اقتصاد استرالیا در انحصار کارتل ها و سرمایه داران | فراتاب
کد خبر: 2175
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 15:55
روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد گزارش داد:
دشوار می شود از یک کارخانه صنعتی، بانک، خطوط هوائی، سوپر مارکت های بزرگ زنجیره ای و یا کمپانی های بزرگ مخابراتی و ارتباطاطی در استرالیا نام برد که در آن تعدادی از اشخاص و یا کمپانی های پر نفوذ مشارکت مستقیم نداشته باشند. این امر بدون تردید به یک مشکل عدید

فراتاب- جسیکا آیروینز، تحلیل گر اقتصادی روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد طی مقاله ای تحت عنوان "استرالیا سرزمینی برای کارتل ها و اشخاص پر نفوذ و سرمایه دار" در خصوص وضعیت اقتصادی و شرایط موجود و حاکم بر موسسات، صنایع و کارخانجات در استرالیا می نویسد که دشوار می شود از یک کارخانه صنعتی، بانک، خطوط هوائی، سوپر مارکت های بزرگ زنجیره ای و یا کمپانی های بزرگ مخابراتی و ارتباطاطی در استرالیا نام برد که در آن تعدادی از اشخاص و یا کمپانی های پر نفوذ مشارکت مستقیم نداشته باشند. این امر بدون تردید به یک مشکل عدیده ای در جامعه اقتصادی کشور تبدیل گردیده که همگی ما از آن به شدت رنج می بریم. تحت چنین شرایطی است که ملکوم ترنبول در نظر دارد سکان هدایت و رهبری کشوری را که در آن اشخاص پر نفوذ و سرمایه دار، برخی از مبتکرین و کمپانی های بزرگ و غول پیکر که عملا کنترل اقتصاد و بازارکشور را در دستان خود قرار داده اند، به عهده گیرد. این وضعیت در شرایطی ایجاد گردیده است که ما همگی از این امر بخوبی مطلع می باشیم و می دانیم که استرالیا همواره بعنوان یک سرزمین مستعد و پهناور برای انحصارگرایان، کارتل ها و اشخاص با نفوذ و سرمایه دار بخوبی شناخته شده است.
تعداد چهار کمپانی بزرگ در استرالیا هم اکنون کنترل بیش از چهار- پنجم از کل بازار این کشور مرتبط با فروشگاه های بزرگ رنجیره ای، رسانه ها، نظام بانکی، بیمه های سلامت، خطوط هوائی داخلی، سوپر مارکت ها، کمپانی های ارائه خدمات اینترنتی، کارخانجات تامین مواد غذائی کودکان و همچنین نوشابه های الکلی و غیر الکلی را در اختیار خود دارند.
تعداد چهار کمپانی بزرگ دیگر در این کشور وجود دارند که انحصار و کنترل بیش از دو - سوم جایگاه های توزیع بنزین و گازوئیل، اتحادیه ها و موسسات اعتباری، سندیکاهای سینمائی، مخابرات و ارتباطات راه دور، کارخانجات تولید آب میوه، کارخانجات تولید بطری های آب و همچنین برخی از مشروبات الکلی را دست خود دارند.
انحصار و کنترل بیش از 50 درصد بازارهای مرتبط با دارو، ابزارآلات، صنایع چسب، مجلات، روزنامه فروشی ها، غذاهای آماده و خطوط هوائی بین المللی نیز تنها توسط چهار کمپانی بزرگ دیگر در این کشور اداره می گردند. مصرف کنندگان باید با حق انتخاب کمتر و محدود تر، با پرداخت قیمت های بیشتر همواره اجناسی با کیفیت پائین تر خریداری نمایند.
گرچه وضعیت کنترل بازارها و به نوعی قیمت گذاریها توسط کمپانی های بزرگ در جهان تقریبا شرایط مشابه هم دارند، ولی در استرالیا وضعیت بمراتب بدتر از دیگر کشورهای پیشرفته جهان می باشد. برای مثال: در آمریکا کمپانی های غول پیکر بطور متوسط حدود 33 درصد از کل بازار این کشور را در اختیار خود قرار داده اند. در حالیکه در استرالیا تعداد محدودی از کمپانی های غول پیکر بالغ بر 41 درصد از بازار کشور را در اختیار خود دارند.
کمپانی های غول پیکر استرالیائی همچنین 91 درصد از کل بازار مربوط به فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در سراسر استرالیا را در اختیار خود دارند. این میزان در آمریکا کمتر از 31 درصد می باشد.
کمپانی های غول پیکر در استرالیا همچنین انحصار بیش از 70 درصد از جایگاه های توزیع و فروش بنزین و گازوئیل در سراسر کشور را در اختیار دارند. در حالیکه این میزان در آمریکا تنها حدود 14 درصد می باشد.
کمپانی های غول پیکر استرالیائی بالغ بر 88 درصد از کل کارخانجات تولید مقوا و کاغذ را نیز به خود اختصاص داده اند. این آمار در خصوص آمریکا حدود 36 درصد گزارش شده است.
بر اساس گزارشات ارائه شده توسط اداره آمار استرالیا، تعداد موسسات و کمپانی های بزرگی که در این کشور در سال 1992 بمنظور کنترل بازار با دیگر ادغام گردیدند، مجموعا 394 کمپانی به ارزش کل 12 میلیارد دلار آمریکا بوده است. در حالیکه در طی یکسال گذشته (2015)، میزان ادغام موسسات و کمپانی های بزرگ در استرالیا در راستای انحصاری کردن و کنترل بازار استرالیا با افزایشی برابر با 1460 کمپانی، به ارزش کل 117 میلیارد دلار آمریکا روبرو بوده است.

نظرات
آخرین اخبار