کد خبر: 2136
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 15:59
بررسی مطبوعات بین المللی و انگلیسی زبان در یکشنبه 29 مه 2016

فراتاب - ارشاد رشیدی رستمی: از تهدید پوتین تا پیشروی های نیروهای پیشمرگه و عراقی در موصل و فلوجه 

* سی ان ان: ولادیمیر پوتین اعلام کرد در برابر موشک های ناتو مقابله به مثل می کند

روسیه در مقابل قراردادن موشک های ایالات متحده آمریکا در کشورهای مجاورش مانند رومانی، مقابله به مثل خواهد کرد، گفته های ولادیمیر پوتین به آژانس خبری رسمی دولت روسیه TASS . واشنگتن با استقرار موشک ها در رومانی ادعا کرده بود که برای مقابله با موشک های ایران این پایگاه جدید را راه اندازی کرده است اما در واقعیت کارآیی آن برای هدف قرار دادن موشک های مسکو است. همچنین پوتین در سفر به یونان عنوان کرد که ما مجبور به انجام هرکاری برای اطمینان از امنیت خود هستیم.

هرچند روسیه در قضیه اوکراین توانست بخش های از خاک این کشور را به خود زمینه کند و تعدادی از نیروهای همپیمان خود را نیز در شرق اوکراین برای خودمختاری تجهیز کند و ظاهرا پیروز این میدان بوده است اما در واقعیت این کار روسیه بشدت کشورهای اروپای شرقی را مرعوب کرد و به توجیه سیاست دفاعی ایالات متحده در اروپا کمک فراونینمود و باعث گردید با سرعت هرچه بیشتری  کشورهای مرکزی و شرق اروپا پذیرای نیروها و پایگاه های موشکی ایالات متحده آمریکا باشند.

* واشنگتن پست: فرمانده نظامی ایالات متحده آمریکی: در زمینه مقاومت نیروهای داعش در شهر فلوجه به نیروهای دولتی عراق هشدار داد

فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق، جنگ بازپسگیری شهر فلوجه را جنگی کلیدی خواند که در آن احتمالا نیروهای عراقی با مقاومت بیشتری از سوی داعش مواجه بشوند. وی همچنین از احتمال وجود 500 تا 700 نیروی مبارز داعش در این شهر  که ترکیبی از نیروهای خارجی و محلی هستند خبر داد. جنگ فلوجه امکان دارد به زودی به پایان خود برسد ولی مسئله مهم آبادانی و درست کردن زیرساخت های اولیه  زندگی در این شهر می باشد تا بلکه مرهمی بر دردها صدها هزار آواره عرب این شهر باشد. از فردای پیروزی متحدین با عراق، جنگ القاعده و داعش طی چندین سال جنگ برای این شهر چیزی جز ویرانه به بار نیاورده است.

* رویترز: سخنگوی (نیروهای ائتلاف بین المللی برعلیه داعش): نیروهای ایالات متحده آمریکا به عنوان فرمانده ائتلاف بین المللی در حال کمک کردن به کردهای (حکومت فدرال کردستان عراق) برای حمله مجدد هستند

خبرگزاری رویترز نیز در خبری از حمایت هوایی و مستشاری نیروهای آمریکا به پیشمرگه های کُرد در منطقه شرق استان موصل برای بازپس گیری چندین روستا از دست داعش خبر داد. وی تعداد پیشمرگه های حاضر در عملیات امروز یکشنبه را حدود 5500  نفر عنوان کرد. وی پشتیبانی هلیکوپتر های نظامی آپاچی را در این عملیات یکی از اساسی ترین کمک ها به پیشمرگه ها عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود که این حملات جدید  باعث نزدیکتر شدن زمان آزادی شهر موصل از دست تروریستان گردد.

نظرات
آخرین اخبار