کد خبر: 2145
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 16:29
نجم الدین کریم از پروسه ای سه ساله برای الحاق به اقلیم کردستان خبر داد
ماده 140 قانون اساسی عراق به کرکوک به عنوان مناطق مورد مناقشه، اجازه حق تعیین سرنوشت یا انتخاب سیستم اداری مناسب را داده است. نجم الدین کریم استاندار کرکوک در واشنگتن خواستار قطع ارتباط اداری کرکوک از دولت فدرال عراق شد.

فراتاب، وفا ولی زاده: قدرت گیری داعش در عراق بسیاری از سناریوهای قبلی در این کشور را دچار تغییرات اساسی نمود. فرار ارتش عراق و تلاش کردها برای حمایت از کرکوک در مقابل حملات داعش وضعیت جدیدی را در این شهر نفت خیز رقم زد. مسئلۀ کرکوک و تعیین سرنوشت آن یکی از پیچیده‌ترین مسائل عراق به‌شمار می‌آید و ماده 140 قانون اساسی مربوط به حل مسئلۀ کرکوک می باشد. کردها، کرکوک را «قدس کردستان» می‌نامند و همواره بدنبال الحاق این استان به اقلیم کردستان بوده اند. پس از کاهش خطر داعش در مناطق کردنشین مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان خواهان اجرای رفراندوم در اقلیم برای استقلال از عراق و تشکیل کشور مستقل کردستان شده است. سرنوشت مناطق کردنشین خارج از اقلیم بویژه کرکوک و وضعیت آینده آن از اهمیت بالایی برخوردار است. الحاق کرکوک به اقلیم کردستان یکی از دغدغه های کردها قبل از برگزاری رفراندوم کردستان می باشد. تلاش های استاندار کرکوک نجم الدین کریم را باید در این راستا ارزیابی نمود.

نجم الدین کریم در واشنگتن پایتخت امریکا در گفتگوی با "رادیو سوا" خواستار قطع ارتباط اداری استان کرکوک از دولت فدرال عراق شد. او اضافه کرد که قطع ارتباط کرکوک با بغداد به معنی جدایی از بغداد و انضمام این استان به اقلیم کردستان نیست بلکه این پروسه ای است سه ساله تا زمان برگزاری رفراندوم جهت تعیین سرنوشت کرکوک برای ماندن تحت نظر حکومت فدرالی یا ایجاد یک استان مستقل یا الحاق به اقلیم کردستان خواهد بود.

کردها همواره بر این اصل پافشاری میکنند که هرکسی که بر اساس اجماع 1957 ساکن اصلی کرکوک نیست نمی‌تواند در همه‌پرسی درباره وضعیت کرکوک رای دهد.

ایشان حق تعیین سرنوشت را تنها متعلق به ساکنان بومی سال 1957کرکوک دانست.

نجم الدین کریم با اشاره به قانون اساسی عراق که به همه ی استان ها اجازه ایجاد یک اقلیم جدید یا انضمام به اقلیم های موجود را داده است. افزود: ماده 140 قانون اساسی عراق به کرکوک به عنوان مناطق مورد مناقشه، اجازه حق تعیین سرنوشت یا انتخاب سیستم اداری مناسب را داده است.

ایشان هم چنین با اشاره به این موضوع که انتقال اختیارات وزارتخانه ها به کرکوک بر اساس ماده 21 قانون اساسی عراق که در سال 2008 بازنگری شده تاکنون اجرایی نشده است. هرچند که این موضوع مورد تایید بغداد و اربیل قرار گرفته و امریکا نیز از آن حمایت کرده است.

استان کرکوک در این مصاحبه اضافه کرد که اصل خود مدیریتی و عدم تمرکز در اداره ، حکمرانی و انتقال قدرت با هدف درک واقعیت های استان ها و نه تجزیه کشور میباشد.

او با شاره به این که استان کرکوک در وضعیت دشواری قراردارد و با مشکلات متعددی روبرو میباشد.هرچند که بخش های از این استان در کنترل داعش قرار دارد اما در کرکوک امنیت و ثبات برقرار است و این استان در حدود نیم میلیون آواره از دیگر نقاط عراق را در خود جای داده است که این نشانه ی وجود امنیت و آرامش در کرکوک میباشد

درباره رابطه ی بین نیروهای پیشمرگ و نیروهای بسیج مردمی عراق(حشد الشعبی) ونیاز کرکوک به نیروهای اضافی برای حفظ امنیت و آزادی مناطق تحت سیطره داعش با بیان این که نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) نیروی ملی است که با داعش مبارزه می کند و طرفین رابطه خوبی با هم دارند اما تاکید کرد که نیروهای پیشمرگ قادر به دفاع از کرکو ک هستند و نیازی به نیروهای اضافی دیگر دراین استان نیست.

نظرات
آخرین اخبار