کد خبر: 2060
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 17:37
با احداث خط لوله انتقال نفت از امارات به عمان
روزنامه الرای کویت درشماره امروز (سه شنبه) از طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام ازکویت به عمان به منظور دور زدن تنگه هرمز خبر داد .

به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا روزنامه الرای کویت در گزارشی  نوشت: شرکت نفت کویت اعلام کرد که براساس پژوهش اولیه انجام شده، پروژه انتقال نفت خام این کشور از طریق امارات به بندر پالایشگاهی «راس مرکز» درعمان با همکاری شرکت نفت عمان وشرکت سرمایه گذاری های بین المللی نفتی امارات متحده عربی صورت خواهد گرفت.
براساس این گزارش هدف ازاین پروژه تامین جایگزین استراتژیک برای گسترش خطوط نفتی کویت در بازارهای صادرات نفت وکاهش تکیه برعبور از تنگه هرمز بعنوان گذرگاه ضروری برای صادرات نفت خام کویت است.براساس پژوهش اولیه انجام شده، پروژه انتقال نفت خام این کشور از طریق امارات به بندر پالایشگاهی «راس مرکز» درعمان با همکاری شرکت نفت عمان وشرکت سرمایه گذاری های بین المللی نفتی امارات متحده عربی صورت خواهد گرفت.
روزانه بیش از 42 میلیون بشکه نفت خام، معادل 53 درصد از کل نفت تولید شده در جهان از پنج تنگه حیاتی عبور داده می شود که سه مورد از آنها حدود 46 درصد از کل عرضه جهانی نفت خام را به خود اختصاص داده اند. در این میان, تنگه هرمز با انتقال 17 میلیون بشکه نفت در روز, بیش از 20 درصد از ترانزیت کل نفت خام جهان را در اختیار دارد و در واقع نخستین ومهمترین نقش را در نقل و انتقالات نفتی در اختیار دارد .
کشورهای ایران، عربستان سعودی، کویت، عراق، امارات متحده عربی وقطر نفت خام خود را از طریق تنگه هرمز به مقاصد مختلف که عمده ترین آنها آسیا و اروپا است، صادر می کنند. همچنین بیش از90درصد ازظرفیت نفت جهان در اختیار این کشورها است که در مواقع بحرانی و کمبود در بازار نفت، باید روانه بازارهای جهانی شود.
این در حالی است که با افزایش تنش میان غرب و ایران و دخالت غیرمسئولانه برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، احتمال توقف عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز به موضوعی بحث برانگیز درمحافل انرژی وسیاسی تبدیل شده است. بنابراین کشورهای غربی وبه تبع آن برخی ازوابستگان آنها درمنطقه بدنبال اجرای طرح هایی برای کاهش وابستگی صادرات نفت خود به این تنگه، بخصوص درمواقع بحرانی هستند.
یکی از این خطوط انتقال نفت جایگزین انتقال نفت خام از طریق امارات به دریای عمان است.
اما این طرح جایگزین بسیار پرهزینه بوده و کشورهایی حاشیه خلیج فارس در صورت اجرای این طرح با هزینه های کلانی روبرو هستند که باعث افزایش قیمت نفت برای جبران این هزینه ها خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار