کد خبر: 2125
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 00:12
تحت نظر «هنری کیسینجر» توسط اتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد;
کتاب «جنگ با ابزاری دیگر»، به قلم «رابرت بلک ویل» و «جنیفر هریس» و تحت نظر «هنری کیسینجر» توسط اتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد.

به گزارش فراتاب،در جریان جنگ جهانی دوم، آمریکا به عنوان قدرتی نو ظهور توانست با تفوق بر سایر رقبای حهانی خود، تبدیل به یکی از دو قدرت برتر جهان در نظام دو قطبی حاصل از جنگ سرد شود.

سیطره سیاسی این کشور بر جهان، ناشی از سه عامل اصلی یعنی قدرت نظامی، اقتصادی و تکنولوژی بود که هر سه مورد ناشی از اتخاذ سیاست انزوا و حفظ استقلال دیپلماتیک خود از دیگر متحدین غربی اش در جریان جنگ جهانی اول به حساب می آیند.

اما با خاتمه جنگ جهانی دوم، چهره آمریکا در نظام بین الملل دچار تغییری شگرف شد. دیگر همگان از این کشور تحت عناوینی چون نماد دموکراسی، قدرت برتر نظامی، غول بزرگ اقتصاد و امثال آن یاد می کردند که البته وجهه نظامی و قدرت جنگ آوری آن بیش از وجوه دیگر زبانزد دیگران شده بود. شیوه سیطره هژمونیکی و تنظیم نوع روابط خارجی آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم عمدتا بر اساس همین قدرت نظامی و توانایی جنگ آوری فیزیکی این کشور چیده شد.

«رابرت بلک ویل» و «جنیفر هریس»، نویسندگان کتاب «جنگ با ابزاری دیگر» هستند که این رفتار دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار داده اند. این دو نویسنده که کار مشترک خود را تحت نظر « هنری کیسینجر»، سیاستمدار مشهور و کهنه کار آمریکایی انجام داده اند، معتقدند آمریکا باید به جای استفاده از راه متداول نظامی خود برای جنگیدن، از فاکتور جغرافیای اقتصادی و توان مالی به عنوان ابزاری نوین برای جنگیدن استفاده کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: روسیه، چین و دیگر کشورها اغلب به جغرافیای اقتصادی به چشم نخستین ملجاء برای فشار آوردن به آمریکا و تضعیف قدرت و تاثیرگذاری این کشور پناه می برند.

اما سوال اینجاست که چگونه کشورها می توانند با استفاده از این فاکتور بر یکدیگر تاثیر بگذارند؟

نویسندگان کتاب «جنگ با ابزاری دیگر» که به تازگی توسط انتشارات دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده، به عنوان مثال از چین یاد می کنند که در اعتراض به سیاست های امنیتی ژاپن، واردات خودرو از این کشور را قطع کرد. روسیه هم به عنوان تامین کننده اصلی گاز اروپا، با قطع و وصل کردن دوره ای آن، از این ابزار اقتصادی برای فشار آوردن و امتیاز گرفتن از اروپایی ها استفاده می کند.

«رابرت بلک ویل» و «جنیفر هریس» معتقدند در صورت عدم تجدید نظر آمریکا در زمینه سیاست های مذکور، جریان جغرافیای اقتصاد سیاسی جهان در حال قدم برداشتن در خلاف جهت منافع آمریکا خواهد بود.

آنها به عنوان مثال با ذکر اهمیت پیمان هایی چون همکاری مشترک ترانس پاسیفیک در شرق و جنوب شرقی آسیا و یا قرارداد تجارت و سرمایه گذری ترانس آتلانتیک، معتقدند که آمریکا باید حمایت های اقتصادی لازم را از شرکای خود در این پیمان ها انجام دهد.

نویسندگان کتاب، همچنین با اشاره به لزوم حمایت اقتصادی از لهستان و اوکراین توسط آمریکا، معتقدند این بهترین راه برای جلوگیری و خنثی کردن نفوذ روسیه به حساب می آید.

گفتنی است، «بلک ویل»، معاون سابق دستیار رئیس جمهور آمریکا در زمان «بوش»، فرستاده دولت آمریکا در عراق در زمان سقوط این کشور و همچنین سفیر این کشور از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در هندوستان بوده است.

«جنیفر هریس»، دیگر نویسنده این کتاب نیز از کارشناسان بخش برنامه ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دولت «اوباما» است. وی به عنوان طراح اصلی سیاست های اقتصادی «هیلاری کلینتون» در زمان زمامداری وی در وزارت خارجه آمریکا شناخته می شود.

منبع:خبرگزاري مهر

نظرات
آخرین اخبار