«هاکا» از رقصی برای جنگ تا سنتی ورزشی و رسمی دیپلماتیک! | فراتاب
کد خبر: 2126
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 20:06
از سرزمین کیوی ها (4)
بگذار به اولین نفس هایم برگردم، بگذار نیروی درونم به زمین برگردد، این نیوزیلند است که می غرد، و الان نوبت من است، و الان لحظه من است، من به شور می آیم، این معنی کننده ما سیاهپوشان است، ...

 فراتاب - لیلا رشیدی: ریشه هاکا به زمان های بسیار گذشته برمی گردد. تاریخی پر از فولکلور و افسانه که بازتاب دهنده میراث مائوری است. از اولین برخورد اروپایی ها با ساکنان بومی نیوزیلند یعنی مائوری ها، نیوزیلند همواره سنت هاکا را جزیی از فرهنگ خود دانسته است. بر اساس افسانه های مائوری خدای خورشید دو همسر گزید که یکی نماد تابستان و دیگری نماد زمستان بود. پسر او از همسر تابستانیش در روزهای گرم تابستان برای مادرش می رقصد و آن را در نور رقصنده خورشید در هوای گرم می توان دید. لرزاندن دستان در رقص هاکا نماد این رقص نور است. افسانه های مائوری پر از رمز و راز رقص هاکاست.

برای بسیاری از مردم، هاکا رقص جنگ است. این موضوع قابل درک است؛ با توجه به اینکه بسیاری این رقص را قبل از چالش و رقابت گروهی با گروه دیگر می بینند. اما کلمه "هاکا" به سادگی به معنی رقص یا موسیقی همراه رقص است. در اوایل ورود اروپایی ها به نیوزیلند هرگاه دو گروه ملاقات می کردند رقص هاکا جزو روند رسمی ملاقات بود. چالشی که توسط قبیله میزبان اجرا شده و بدنبال آن پاسخ گروه ملاقات کننده اجرا می شد. این فرم سنتی و سختگیرانه چالش های سنتی دیگر این روزها اجرا نمی شود. هاکا مختص مناسبت های خاص همانند دیدار یک مقام رسمی از کشور است. با این حال، اصول پی ریزی کننده تشریفات رسمی این رقص در فرم مدرن خود حفظ شده اند.


هاکا انواع مختلفی دارد. معروف ترین آن کا ماته “KA MATE” نامیده می شود که در سال 1820 توسط رییس یکی از قبایل مائوری بنیان نهاده شد. در رقص هاکا معمولاً مردان بیشتر اجرا را به عهده دارند و در جلو می ایستند و زنان در پشت سر آنان آواز گروهی سر می دهند.


نیوزیلندی ها سالهاست بعنوان یک سنت از رقص هاکا در میادین ورزشی استفاده می کنند. آنها با دیدن تیم راگبی نیوزیلند (معروف به سیاه پوشان All Blacks) که قبل از شروع مسابقه در موقعیت رقص هاکا قرار گرفته اند دچار غرور و هیجان می شوند. تیم راگبی نیوزیلند در سال های اخیر هاکا را با شور و غرورخاصی اجرا می کند. این تیم کمک کرده که هنر وابسته به رقص هاکا و این رقص و کلاً فرهنگ مائوری به عنوان نماد نیوزیلند دراکثر نقاط جهان شناخته شود. هاکا نماد قدرت سیاهپوشان و موقعیت جهانی آنها در مسابقات راگبی است. شکست ناپذیری و بی پروایی که تیم سیاهپوشان از خود نشان می دهد را می توان در رقص هاکای این تیم هم دید. این تیم در سال 2005 هاکای مخصوص به خود که تیم سیاهپوش “KAPA O PANGO” نامیده می شود را معرفی کرد. بخش هایی از سرود این رقص بدین معنی است:


بگذار به اولین نفس هایم برگردم، بگذار نیروی درونم به زمین برگردد، این نیوزیلند است که می غرد، و الان نوبت من است، و الان لحظه من است، من به شور می آیم، این معنی کننده ما سیاهپوشان است، ...


KAPA O PANGO

Taringa whakarongo!
Kia rite! Kia rite! Kia mau!
Hi!

Kia whakawhenua au i ahau!
Hi, aue! Hi!

Ko Aotearoa, e ngunguru nei!
Hi, au! Au! Aue, ha! Hi!

Ko kapa o pango, e ngunguru nei!
Hi, au! Au! Aue, ha! Hi!

I ahaha!


امروزه ارتش نیوزیلند هم هاکای مخصوص به خود را دارد که با اجرای سربازان زن شروع شده و پایان می یابد و نشان دهنده جایگاه آنان در ارتش نیوزیلند است. هاکا به نوعی منحصر بفرد از جلوه ملی تبدیل شده است.

عکس بالا شاهزاده هَری را در هنگام بازدید از نیوزیلند و در هنگام اجرای رقص هاکا با افراد ارتش این کشور نشان می دهد.
هیئت های نمایندگی تجاری نیوزیلند و سایر هیئت های اجرایی در خارج از گروه های رقص هاکا تقاضا می کنند که آنها را همراهی کنند که یکی از راههایی است که هاکا را بین المللی کرده است.


در دهکده جهانی امروزی، هاکا حقیقتاً نمادی از هویت نیوزیلندی است. نیوزیلندی ها پی برده اند که اگر می خواهند هاکا را به عنوان یک نماد ملی حفظ کنند باید با احترام با آن برخورد کنند.

نظرات
آخرین اخبار