کد خبر: 204
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1394 - 10:59
سرانجام نبرد نفتی آمریکا با عربستان
سایت فایو ترتی ایت در گزارشی آورده است: اندکی بیش از یک سال پیش عربستان سعودی به صنعت نفت آمریکا اعلان جنگ داد. هفته گذشته نشانه های تازه ای به دست آمده که شاید سعودی ها سرانجام پیروز این نبرد شوند.
 به گزارش فراتاب و به نقل از سایت فایو ترتی ایت: اندکی بیش از یک سال پیش عربستان سعودی به صنعت نفت آمریکا اعلان جنگ داد. هفته گذشته نشانه های تازه ای به دست آمده که شاید سعودی ها سرانجام پیروز این نبرد شوند. 
 عربستان دیری بود که در بازار نفت جهانی تولید کننده برتر بود و هنگامی که بهای نفت بالا می رفت، با استخراج بیشتر، بهای آن را پایدار می کرد. و آشکار بود که هر گاه از بهای نفت کاسته می شد سعودی ها کمتر استخراج می کردند. ولی این پیش از دگرگونی هایی بود که به اوج گرفتن تولید نفت آمریکا انجامید و عربستان سهم خود را در بازار نفت از دست داد و بهای نفت با کمک دیگر بازیگران افت کرد. در پایان سال 2014 سعودی ها تصمیم گرفتند تولید خود را کاهش ندهند. بدتر از آن، تولید خود را افزایش دادند و شرط بستند که با غرق کردن بازار در نفت، می توانند شرکتهای نفتی آمریکا را از میدان به در کنند. 
 نویسنده می افزاید: در آغاز کار، گویا این راهبرد شکست خورد. سیلاب نفت خام، بهای آن را کاهش داد و تولید کنندگان آمریکا از حفاری های خود کاستند. ولی چاه هایی که حفر کرده بودند چنان بود که کل تولید چندان آسیب ندید. هنگامی که بهای نفتی اندکی بالا رفت تولید‌کنندگان آمریکایی، حفر چاه را از سر گرفتند و با این کار بهای آن را کاهش دادند. 
 ولی در این چند روز نشانه هایی پدید آمده که می گوید این راهبرد سعودی ها شاید دستاوردی داشته باشد. روز دوشنبه، «چساپیک انرژی،» وادار شد تا به همگان بگوید که آماده شده تا ورشکستگی خود را اعلام کند و شرکت پژوهشی آی اچ اس تخمین می زند که نزدیک 150 بنگاه دیگر همین کار را خواهند کرد. روز چهارشنبه، وال استریت ژورنال گزارش کرد که «کی کی آر و همکاران» دست از سرمایه گذاری در شرکتهای نفتی کشیده
اداره اطلاعات انرژی  آمریکا تخمین زد که تولید این کشور از ماه آوریل روزی 600 هزار بشکه کمتر شده و تا پایان امسال این مقدار نصف خواهد شد.و دلسردی بزرگان این صنعت آهسته آهسته آشکار شده است. 
 نویسنده در پایان گزارش خود اینطور نتیجه می‌گیرد: شرکتهای نفتی تا امروز به این دلیل در برابر بهای اندک نفت ایستادگی کرده اند که بانکها و سرمایه گذاران می خواستند میلیون ها دلار به آنها وام دهند؛ با این فرض که سقوط بهای نفت دیرپا نخواهد بود. ولی هنگامی که کارشناسان روز به روز بیشتر متقاعد شدند که بهای نفت تا چند سال در همین تراز خواهد ماند، سرمایه گذاران درنگ کردند. روز سه شنبه، اداره اطلاعات انرژی  آمریکا تخمین زد که تولید این کشور از ماه آوریل روزی 600 هزار بشکه کمتر شده و تا پایان امسال این مقدار نصف خواهد شد.
منبع: اویل نیوز
مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار