هندی ها وارد میدانهای نفتی ایران می شوند | فراتاب
کد خبر: 2087
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 10:37
در راستای تعاملات جدید تهران-دهلی
هند در راستای گسترش پیوندهای اقتصادی و انرژی در دوران پساتحریم و افزایش واردات نفت از ایران، در تلاش برای در اختیار گرفتن یک میدان نفتی کشف شده ایرانی است.

به گزارش فراتاب و به نقل از ایسنا، خبرگزاری پرس تراست هند (PTI) باز منابع آگاه گزارش داده است که : شرکت نفت هند (IOC) که بزرگترین شرکت نفت این کشور است حق اداره و تولید نفت از این میدان کشف شده را به ایران پیشنهاد کرده است تا از روابط خریدار-فروشنده با شریک استراتژیک خود فاصله بگیرد.طبق پیشنهاد شرکت نفت هند، نفت تولید شده از این میدان می‌تواند به هند صادر شود.

 این شرکت در سال مالی گذشته 1.2 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد و در سال مالی که از اول آوریل آغاز شده، به دنبال سه برابر کردن میزان وارداتش است.شرکت نفت هند (IOC) که بزرگترین شرکت نفت این کشور است حق اداره و تولید نفت از این میدان کشف شده را به ایران پیشنهاد کرده است تا از روابط خریدار-فروشنده با شریک استراتژیک خود فاصله بگیرد.طبق پیشنهاد شرکت نفت هند، نفت تولید شده از این میدان می‌تواند به هند صادر شود.

 هدف سفر اخیر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به ایران تقویت روابط تجاری میان دو کشور بوده است و این دیدار به فاصله چند ماه پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه تهران انجام گرفت.

 علاوه بر شرکت نفت هند، شرکت ONGC Videsh هم به دنبال دو میدان کشف شده از 16 میدانی است که ایران احتمالا مشارکت در آنها را بزودی به مناقصه خواهد گذاشت.

 میادینی که شرکت OVL - بازوی خارجی شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) – بدنبال آنهاست، جدا از میدان فرزاد بی است که مذاکرات برای حق توسعه آن در مراحل پیشرفته قرار دارد.

 شرکت OVL در سال 2008 میدان فرزاد بی را در خلیج فارس کشف کرد. این میدان 12.5 تریلیون فوت مکعب ذخایر قابل بهره برداری دارد.

 منابع آگاه اظهار کرده اند ایران تاکنون به درخواست‌های شرکت‌های هندی پاسخ نداده است.

 با اینهمه برای دادن حق توسعه میدان فرزاد که 283 میلیارد متر مکعب ذخایر دارد، تمایل نشان داده است. این میدان علاوه بر اینکه ذخایر کمتری دارد، چالش بیشتری را به همراه دارد.

 به گفته منابع آگاه، هند در پی برداشته شدن تحریمها علیه ایران در ژانویه، ممکن است حداکثر 20 میلیون تن نفت خام در سال مالی 2017-2016 از ایران وارد کند که تقریبا حدود دو برابر حدود 11 میلیون تن در سال پیش خواهد بود.

 ایران تا سال مالی 2011-2010 دومین تامین کننده بزرگ نفت هند پس از عربستان سعودی بود اما تحریمهای جدید آمریکا در سال 2010 باعث شد واردات نفت هند از ایران از 18.5 میلیون تن در سال مالی 2011-2010 به 11 میلیون تن کاهش پیدا کند. اکنون عراق دومین تامین کننده بزرگ نفت هند است.

 منابع آگاه اظهار کرده اند هند همچنین تمایل دارد به شرط فراهم شدن گاز به نرخ ارزان از سوی ایران، در کارخانه‌های مواد شیمیایی، پتروشیمی و کود سرمایه گذاری کند. این کشور همچنین بدنبال احداث کارخانه اوره در منطقه آزاد تجاری چابهار برای صادرات به هند است.

 در حالیکه شرکتهای پالایشگاه و پتروشیمی مانگور(MRPL) و اسار هند که بزرگترین خریداران نفت ایران هستند احتمالا هر یک همچنان حدود پنج میلیون تن نفت از ایران خواهند خرید، شرکت BPCL و هندوستان پترولیوم (HPCL) ممکن است واردات نفت از ایران را آغاز کنند.

 شرکت HMEL اعلام کرده که میزان اندکی از ایران خرید خواهد کرد و گزینه برای افزایش حجم خرید را خواهد داشت.همچنین پالایشگاه خصوصی Reliance Industriesبه دنبال خرید پنج تا شش میلیون تن نفت سنگین از ایران است.

 هند برای تامین حدود 80 درصد از نیازهای نفتی خود، حدود 189 میلیون تن نفت خام وارد می‌کند. عربستان سعودی در سال مالی 2016-2015 حدود 38 میلیون تن نفت به هند فروخت در حالیکه عراق هم 33 میلیون تن نفت به این کشور عرضه کرد.

نظرات
آخرین اخبار