کد خبر: 2128
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 22:18
از دیار رقص و گلوله (2):
شهر سلیمانیه بخاطر شاعران و روشنفکران و البته سطح فکری بالاتر مردمش، بطور رسمی از جانب حکومت منطقه ای کردستان به پایتخت روشنفکری کردستان عراق شناخته شده است.

فراتاب – هاشم کرمی: شهر سلیمانیه بخاطر شاعران و روشنفکران و البته سطح فکری بالاتر مردمش، بطور رسمی از جانب حکومت منطقه ای کردستان به پایتخت روشنفکری کردستان عراق شناخته شده است. در ورودی شهر، ایستگاه بازرسی مخصوصی وجود دارد و بغیر از کردهای عراق همه باید پاسپورتشان را در زمان ورود به باجه مخصوصی برده و ورودشان را ثبت کنند.

بعد از چند کیلومتر به داخل شهر که رسیدیم اولین چیزی که نظرمان را جلب کرد وفور نمایندگی های اتومبیل از سراسر دنیا با آخرین مدل های روز است! جالب تر اینکه بعداً متوجه شدیم که مردم کردستان عراق بنا به رسمی که معلوم نیست از کجا ریشه گرفته، اسم تمام اتومبیل ها را به اسم خواننده های کرد و شخصیت های مشهور جهان تغییر می دهند! نمونه بسیار مشهور این رسم، نامگذاری اتوموبیل تویوتا لندکروز به نام معشوقه سابق بیل کلینتون، مونیکا است که گویا خود وی نیز طی مصاحبه ای خوشحالی اش را از این نامگذاری اعلام کرده است!

مردم کردستان عراق بنا به رسمی که معلوم نیست از کجا ریشه گرفته، اسم تمام اتومبیل ها را به اسم خواننده های کرد و شخصیت های مشهور جهان تغییر می دهند! نمونه بسیار مشهور این رسم، نامگذاری اتوموبیل تویوتا لندکروز به نام معشوقه سابق بیل کلینتون، مونیکا است

اگر اسم ماشین ها را بپرسید از اوباما گرفته تا عزیز ویسی و مرضیه و کریم کابان و ... اسم های مختلفی خواهید شنید که شاید شما را به خنده یا تعجب وا دارد. پس از گردشی اولیه دور شهر، سراغ جاهای دیدنی را گرفتیم. جاهای دیدنی سلیمانیه خیلی زیاد هستند و بیشترشان هم با تاریخ سلیمانیه گره خورده اند. از پارکی کوچک به نام پارک مادر گرفته تا موزه و چایخانه و بازار.

به یادماندنی ترین این ها برای ما همان پارک مادر بود. بنای پشت این پارک در زمان رژیم بعث، زندان مادرانی بوده که فرزندانشان پیشمرگه بودند. سرچنار محله خوشگذاری شبانه جوانان سلیمانیه و گردشگران جوان است. ازمر پارکی جنگلی و مسلط بر شهر سلیمانیه است که برای رسیدن به بالاترین نقطه آن حدود هشت کیلومتر مسیر پیچ در پیچ را باید طی کنید. چایخانه شعب (مردم) که در مرکز شهر واقع است، محل سرگرمی همه اقشار بخصوص افراد میان سال و پیر است و همیشه نزدیک به صد نفر در حال دومینو و تخته نرد و بحث کردن از هر دری هستند.

هزاران عکس کوچ و بزرگ از شعرا و نامداران و سیاستمداران کرد که بعضی نیز در خود آنجا گرفته شده، در و دیوار آن را پوشانده است. اینجا به نوعی موزه زنده و پویای مردمی است و سیر تاریخ صد سال اخیر را با عکس به شما نشان می دهد. سلیمانیه ترکیبی از مظاهر سنت و مدرنیته شانه به شانه و در کنار همدیگر است. مردم و پلیس راهنمایی و رانندگی اینجا حساسیت خاصی به رانندگی بین خطوط دارند و تغییر خطوط به ندرت اتفاق می افتد. شاید دلیل دیگری که سلیمانیه را به عنوان پایتخت روشنفکری کردستان عراق نامگذاری کرده اند همزیستی طیف وسیعی از افکار و عقاید متفاوت و مخالف باشد. تقریباً در همه خیابان های شهر یک دفتر حزبی یا مربوط به فعالیت های فکری و فرهنگی می توان دید.

شاید سلیمانیه تنها جایی در عراق و حتی کل خاورمیانه باشد که شما می توانید شاهد همسایگی مسالمت آمیز کتابفروشی مخصوص کتب مذهبی در کنار مغازه مشروب فروشی باشید. حتی با وجود اینکه سلیمانیه شهری کاملاً سنی نشین است حسینیه ای بزرگ در یکی از بهترین نقاط شهر احداث شده که گویا برای کارمندان کنسولگری ایران است. در صحبتی که در پارک آزادی واقع در مرکز شهر، با یکی از ساکنین سلیمانیه داشتم، از او در مورد چگونگی این نگاه باز فرهنگی و سیاسی پرسیدم و او گفت: ما از دو نظر شبیه سوئیس هستیم! هم در خشکی محصور شده ایم و هم به همه انواع آزادی علاقه داریم فقط همسایگانمان با هم متفاوت هستند، ما می خواهیم سوئیس خاورمیانه باشیم!

تصاویری متفاوت و مختلف از شهر سلیمانیه:

 

نظرات
آخرین اخبار