کد خبر: 2095
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 20:52
نتایج نظر سنجی از ۱۶ کشور عرب زبان:
نتایج یک نظرسنجی جدید از جوانان 16 کشور عرب‌زبان نشان می‌دهد که اکثر آنها ظهور گروه تروریستی داعش را مانع ثبات در خاورمیانه می‌دانند.

به گزارش فراتاب،موسسه «اصداء بیرسون- مارستیلر» از تاریخ 21 دی تا 3 اسفند سال 1394، به صورت حضوری از جوانان کشورهای امارات متحده عربی، عمان، قطر، بحرین، عربستان، کویت، مصر، اردن، لبنان، عراق، تونس، لیبی، الجزایر، مراکش، یمن و فلسطین نظرسنجی کرده است.

بر اساس این نظرسنجی که نتایج آن اخیراً منتشر شده است، 50 درصد از پاسخ‌دهندگان «داعش»، 38 درصد «تهدیدات تروریستی» و 36 درصد «بیکاری» را علت بی‌ثباتی خاورمیانه دانسته‌اند.

ناآرامی‌های مدنی، افزایش هزینه‌های زندگی، نبود رهبری سیاسی قوی، درگیری فلسطین و اسرائیل، نبود اتحاد میان اعراب، نبود دموکراسی، از میان رفتن ارزش‌های سنتی، ایران هسته‌ای، کندی رشد اقتصادی، نبود فرصت برای زنان و موارد دیگر نیز به ترتیب دلایل دیگر برای این مساله بیان شده‌اند.

این موسسه همچنین میزان «نگرانی» مردم از ظهور داعش را جویا شد که در این میان 77 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند از ظهور داعش «بسیار نگران هستند».

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین نظر خود را درباره احتمال برپایی خلافتِ به اصطلاح «اسلامی» داعش در جهان عرب بیان کردند؛ 76 درصد از پاسخگویان اعلام کردند داعش نمی‌تواند خلافت خود را در جهان عرب مستقر کند و 15 درصد نیز اظهار داشتند که این گروه تروریستی سرانجام موفق به انجام این کار خواهد شد. 9 درصد نیز نظر خاصی در این باره نداشتند.

موسسه «اصداء بیرسون- مارستیلر» همچنین میزان حمایت جوانان عرب از داعش را جویا شده و از آنها پرسید که «اگر خشونت داعش تا این حد نبود، احتمال داشت از آن حمایت کنید یا خیر؟»

78 درصد از افراد به این سوال پاسخ منفی و 13 درصد پاسخ مثبت دادند؛ 9 درصد دیگر نیز نظر خاصی نداشتند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که اکثر جوانان عرب «نبود فرصت کار برای جوانان» را علت گرایش و پیوستن آنها به داعش می‌دانند؛ «باور به تفسیر داعش از اسلام»، «تنش‌های مذهبی میان شیعه و سنی» و «رشد ارزش‌های سکولار غربی» از دیگر مواردی بوده‌اند که پاسخ‌دهندگان دلیل پیوستن جوانان به داعش دانسته‌اند.

 

منبع:پرس تی وی 

 

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار