیشماری را تحمل نموده اند. در آن زمان بود که حادثه حلبچه روی داد و جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که به همکاری برادران کرد عراقی شتافت و مرزهای خود را به روی آوارگان و مجروحان این جنایت بعثی ها گشود. این فاکتورهای مهم باعث و بانی آن بوده اند که روابطی عمیق و تاریخی فی مابین ایران و اقلیم کردستان برقرار باشد و تولد جام کوردی هم در سایه همین روابط مستحکم بوده است.

رئیس شاخه سلیمانیه سندیکای روزنامه نگاران اقلیم کردستان:ایران دارای تمدن، تاریخ و فرهنگ غنی است.
وی در خصوص راهبرد و شیوه کاری جام کوردی اعلام کرد: جام کوردی آمده است تا پل ارتباطی ایران و اقلیم کردستان باشد. آمده است تا صلح و دوستی میان دو طرف را توسعه و تحکیم بخشد. در این میان ما اهمیت بیشتری به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خواهیم داد. همچنین برآنیم تا از راه نزدیکی بیشتر تجار و فعالین اقتصادی، محرک خوبی برای توسعه فعالیت های اقتصادی هم باشیم.
مدیر جام کوردی در ادامه گفت: ما به عنوان جام کوردی با دیدی یکسان به اقلیم کردستان نگریسته و هیچ تفاوتی را در میان جریان های سیاسی قائل نخواهیم بود و اساسا" مبنای فعالیت های ما خارج از محدوده فعالیت های سیاسی بوده و زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را شامل می شود.
رضا رحمتیان تصریح کرد: آمده ایم تا مراتب دوستی خود را به مردم شریف اقلیم کردستان اعلام کنیم و در ادامه فعالیت های خود نیازمند همکاری شما می باشیم.
وی در خاتمه سخنان خود با تقدیر از نقش نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان در نبرد علیه گروه تروریستی داعش، گفت: امنیت و آرامش کنونی در اقلیم کردستان مرهون جانفشانی این نیروها و نقش انکارناپذیر انها است.

در بخش دیگری ایز این مراسم، رئیس شاخه سلیمانیه سندیکای روزنامه نگاران اقلیم کردستان با اشاره به روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، گفت: ایران در زمره کشورهایی است که تمدن، فرهنگ و تاریخ غنی دارد و لازم است که ما از ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی ایران بهره بگیریم.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه:فعالیت جام کوردی بر روی نقط مشترک ایران و اقلیم متمرکز شده است.
کاروان انور گفت: یکی از درخواست های ما از مسئولان جمهوری اسلامی ایران، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزش روزنامه نگاری و بازدید خبرنگاران و مدیران روزنامه ها از چاپخانه ها و روزنامه های ایرانی است تا با علم روز در این زمینه آشنا شوند.
وی با ابراز خرسندی از افتتاح دفتر نشریه جام کوردی در شهر سلیمانیه، تصریح کرد: سندیکای روزنامه نگاران اقلیم کردستان با نشریه جام کوردی همکاری لازم را خواهد داشت و امیدواریم این نشریه به مشترکات فرهنگی، هنری و تاریخی بپردازد و بتواند در انعکاس پیام های دو کشور به نحو احسن گام بردارد.

در بخش دیگری از این مراسم، هاشمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان اقلیم کردستان در خصوص راه اندازی و افتتاح دفتر نشریه جام کوردی، گفت: خوشحالم که ثمره تلاش و زحمات مدیر سختکوش جام کوردی به بار نشست و ما امروز شاهد افتتاح دفتر این نشریه در سلیمانیه اقلیم کردستان هستیم.
هاشمی گفت: خوشبختانه این نشریه توانسته است به مشترکات دو کشور در تمام مباحث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بپردازد و امروز بر همین اساس نگاه ویژه ای به این نشریه در میان است.
وی در خصوص برگزاری کلاس های آموزشی برای روزنامه نگاران اقلیم و بازدید آنها از توانمندی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران،گفت: در صورت ارسال درخواست رسمی از سوی ادارات کل فرهنگ و سندیکای روزنامه نگاران اقلیم کردستان، موضوع بررسی و برنامه سفر دوستان فراهم خواهد شد.
شایان ذکر است در حاشیه این مراسم، حضار در جملاتی کوتاه به بیان دیدگاه های خود در خصوص جام کوردی پرداختند و در مجموع بر این باور بودند که این نشریه خواهد توانست پل ارتباطی همه بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد و در تحکیم روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان نقش بسزایی داشته باشد.

نظرات
آخرین اخبار