ادامه پیشروی کردها بسوی رقه و پیروزی ارتش سوریه در شرق دمشق | فراتاب
کد خبر: 2183
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 21:05
بررسی آخرین تحولات میدانی جنگ سوریه
آخرین تحرکات میدانی در جنگ سوریه نشان از پیشروی کردها به سوی رقه دارد. این پیش‌روی در حالی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه نیز توانسته است در میدان نبرد به پیروزی‌هایی دست یابد.

فراتاب ـ سرویس بین المللی:

تحولات فعلی سوریه، با چرخش عرصه‌ی نظامی به نفع ارتش سوریه و نیز پیش‌روی‌های فعلی کردها در قالب نیروهای سوریه‌ی دموکراتیک به سوی رقه از چندین جهت و آزدسازی چندین روستا و نقطه‌ی مهم از چنگال داعش، در کنار حملات داعش به سایر مناطق بواسطه‌ی فشاری که از سوی کردها در رقه بر آنها وارد شده، قابل خوانش است. صحنه‌ی میدانی نبرد در سوریه، از وضعیت امنیت گورستانی در مناطق تحت سلطه‌ی داعش خبر می‌دهد. این نیرو در تلاش است تا برای نشان دادن قدرت خود و فرار از فشاری که نیروهای سوریه دموکراتیک بر آن وارد آورده‌اند، به سوی مناطقی دیگر حمله کرده و بتواند به گسترش مرزهای خود در سایر نقاط سوریه ادامه دهد. کردها که در دو سال اخیر پیشروی‌های قابل توجهی را با کمک نیروهای ائتلاف و حملات هوایی آنها داشته‌اند، اکنون خود را در قلب خلافت خود خوانده‌ی داعش می‌بینند، امروزه داعش شریط متفاوتی را تجربه می‌کند. در گذشته و روزهایی که کوبانی از سوی داعش تحت محاصره بود، داعش با نیروهای کرد در گیر بود اما اکنون رقه در محاصره نیروهای کرد قرار گرفته و نشانی از شجاعت اولیه در نیروهای داعش دیده نمی‌شود.

پیشروی ارتش سوریه در محورهای عملیاتی غوطه شرقی دمشق موجب شد تا معارضان سوری اذعان کنند، ارتش سوریه موفق شد ورودی‌های منتهی به منطقه میانی ریف شرقی دمشق را تحت کنترل آتشباری خود درآورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پیشروی ارتش سوریه در محورهای عملیاتی غوطه شرقی دمشق موجب شد تا معارضان سوری اذعان کنند، ارتش سوریه موفق شده ورودی‌های منتهی به منطقه میانی ریف شرقی دمشق را تحت کنترل آتشباری خود درآورد.

جدیدترین گزارش‌های میدانی معارضان سوریه از محورهای عملیاتی غوطه شرقی حاکی است که ارتش سوریه «گردان إنشاءات فرودگاه نظامی» و ورودی‌های شهرک‌های بیت نایم و المحمدیة از سمت بزرگراه اصلی غوطه را زیر آتش سنگین گرفته‌‌اند تا دو شهرک جسرین و المحمدین به خط مقدم درگیری‌ها در این منطقه تبدیل شود.

درگیری‌ها در این منطقه بین ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی فیلق الرحمن، حرکة احرار شام و ائتلاف تروریستی موسوم به «جیش الفسطاط» جریان دارد که جبهه النصره و فجر الأمه مهمترین گروه‌های تشکیل دهنده آن به شمارمی‌آیند.

نیروهای سوری در ادامه عملیات نظامی خود در مبارزه با گروه‌های تروریستی در این منطقه 19 مه شهرک‌های دیر العصافیر، زبدین، حوش الدویر، البیاض، حرستا القنطرة، الرکابیة، حوش الحمصی، بزینة و نولة و  26 مه شهرک بالا را آزاد و از عناصر تروریستی پاکسازی کردند.

با احتساب این پیروزی‌ها از جمله آزادسازی روستای «بالا» که نقطه تلاقی جنوب، مرکز و منطقه المرج در ریف دمشق است، بخش جنوبی غوطه شرقی به طور کامل به کنترل ارتش سوریه درآمده و عملیات آتی این نیروها آزادی دروازه‌های ورودی منطقه میانی غوطه شرقی است که از شهرک جسرین آغاز شده و تا شهرک‌های کفر بطنا و سبقا ادامه می‌یابد.

به دنبال وقوع درگیری های شدید میان تروریست های داعش و اعضای گروه موسوم به «ارتش آزاد» در حومه شمالی حلب سوریه ۲۰ عضو این گروه کشته شدند.

خبرگزاری سانا: تروریست های تکفیری داعش بار دیگر با اعضای گروه موسوم به «ارتش آزاد» در حومه شمالی استان حلب درگیر شدند.

در این میان، یکی دیگر از خبرهای مهم روز، در مورد درگیری میان داعش و نیروهای ارتش آزاد بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری سانا، تروریست های تکفیری داعش بار دیگر با اعضای گروه موسوم به «ارتش آزاد» در حومه شمالی استان حلب درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، به دنبال وقوع این درگیری ۲۰ عضو ارتش آزاد کشته و شماری دیگر به شدت زخمی شدند. شاهدان عینی اعلام کردند که این درگیری پس از تلاش تکفیریهای داعش برای حمله به مواضع ارتش آزاد درگرفت.

از سوی دیگر، منابع رسانه ای از حملات خمپاره ای گسترده تروریست های تکفیری داعش به مناطق «الجوره» و «القصور» در دیرالزور خبر می دهند. به دنبال این حمله شماری از غیرنظامیان سوری کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

بخشی دیگر از تحولات میدانی در جنگ داخلی سوریه، در پی آغاز حمله گسترده کردها به شهر استراتژیک منبج در شمال سوریه رقم خورد. نیروهای دموکراتیک سوریه روستای الجبهه در محور الطبقه و سد تشرین را در بین حومه حلب و رقه آزاد کردند. در عین حال جنگنده‌های آمریکا از صبح امروز حملاتی را در منبج انجام داده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جنگنده‌های آمریکایی از نخستین ساعات بامداد چندین حمله به مرکز شهر و حومه منبج داشتند. بمباران ‌جنگنده‌های آمریکایی شامل مدرسه الغسانیه بود که منجر به نابودی کامل مدرسه شد. بمباران‌ها همچنین موسسه‌ای در مسیر منطقه الجزیره و نیز روستای العسیله در حومه غربی شهر را هدف قرار دادند که شش غیرنظامی طی این حملات کشته‌ شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته در حملات آمریکا به نزدیکی منبج در شمال سوریه 15 غیرنظامی کشته‌ شده‌اند. اخبار اولیه حاکی از آن است که حمله جنگنده‌های آمریکایی به روستای العسیله منجر به کشته شدن شش کارگر در یک مرغداری و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

در این راستا دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته در حملات آمریکا به نزدیکی منبج در شمال سوریه 15 غیرنظامی کشته‌ شده‌اند. اخبار اولیه حاکی از آن است که حمله جنگنده‌های آمریکایی به روستای العسیله منجر به کشته شدن شش کارگر در یک مرغداری و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. منابع آمریکایی می‌گویند علاوه بر پشتیبانی هوایی "تعداد اندکی از مشاوران نظامی" نیز در کنار نیروهای کرد هستند که در صورت نیاز وارد عمل خواهند شد.

اعلامیه‌هایی که جنگنده‌های آمریکایی به منبج انداخته‌اند شبیه برگه‌های مجوز داعش به اعضایش برای تسهیل در رفت‌و‌آمد در مناطق تحت کنترل آنهاست و تنها در مناطق حلب قابل استفاده است. آمریکا احتمالا با این کار قصد دارد غیر نظامیان را برای خروج از شهر تشویق کند. جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا اخیرا اعلامیه‌هایی را در شهر رقه انداخته و از ساکنان خواستند این شهر را ترک کنند. این قبل از آغاز عملیات شمال رقه توسط نیروهای سوریه دموکراتیک بود.

همزمان با هشدار آمریکا به ساکنان منبج نیروهای سوریه دموکراتیک به سرعت به سد تشرین گسیل شده و جبهه‌ای را گشودند که راه‌های عبوری به منبج را هدف قرار دهند. حمله از سه محور آغاز شده است؛ محول اول از سد به سمت جنوب به موازات دریاچه الاسد به منظور پاکسازی کرانه غربی دریاچه و پیشروی سه کیلومتری و تسلط بر روستای "حمدا" است. محور دوم به سمت شمال به موازات دریاچه سد تشرین و به سمت پل قره قوزاق با هدف پاکسازی کرانه غربی دریاچه تا پل قره قوزاق و پیشروی سه کیلومتری و تسلط بر روستای الحالوله مشرف بر دریاچه است. در حالی که محور سوم به سمت غرب با هدف مسیر اصلی منبج، خفسه و مسکنه و بستن مسیر جنوبی منبج و پیشروی به اندازه سه کیلومتر و تسلط بر روستای ابو سعید است.

اخبار حاکی از کوچ گسترده ساکنان به روستاهای نزدیک سد تشرین در غرب شهر منبج است در حالی خشم ترکیه‌ با توجه به خط قرمزهای آن درباره تحرک کردها در این منطقه افزایش یافته است و اطلاعات منابع کرد حاکی از آن است که کردها به چراغ سبز آمریکا به رغم اعتراض ترکیه دست یافته‌اند.

آنکارا پیشنهاد عملیات مشترک با آمریکایی‌ها در این منطقه مطرح کرده بود. چاووش اوغلو،‌ وزیر خارجه ترکیه این مساله را مطرح کرد اما بدون حضور نیروهای کرد که ترکیه آنها را تروریست می‌داند در حالی آمریکا از آنها حمایت می‌کند. منابعی در ارتش آمریکا صبح امروز (دوشنبه) اعلام کردند که حملات از نخستین ساعات بامداد و با پشتیبانی گسترده جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا آغاز شده و احتمالا چند هفته به طول بینجامد.

گروه موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" که توسط آمریکا تجهیز و آموزش داده شده‌ از مهمترین نیروی محلی برای رویارویی با داعش است که بیشتر اعضای آن را کردها تشکیل می‌دهند. این نیروها همزمان چند عملیات دیگر در شمال سوریه علیه داعش را در دست انجام دارند که مهمترین آنها حمله به رقه، مرکز داعش و درگیری‌های حومه شمالی حلب است.

گروه موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" که توسط آمریکا تجهیز و آموزش داده شده‌ از مهمترین نیروی محلی برای رویارویی با داعش است که بیشتر اعضای آن را کردها تشکیل می‌دهند. این نیروها همزمان چند عملیات دیگر در شمال سوریه علیه داعش را در دست انجام دارند که مهمترین آنها حمله به رقه، مرکز داعش و درگیری‌های حومه شمالی حلب است.

کردها که مشاوران و نظامیان آمریکایی در تمام عملیات‌ها آنها را همراهی می‌کنند، تلاش دارند تا با حمله به مناطق مختلف تحت تصرف داعش نوعی سرگردانی در میان نیروهای این گروه ایجاد کنند و داعشی‌ها را مجبور کنند نیروهای خود را در بیش از یک جبهه به کار بگیرد. آنگونه که منبع آمریکایی می‌گویند، نیروهای کرد پس از آزادی منبج آن را ترک خواهند کرد و اداره آن به دست نیروهای محلی خواهد بود. این تاکید از سوی واشنگتن پاسخی به نگرانی‌های ترکیه و دیگر مخالفان عرب هم‌پیمان آمریکاست که بیم آن دارند کردها مناطق شمالی سوریه را پس از آزادی در اشغال خود نگه دارند.

شهر منبج در حومه شرقی حلب و سد تشرین در مجاورت آن برای طرف‌های درگیر در سوریه به ویژه داعش بسیار حائز اهمیت است چرا که تنها راه ارتباطی مهم میان دو استان حلب و رقه محسوب می‌شود و با سقوط آن ارتباط میان نیروهای داعش عملا در شمال و شرق سوریه قطع خواهد شد. این منطقه از این نظر هم که داعش به مرزهای ترکیه از طریق آن دسترسی دارد، حائز اهمیت است. هدف این علمیات بستن مرزهای ترکیه است که داعش از آن به عنوان پایگاه لجستیکی برای انتقال تروریست‌های خارجی به اروپا استفاده می‌کند. به گفته منابع آمریکایی این شهر برای داعش مهم است چرا که آخرین مقر برای آنها برای ارتباط با اروپا است.

نظرات
آخرین اخبار