کد خبر: 2077
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 09:15
فرزاد رمضانی بونش
هند چابهار را بدیل بندر کراچی می‌بیند تا روابط اقتصادی خود را به افغانستان و کشورهای آسیای میانه آسان کند.

فراتاب گروه بین الملل: توافق سه جانبه بازرگانی و ترانزیتی چابهار در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط کارشناسان هند، ایران و افغانستان تهیه شده و در اجلاس سه‌جانبه اخیر رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران، نارندرا دامورداس مودی نخست‌وزیر هند و اشرف غنی رئیس‌‌جمهوری اسلامی افغانستان به امضا رسد.

در این بین اگر به آثار و پیامدهای اقتصادی توافقنامه سه جانبه چابهار توجه کنیم باید گفت این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران در کرانه مکران و اقیانوس هند است. در این بین ایران در يك دهه اخير تلاش كرده با بهبود و توسعه بندر چابهار آنرا به کانون ارتباط بازرگانی آسیای مرکزی با منطقه خليج فارس و خاور دور و ساير مناطق جهان کند. در بعد دیگری باید توجه داشت که فعال شدن چابهار دالان حمل و نقل بین‌المللی جنوب - شمال را فعال کرده و جنوب آسیا را به آسیای میانه وصل می‌کند و گزینه‌ی جدیدی را برای دیگر کشورها چون هند برای ورود مواد خام آسیای میانه فراهم می‌سازد. گذشته از این چابهار زمینه‌ی روابط بازرگانی افغانستان با کشورهای منطقه را فراهم نموده و پل ترانزیتی و مکانی برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.

 بندر چابهار ٧٠٠ کيلومتر به مرکز افغانستان نزديکتر و هزینه کمتری نیز دارد. با بهره برداری از تسهیلات بندرچابهار فرصت بکارگیری موقعیت ترانزیتی افغانستان فراهم خواهد شد و  کابل می تواند گذرگاه انتقال بازرگانی برای کشورهای محاصره شده در خشکی آسیای میانه شده و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد. از این دید کابل بر این نظر است که افغانستان به چهار راه اقتصادی منطقه تبدیل شود و به خاورمیانه، اروپا و آمریکا وصل شود. بنابراین این بندر میتواند فرصت سرمايه گذاری هند در افغانستان را مهياتر کند و با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی در افغانستان و سرمایه گذاری‌های از طریق استخراج معادن مستقل تر گردد.

از سوی دیگر نگاه هند به بندر چابهار نگاه راهبردی است. هند چابهار را بدیل بندر کراچی می‌بیند تا روابط اقتصادی خود  را به افغانستان و کشورهای آسیای میانه آسان کند. در  این بین چابهار می تواند نقطه ثقلی در توسعه روابط با ایران شده و روابط بازرگانانی و بازرگانی ایران و هند را از 13 میلیارد کنونی به فصل نوینی از همکاری ها گسترش دهد.

علاوه براین نیز باید توجه داشت که ایران تاکنون صدها میلیون دلار برای توسعه بندرچابهار هزینه کرده و توجه کشورها به مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند می تواند به نوبه خود آغازگر همکاری منطقه‌ای نوینی بود و به منزله ایفای نقش جهانی چابهار در حمل و نقل و ترانزیت و صادرات کالا گردد.

پژوهشگر و کارشناس مسائل منطقه

نظرات
آخرین اخبار