کد خبر: 2109
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1395 - 21:00
بررسی مطبوعات بین المللی و انگلیسی زبان در جمعه 27 مه 2016

 

فراتاب - ارشاد رشیدی رستمی: « 71 سال پیش، مرگ از آسمان آمد و جهان تغییر کرد»

* رویترز: اوباما خواستار جهان عاری از سلاح های هسته ای شد

* الجزیره(انگلیسی): سفر تاریخی باراک اوباما به هیروشیما

* واشنگتن پست: اوباما در دیدار از شهر هیروشیما، خواستار پایان دادن به سلاح های هسته ای شد

* خبرگزاری فرانسه: دیدار تاریخی اوباما از هیروشیما

* سی ان ان: اوباما در هیروشیما خواستار جهان عاری از سلاح های هسته ای شد

« 71 سال پیش، مرگ از آسمان آمد و جهان تغییر کرد» اکثر خبر گزاری ها با نقل این گفته باراک اوباما، به تاریخی بودن دیدار وی از بنای یادبود بمباران هیروشیما به  عنوان سفر اولین رئیس جمهور ایالات متحده از این مکان یاد کردند. اوباما در سخنرانی اش گفت: « (بمب اتمی)  نشان داد انسان وسیله ای در دست دارد که می تواند خودش را به نابودی بکشاند» . وی همانطور که قبلا از سوی کاخ سفید عنوان شده بود از بمباران اتمی ژاپن عذرخواهی نکرد،  بلکه گفت: ما برای همدردی و سوگواری اینجا آمده ایم. وی خواستار جهانی عاری از سلاح های هسته ای شد.  

اهمیت سفر اوباما به هیروشیما را می توان از چند سو یه نگریست. وی اولین رئیس جمهور آمریکاست که بعد از 71 سالگی بمباران اتمی هیروشیما به محل یادبود کشته شدگان می رود و به آنها ادای احترام می کند. همین امر نشانگر نزدیکی هرچه بیشتر به ژاپن به عنوان یکی از متحدین ثروتمند و قدرتمند ایالات متحده آمریکا در سطح جهانی و بالاخص شرق و جنوب شرق آسیا ست و نوعی پیام به رقبا (چین و کره شمالی) در این راستا می باشد. با نگاهی خوشبینانه با توجه به  نگاه ریاست جمهوری آمریکا نسبت به تسلیحات هسته ای به طوری که صراحتا خواهان پایان دادن به تآنها در سطح جهان شد، می تواند نوید دوران نوینی در راه مبارزه و خلع سلاح جهانی در مورد تسلیحات هسته ای از سوی قدرت های بزرگ باشد.

* تایمز: برنامه ارتش اروپایی را از رای دهندگان (رفراندوم در بریتانیا) مخفی می کنند

* دیلی تلگراف: نمایندگان (موافق خروج از اتحادیه اروپا) مجلس بریتانیا از فریب دادن رای دهندگان (رفراندم ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا) به شکل مخفی کردن برنامه ارتش اتحادیه اروپا در بروکسل تا بعد از انتخابات (خبردادند)

گزارش بدبینانه این رسانه های بریتانیایی، به طرح دفاع مشترک کشورهای اروپایی اشاره دارد که 18 ماه  پیش از سوی  فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا، به رهبران اروپایی ارائه شد. این رسانه ها مدعی اند گام های ایجاد این ارتش اروپایی آغاز شده است اما خبر آنرا از رای دهندگان انگلیسی تا روز پس از پایان فراندوم مخفی نگه می دارند. این برنامه شامل توسعه ساختارها و زیرساخت های نظامی در اتحادیه اروپاست که در پی آن  یک ستاد مشترک نظامی تشکیل می شود.  کشورهای اروپایی همگام با آلمان در این مورد به توافق رسیده اند و این امر موجب بیشتر تقویت شدن موضع بروکسل در مقابل لندن است. دولت بریتانیا در سال 2011 چنین پیشنهادی را رد کرده است.

نظرات
آخرین اخبار