از انتخاب رهبر جدید طالبان تا افزایش اعتراضات به ترامپ | فراتاب
کد خبر: 2088
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 21:41
بررسی مطبوعات بین المللی و انگلیسی زبان در 25 مه 2016

انتخاب رهبر جدید طالبان و خشونت ها در اعتراضات ضد دونالد تراپ در آمریکا

* گاردین: رهبر جدید طالبان، هیبت الله آخوندزاده کیست؟

* الجزیره (انگلیسی): طالبان افغانستان جانشین ملا منصور را منصوب کرد

* رویترز: تعیین رهبر جدید طالبان افغانستان، کابل خواستار صلح است

* نیویورک تایمز: طالبان پس از کشته شدن رهبر سابقش توسط حمله آمریکا، نام رهبر جدیدش را اعلام کرد

گاردین از یک منبع ناشناس چگونگی انتخاب رهبر جدید و مواضع سایر رهبران طالبان را در مورد این انتخاب گزارش می دهد. جلسه رهبران شورای عالی طالبان با حضور 11 نفر از رهبران ارشد در  سه شنبه شب تشکیل و تا پیش از نماز صبح  چهارشنبه با اجماع کامل حاضرین هیبت الله آخوندزاده رهبر جدید و ملایعقوب پسر ملاعمر طالبان و سراج الدین حقانی (دشمن قسم خورده آمریکا) به عنوان معاونین وی انتخاب می شوند. مخالفین حاضر در جلسه نیز به شرط اینکه رهبر جدید سوگند انتقام از آمریکا را بخورد حاضر با بیعت با وی شده اند. رهبر جدید طالبان یک مدرس علوم دینی و یک مشاور مذهبی در میان طالبان بوده است.

رویترز با تفصیل بیشتری به انعکاس این خبر پرداخته و جزئیات بیشتری از سن (60 سال)، تحصیلات (دینی)، شکل ظاهر وصورت و ... رهبر جدید را به همراه عکسی از وی ارائه داده است در ادامه علت عدم انتخاب ملایعقوب و سراج الدین حقانی به عنوان رهبر طالبان را در جوان بودن این دو نفر می داند و نیز اینکه هیبت الله آخوندزاده از رهبران با تجربه و بنیانگذاران طالبان بوده است. عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان خواستار پیوستن طالب ها به روند صلح شده است و یا در غیر اینصورت عواقب بدتری را شاهد خواهند بود. نیویورک تایمز و الجزیره نیز با گزارشات کاملی به استقبال این خبر رفته اند و تقریبا به بیان چگونگی انتصاب، علت و آینده پیش روی طالبان پرداخته اند.

*  سی ان ان: معترضان ترامپ موانع (پلیس) و در (محل تجمع انتخابی اش) شکستند

* راشا تودی: خشونت و استفاده از اسپرس فلفل در اعتراضات ضد دونالد ترامپ در شهر البوکرکی (نیومکزیکو)

*  گاردین: فوران (بروز) خشونت ها از سوی معترضان ترامپ، با شکستن پنجره ها و پرتاب سنگ همراه بود

سی ان ان گزارش نسبتا کاملی از اعتراضات به کمپین انتخاباتی ترامپ در شهر نیومکزیکو ارائه میدهد.   مخالفان با آتش روشن کردن، شکستن در و پرتاب سنگ اعتراضات خود را اعلام می دارند. پلیس با این اعتراضات برخورد کرد و در طی آن تعدادی بطری و سنگ نیز به طرف پلیس پرتاب شد. رئیس پلیس شهر البوکرکی عنوان می دارد که هیچ شلیکی از سوی آنها صورت نگرفته و هیچ معترضی نیز دستگیر نشده است مگر  در مقاومت سخت در مقابل پراکنده کردنشان،  صدمات پلیس در این رویداد کم اهمیت می باشد. گزارش راشا تودی به وضعیت برخورد خشونت آمیز با معترضان از سوی پلیس نیومکزیکو متمرکز است. بنظر می رسد خطر پوپولیسم سیاسی نه تنها در میان جهان سوم و رهبران آن، بلکه می تواند در میان کشورهای دموکراتیک نیز رخ دهد. پوپولیسم حتی در کشور جهان اولی مانند ایالات متحده آمریکا می تواند شرایط سیاسی و اجتماعی را هرچند اندک اما با بحران روبرو کند.

نظرات
آخرین اخبار