کد خبر: 209
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1394 - 14:04
حجم مبادلات ایران و روسیه افزایش می یابد
 سفیر روسیه در افغانستان گفت که برآوردها نشان می دهد، حجم مبادلات تجاری میان تهران ومسکو حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلاراست. این رقم ناچیز بعد از اجرای برجام می تواند تا بیش از دو برابر افزایش یابد و بزودی وزیر اقتصاد و دارایی ایران برای گشایش یک خط اعت

فراتاب: الکساندر مانتسکی»روزشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا درکابل افزود که ماامیدواریم برجام افق های جدیدی را در روابط اقتصادی به ویژه مبادلات بازرگانی ایران و روسیه باز کند. اگر چه به گفته وی، زمانی که آمریکا و اتحادیه اروپا، تحریم های بین المللی را بر علیه ایران اعمال کردند، روسیه همکاری های خود را با ایران ادامه داد. 

«برجام مخفف برنامه جامع مشترک هسته ای میان ایران و آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین، پنج کشور دائمی عضو شورای امنیت و آلمان موسوم به 1+5 است».

توافق میان ایران و کشورهای 1+5 برای کاستن از تولید اورانیوم غنی شده در قبال تجهیز ایران به وسایل پیشرفته مورد استفاده در فعالیت های هسته ای صلح آمیز و لغو تحریم های بین المللی، کمتر از یک ماه قبل در«وین» پایتخت اتریش میان طرفین به امضاء رسید وبه مناقشه 12 ساله پایان داد. تحلیل گران بین المللی انتخاب دیپلماسی برد – برد از سوی طرفین را دلیل اصلی پایان این مناقشه ارزیابی کردند. 

سفیر روسیه در افغانستان افزود که دستیابی به اجرای برجام در سایه تلاش های سرسخت و دیپلماسی روسیه حاصل شد و برجام، ابتدا از طرف مسکو به کشورهای 1+5 و ایران پیشنهاد و جزئیات آن نیز توسط «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تدوین و مورد پذیرش همه طرف ها قرار گرفت.

مانتسکی گفت که با این توافق، قرار است وزیر اقتصاد و دارایی ایران به مسکو سفر کند تا خط اعتباری جدیدی از طرف روسیه در اختیار ایران قرار داده شود.

وی از میزان این خط اعتباری اظهار بی اطلاعی کرد، اما گفت که این ها نشان می دهد که ایران و روسیه در صدد باز کردن افق های جدیدی ازروابط اقتصادی میان دو کشور هستند و همچنین مسکو قرارداد ساخت دو نیروگاه جدید را با تهران به امضاء رسانده است.

سفیر روسیه در افغانستان درباره حضور گروه های مسلح در مرزهای شمالی افغانستان درجوار کشورهای تاجیکستان و ازبکستان، گفت که مسکو بارها نگرانی خود را از حضور تروریست ها در مرزهای شمال افغانستان با کشورهای آسیای میانه ابراز کرده و این موضوع از طرف «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز مطرح شده است.

وی تصریح کرد «ما اعتقاد داریم که در 14 سال گذشته، نیروهای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با حضور در افغانستان، وظیفه خود را درست انجام نداده اند.» 

سفیر روسیه در افغانستان افزود: «ماموریت این کشورها، از بین بردن تروریست ها و کشت مواد مخدر در افغانستان بود که هیچ کدام این اهداف، تحقق نیافت.»

مانتسکی افزود که روسیه امیدوار است ناتو کمک های خود را در راستای آموزش به نظامیان و نیروهای امنیتی افغان ادامه دهد تا 

این نیروها بتوانند صلح و ثبات را در کشور خود تامین کنند. 

ماموریت ناتو از جمله آمریکا از سال 2001 میلادی در افغانستان با برکناری حکومت طالبان از قدرت در این کشور، آغاز شد و این کشورها متعهد شدند که ماموریت خود را در سال 2014 به پایان می برند، اما در این سال اعلام کردند که این ماموریت تحت عنوان حمایت قاطع در نقش مستشاری نظامی و کمک به نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهد یافت.

اینک بیش از 11 هزار تن از نیروهای کشورهای عضو ناتو در افغانستان حضور دارند و این سازمان روزگذشته اعلام کرد که تا سال 2020 در افغانستان خواهد ماند و کشورهای آمریکا و انگلیس نیز چند هفته قبل پس از تشدید جنگ در استان هلمند، نیروهای تازه نفس را به این استان اعزام کرده اند.

نظرات
آخرین اخبار