ایرانیان افغانها را به آبهای آزاد می رسانند | فراتاب
کد خبر: 2061
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 12:07
با امضا قرارداد سه جانبه بین ایران،هند و افغانستان
سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که رویای 150 ساله راه یافتن این کشور به آبهای آزاد بین المللی با امضای توافق نامه سه جانبه میان کشورهای افغانستان، هند و ایران، از طریق بندر چابهار تحقق یافت.

در رقابتی آشکار بین ایران و پاکستان از یک سوی و هند و چین از سوی دیگر ،ایران با امضا قرارداد احداث راه آهن از بندر چابهار و اتصال آن به افغانستان زمینه ساز اتصال افغانها به دریای آزاد را فراهم آورد تا به پاکستان نشان دهد در رقابت با آن کشور برای توسعه بند گوادر به کمک چینی ها بازی را به آنان واگذار نخواهد کرد.توافق نامه سه جانبه چابهار که بیش از 150 سال، یک رویا بود، با تلاش های دولت افغانستان وشخص«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری امضا شد و صفحه ای جدید از همکاری ها در سطح منطقه را گشود و گزینه های تازه و بدیلی را برای کشور فراهم کرد.

در همین رابطه به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، «سید ظفر هاشمی» روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران داخلی وخارجی در کابل گفت: توافق نامه سه جانبه چابهار که بیش از 150 سال، یک رویا بود، با تلاش های دولت افغانستان وشخص«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری امضا شد و صفحه ای جدید از همکاری ها در سطح منطقه را گشود و گزینه های تازه و بدیلی را برای کشور فراهم کرد.
وی افزود: رئیس جمهوری در سفر به تهران با حسن روحانی رئیس جمهور و رهبر ایران بصورت جداگانه دیدار و در دیدار با همتای ایرانی خود بر تامین امنیت افغانستان و اهمیت آن، تبادل نظر کرد ودراین گفت وگو طرف ایرانی نیزتامین امنیت افغانستان را بر امنیت ایران تاثیرگذار دانست و تاکید کرد که امنیت ایران و افغانستان با هم مرتبط است.
سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت که دراین دیدار ، روحانی نگرانی ایران را از موضوع آب رودخانه هریرود مطرح کرد و اشرف غنی توضیح داد که دولت افغانستان در این باره مواضعی روشن دارد و افغانستان تمام اسناد 6 قرن گذشته را مطالعه کرده وکمیسیونی در این کشور برای مدیریت آب های افغانستان مطابق با قوانین بین المللی ایجاد شده و سرگرم کار روی آن است.
وی افزود: کار روی تقسیم آب و مدیریت آن بر اساس معیارها و قوانین بین المللی در افغانستان پیشینه ندارد و دولت افغانستان از ساکنان مسیر رودخانه ها و نمایندگان مردم در مجلس نیز نظر خواهی خواهد کرد وپس از آن تیم دولتی در باره آب های هریرود با جانب ایرانی گفت وگو خواهد کرد.
وی تاکید کرد: مطابق با قوانین بین المللی، این موضوع بررسی می شود که چقدر آب باید به کشورهای همسایه داده شود و خارج از آن قواعد، یک قطره آب اضافه از کشور خارج نخواهد شد.
سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت که با تغییر اوضاع جوی، آب های افغانستان از نگاه ارزش، با نفت کشورها برابری خواهد کرد و دولت برنامه های مشخصی برای مدیریت درست آن پیش بینی کرده است.
هاشمی همچنین گفت که در رابطه با مهاجران افغان مقیم ایران نیز بین دو طرف بحث و تبادل نظر شد و تاکید شد تا حضور مهاجران غیرقانونی افغان در ایران قانونمند شود تا از آزار و اذیت های احتمالی رهایی یابند و از امتیازات مهاجرت برخوردار شده و امکان تحصیل برای فرزندان آنان نیز فراهم شود.
سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان افزود که موضوع امنیت بحث دیگر سفر رئیس جمهوری به ایران بود که اشرف غنی، سیاست خارجی کشور را همکاری، همگرایی و تعامل منطقه ای، به جای تقابل اعلام و تاکید کرد آن عناصری که برای افغانستان تهدید کننده است باید با آنها برخورد صورت گیرد و اقدام آشکار و شفاف علیه آنها صورت گیرد.
هاشمی گفت که رئیس جمهوری ایران نیز تائید کرد آنانی که فکر می کنند با ریختن خون افراد بی گناه به خدا نزدیکتر می شوند و به اهداف خود دسترسی پیدا می کنند، اشتباه کرده و به جای ترور و وحشت باید به صلح و گفت وگو رو آورند.

نظرات
آخرین اخبار