کد خبر: 2059
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 17:32
بررسی مطبوعات بین المللی و انگلیسی زبان در سه شنبه 24 مه 2016

فراتاب - ارشاد رشیدی رستمی: حمله انتحاری داعش به شهرهای لاذقیه و طرطوس سوریه و سفر باراک اوباما به ویتنام را می توان مهمترین خبر مورد توجه رسانه های بین المللی برشمرد

* ایندیپندنت «سوریه: حملات داعش به ساحل حیاتی بشار اسد بیش از 120 نفر را کشت»

* راشا تودی: «بیش از 100 کشته در انفجارهای نزدیک به پایگاه نظامی روسیه در استان لاذقیه »

*الجزیره (انگلیسی): «بمب های داعش پایگاه اصلی اسد را پی در پی لرزاند»

 بنا به گزارش ایندیپندنت حمله توسط 5 نفر انتحاری و دو ماشین بمب گذاری شده صورت گرفته است. آنچه که بسیار مهم است شهرهای مورد حمله می باشد که به عنوان ساحل هارتلند (حیاتی) بشار اسد شناخته می شوند. چنین حملاتی در این مقیاس در مناطق نزدیک به پایگاه نظامی روسیه که کاملا تحت کنترل دولت سوریه ست اهمیت این حملات را دو چندان می کند. گزارش راشا تودی به شکل مختصر و خبری فقط به تعداد کشته ها و نزدیکی محل انفجارها به پایگاه نظامی روسیه در لاذقیه پرداخته است. الجزیره نیز با نگاه به دموگرافی منطقه طرطوس و لاذقیه (منطقه ای با اکثریت علوی و طرفدار بشار اسد)، این انفجارها، حاکی از رسیدن دامنه جنگ و خشونت ها به مناطق آرام و از لحاظ امنیتی سیاسی مستحکم دولت مرکزی سوریه می داند.

این انفجارات نشانگر آن است داعش در پی گسترده کردن مناطق فعالیت خود از عراق و شرق و مرکز سوریه به غرب و سواحل امن مدیترانه ای این کشور می باشد تا در این راستا فشارهای وارد بر مناطق حیاتی خود بالاخص در مرکز و شمال سوریه (رقه، دیرالزو، مناطق اطراف پالمیرا و ...) کاهش دهد. با گسترش جبهه های جنگ و ناامنی به شهرهایی که کاملا در ید قدرت دولت بشار اسد و نیروهای نظامی روسیه ست، داعش نشان می دهد حتی با از دست دادن چندین شهر در ماه های اخیر در جبهه های جنگ عراق، نیروهای کُرد و نیز خود سوریه همچنان بازیگر قدرتمندی است. اما می توان گفت هدف اصلی از انجام این عملیات ها بیشتر بعد تبلیغاتی در جهت  افزایش روحیه نیروهای خود و تداوم عضوگیری نیروهای جهادی و کاهش فشارهای روانی از تحدید مناطق تحت کنترلشان است.

 *شین هوا: «آمریکا تحریم های تسلیحاتی ویتنام را بر می دارد»

* نیویورک تایمز:«اوباما در هانوی (پایتخت ویتنام): تحریم (فروش سلاح) برای ویتنام را کاملا برداشته»

* واشنگتن پست: «در حرکتی تاریخی: ایالات متحده آمریکا ممنوعیت فروش سلاح به ویتنام را برداشت»

خبرگزاری شین هوا در مورد سفر آقای اوباما به ویتنام به همین تیتر کوتاه بسنده و خبر فروش تسلیحاتی آمریکا به ویتنام در آینده نزدیک مورد توجه قرار می دهد. اما نیویورک تایمز و واشنگتن پست برداشتن تحریم های فروش تسلیحاتی را با تفصیل بیشتری به سخنان باراک اوباما به مسئله امنیت دریای چین جنوبی، آزادی حق کشتیرانی، پرواز در آبهای آزاد مبتنی بر حقوق بین الملل پرداختند. اوباما به ادامه فعالیت ها و گشتزنی هواپیماهای نظامی خود در این منطقه تاکید کرد. ایالات متحده نگران گسترش دامنه قدرت و فعالیت های چین در آسیای جنوب شرقی و افزایش تنش در این منطقه می باشد در تلاش  ایجاد توازن نظامی و امنیتی در این منطقه استراتژیک به شکل حفظ وضع موجود و یا به سود حامیان خود است. آمریکا همواره با توسعه طلبی های چین در دریای چین جنوبی و نیز ادعای مالکیت کشورهای حوزه آن مخالفت کرده و این دریا را به عنوان آبهای آزاد بین المللی می شناسد.

دریای جنوب چین به عنوان منطقه ای استراتژیک در بین کشورهای چین، تایلند، ویتنام، فلیپین، تایوان، کامبوج و مالزی قرارگرفته است. به دلایل ادعای هر یک از همسایگانش بر حدودات دریایی و جزایر خالی از سکنه آن یکی از مناطق بالقوه تنش زا سیاسی و امنیتی در جنوب شرق آسیا می باشد. آمریکا با توجه به حضور متحدین قدرتمند خود ژاپن و تایوان در شرق آسیا و دولت های هم سوی دیگر مانند مالزی و اندونزی در پی افزایش هرچه بیشتر نفوذش در بین کشور های این منطقه برای اتخاذ سیاست های واحد هم سو با ایالت متحده آمریکا در مقابل سیاست توسعه طلبانه کشور چین در این منطقه است. لذا برداشتن ممنوعیت فروش تسلیحاتی به یک دشمن قدیمی اما یک طرف مهم اقتصادی جدید (ویتنام) را از این سویه نگریست.

نظرات
آخرین اخبار