قرار نیست در زمین عربستان بازی کنیم | فراتاب
کد خبر: 2035
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 00:49
واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اقدامات سعودی ها:
ادبیات‌های ناپاک و ناشایست که متأثر از مغزهای معلول و معیوب است منشأ افراطی‌گری است و ادامه اینگونه اظهارات به روشنی به جهانیان نشان می‌دهد که منشأ اندیشه‌های تکفیری و تروریستی که جهان را تهدید می‌کند از لحاظ عقیدتی و ایدئولوژیک از کجا نشات می گیرد.

فراتاب- حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر، با اشاره به سفر ناندرا مودی نخست وزیر هند به ایران گفت: این سفر با توجه به پیشینه روابط و نزدیکی های فرهنگی دو کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به نقش هند در منطقه و نظام بین الملل افزود: در این سفر 14 سند همکاری میان دو کشور به امضاء می رسد و می تواند منشاء برکات و نتایج واقعی در حوزه های مختلفی همچون نفت و انرژی باشد. جابری انصاری همچنین خاطرنشان کرد: همزمان با سفر مودی به ایران، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز امروز به ایران سفر می کند. قرار است در این سفر اجلاس سه جانبه ای میان روسای جمهوری ایران و افغانستان و نخست وزیر هند با مرکزیت چابهار که نقشی مشترک در تبادلات سه کشور ایفا می کند برگزار شود. وی تاکید کرد: چنین تحولاتی دارای تاثیرات گسترده در زمینه توسعه متوازن کشور خواهد بود و این امر جزء سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

پیام روشن در نقل و انتقالات بانکی کشور

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به پرداخت بخشی از بدهی های نفتی هند به ایران گفت: گفت و گوهای دوجانبه در این زمینه در جریان بوده است و همزمان با سفر نخست وزیر هند به ایران، بخشی از اقساط بدهی این کشور به حساب های ایران منتقل شده است. وی تاکید کرد: این اقدام علاوه بر بوجود آوردن فضای مثبت در زمینه همکاری های دو کشور، نشان دهنده پیام های روشنی در نقل  انتقالات بانکی در دوران پسا برجام است.

جابری انصاری در ادامه گفت: با سرعت آرام در مسیر درست در حال حرکت هستیم و دولت هند قرار است بقیه اقساط را بر اساس توافقات دو کشور، در فاصله زمانی کوتاهی پرداخت کند. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد روسیه برای گفت و گوهای صلح چهار جانبه با شرکت، ایران، روسیه، هند و افغانستان نیز گفت: ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات و گسترش امنیت در افغانستان استقبال می‌کند و در صورتی که چنین پیشنهادی مورد توجه افغانستان و دیگر کشورهای موثر باشد، ایران هم از آن استقبال خواهد کرد.

عربستان مسئول سد راه حجاج ایران

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد، مساله حج، سیاست های عربستان در قبال ایران و همچنین اظهار نظرهای ضد ایرانی مقامات این کشور، به خصوص مفتی اعظم آنها در قبال ایرانی ها اظهار داشت: موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده و متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی، در زمینه مسایل اساسی مرتبط با امنیت ، نقل و انتقال و صدور روادید برای حجاج ایرانی عملاً مشکلاتی ایجاد شده است. وظیفه جمهوری اسلامی ایران پیگیری انجام فرضیه واجب حج بوده و ایران با خویشتنداری این موضوع را دنبال می کند. جابری انصاری تاکید کرد: عربستان سعودی در صورت اینکه تغییری در وضعیت جاری انجام ندهد، مسئول سد راه حجاج ایرانی خواهد بود.

تنش و درگیری اولویت اصلی سعودی ها در منطقه

وی در ادامه در مورد سیاست های ایران در قبال عربستان گفت: بنا نیست ایران در زمین بازی طرف مقابل بازی کند. سعودی ها تشدید تنش و درگیری ها را به عنوان اولویت سیاست خارجی خود در منطقه انتخاب کرده اند، و این در حالی است که ایران به دنبال گسترش همکاری ها و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اظهار نظرهای اخیر برخی از مقامات سعودی در قبال ایران افزود:  باید گفت از همین نگاه و دیدگاه است که تروریسم تکفیری و افراطی‌گری گسترده در منطقه ایجاد شده و در واقع باید گفت همین ادبیات‌های ناپاک و ناشایست که متأثر از مغزهای معلول و معیوب است منشأ افراطی‌گری است و ادامه اینگونه اظهارات به روشنی به جهانیان نشان می‌دهد که منشأ اندیشه‌های تکفیری و تروریستی که جهان را تهدید می‌کند از چه جایی است و از لحاظ عقیدتی و ایدئولوژیک از چه منشأیی پیگیری می‌شود.

جابری انصاری تاکید کرد: بحران های منطقه، از جمله بحران سوریه و تشدید آن نتیجه اجرای طرح های ( الف، ب، ج و د) عربستان سعودی است. وی با اشاره به اینکه عربستان کشوری است که موجب تشدید بحران و حرکت نمودن آن به سمت چالشی مهار ناشدنی بوده که ضرر آن به همه ملت های جهان رسیده است، گفت: کشوری که تاثیر اساسی و مستقیم در این اتفاقات داشته است، راه حل هایش هم در مسیر تشدید بحران خواهد بود.

وی یادآور شد: حل بحران سیاسی تنها گزینه فراروی سوریه است و این راه‌حل سیاسی منوط به این است که منشاء تهدیدات یعنی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی مورد اهتمام همه کشورها قرار گیرد و در پرتو آن مسایل دیگر مورد پیگیری قرار گیرد و مسیری طراحی شود که متضمن مراجعه به ملت سوریه به‌عنوان حکم باشد تا در انتخابات آزاد، رقابتی و دموکراتیک نظر خود را بیان کنند.

تکذیب ورود ملا اختر منصور به ایران

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مرگ ملا اختر منصور رهبر طالبان و همچنین گمانه زنی هایی در خصوص درج روادید ایران در گذرنامه کشف شده از وی گفت: این مساله که وی به ایران آمده است، تکذیب می شود و هیچگونه اطلاعاتی در خصوص ورود وی با عنوان مستعار به خاک ایران از مرز پاکستان توسط مسئولان مرزبانی ایران به تایید نرسیده است. وی در ادامه افزود: اما در مورد مرگ ملا اختر منصور جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.

لزوم اجماع نظر برای حل سیاسی بحران سوریه

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نتایج نشست گروه تماس بین المللی صلح سوریه که هفته گذشته با شرکت محمدجواد ظریف در وین به کار خود پایان داد گفت: بخش عمده ای از این نشست صرف تکرار مواضع گذشته کشورها شد. یکی از مشکلات حاکم بر این نشست ها، عدم وجود اجماع مشترک از مشکلات موجود در سوریه است و ما در این زمینه بارها اعلام کرده ایم که اولویت مهم در این بحران مبارزه با تروریسم است و کشورهای منطقه باید اقدامات خود را با این اولویت تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه چنین اجماعی در منطقه وجود ندارد گفت: با توجه به این امر، راهکار موفقیت در حل بحران سوریه که مبارزه با تروریسم است، هنوز فراهم نشده و با مشکلات زیادی روبرو است.

اقدامات اقتصادی و تجاری زمان مند است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به صحبت های حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه مبنی بر برقراری روابط بانکی ایران با چند بانک متوسط اروپایی گفت: بارها اعلام کرده ایم که اقدامات اقتصادی و تجاری زمانمند است و به آرامی محقق می شود. آنچه در جریان است، آغاز حل اینگونه مشکلات است و مسیری است که باید تکمیل شود. وی تاکید کرد: ایران در مسیر درستی در حال حرکت است و مجموعه اقدامات دیپلماتیک ایران در همین مسیر درست پیگیری می شود.

انتقاد از برخی رسانه ها در خصوص سفر رییس جمهور کرواسی به ایران

وی همچنین در خصوص برخی از اظهار نظرها راجع به سفر اخیر رییس جمهوری کرواسی به ایران گفت: این سفر در راستای گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف موفقیت آمیز بود و  فروکاستن از اهمیت این سفر به موارد حاشیه‌ای امر درستی نیست. همانطور که گفتم این سفر در ابعاد مختلف جهت گسترش روابط بین دو کشور موفقیت‌آمیز بود و منجر به امضای یادداشت تفاهم‌هایی بین مقامات دو کشور شد. وی تاکید کرد: امیدوارم که اینگونه حوادث در فضای رسانه‌ای و مجازی بار دیگر تکرار نشود و اقشار مختلف ملت به آثار اینگونه رفتارها آگاه باشند.

جابری انصاری گفت: از همین تریبون از فعالان فضای مجازی می خواهم که در اینگونه شبکه ها، بر اساس فرهنگ و ادب ایرانی عمل کنند و امیدوارم دیگر شاهد تکرار چنین رفتارهای زشتی نباشیم.

پیگیری ها جهت احقاق حقوق ملت ایران

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اخبار منتشر شده در خصوص مطرح شدن پرونده پترسون 2 در آمریکا و تاکید بر بلوکه شدن بخش دیگری از دارایی های ایران در شعبه سیتی بانک لندن، گفت: کلیه تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع این موضوع در دست انجام است و از جمله اینکه بانک مرکزی نیز اقداماتی را در دستور کار دارد. جابری انصاری در ادامه با اشاره به اقدام پیشین آمریکا در راستای مصادره 2 میلیارد از دارایی های ایران در پرونده پترسون 1 گفت: اقدامی که آمریکایی‌ها انجام دادند یک راهزنی بین‌المللی بود و ما در حال تلاش هستیم که با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم حقوق ملت ایران را در این زمینه محقق کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکایی ها بر علیه ایران در طول تاریخ معاصر تصریح کرد: آمریکایی ها باید اقدامات خصمانه خود علیه ایران را متوقف کرده و به پرونده خود در این زمینه اضافه نکنند. آنچه تاکنون رخ داده است، نقض آشکار قوانین بین المللی بر اساس قوانین داخلی آمریکا بوده است و آنها قوانین داخلی خود را ارجح تر از قوانین بین المللی قرار می دهند.

 

سفر ظریف به 4 کشور اروپایی

جابری انصاری همچنین در مورد مساله فلسطین و پایمان شدن حقوق ملت فلسطین در روند صلح به دلیل سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی گفت: حل مسأله فلسطین منوط به رفع اشغال این منطقه و به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین است. ما از حقوق ملت فلسطین جهت تعیین سرونوشت شان حمایت می کنیم و از همه راهکارهای قانونی جهت استیفای حقوق ملت فلسطین استقبال خواهیم کرد. وی تاکید کرد: این سیاستی است که ایران همواره از ابتدای انقلاب اسلامی در مورد موضوع فلسطین پیگیری کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود، اعلام کرد: محمد جواد ظریف در ادامه سفرهای دوره‌ای خود به زودی سفری پنج روزه به چهار کشور لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خواهد داشت. وی افزود: با فاصله کمی از این سفر وزیر خارجه به تعداد دیگری از کشورهای اروپایی سفر می‌کند که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گسترش در روابط ایران و اتحادیه اروپا

جابری انصاری همچنین در مورد گسترش همکاری های ایران با اتحادیه اروپا و تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران گفت: گسترش روابط میان ایران و اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف در دست پیگیری است و در برخی از زمینه ها نیز در راستای گسترش همکاری به توافقات مشخصی رسیده‌ایم. وی گفت: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران در حال بررسی است و این موضوع منوط به توافق دوجانبه و پذیرش از سوی ایران است.

برنامه موشکی ایران بر اساس نیازهای ملی کشور تنظیم می شود

جابری انصاری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد راه اندازی سامانه موشکی آمریکا در رومانی و گمانه زنی های مطرح شده در خصوص اینکه استقرار این سامانه در راستای مقابله تهدید ایران است گفت: هر گونه اقدامی که خطرات و مشکلات را به سوی ایران منعکس کند، پذیرفتنی نخواهد بود. تاریخ بیانگر این است که ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده، در حالیکه همواره هدف انواع توطئه ها و حیله ها قرار داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه موشکی کشورمان گفت: برنامه موشکی ایران مبتنی بر منظومه دفاعی کشورمان است و بر اساس نیازهای ملی تنظیم می شود. با توجه به این سیاست امکان توافق و هماهنگی با هیچ کشوری در مورد برنامه های موشکی وجود ندارد.

مسئولیت ربایش 4 دیپلمات ایرانی بر عهده رژیم صهیونیستی است

جابری انصاری همچنین در خصوص صحبت های سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان مبنی بر زنده بودن احمد متوسلیان و دیپلمات های ربوده شده ایرانی در لبنان گفت: موضع ما در این ارتباط مشخص است و بارها گفته‌ایم که چهار دیپلمات ایرانی در سال 1361 در داخل خاک لبنان و در منطقه‌ای که تحت سلطه فالانژها بوده، ربوده شده‌اند. این 4 دیپلمات ایرانی در حالی که زنده بودند، در یک شرایط آرام و بدون درگیری ربوده شده و تحویل صهیونیست ها داده شده اند. تا زمانیکه شواهد و مدارک اثبات کننده دیگری در این رابطه منتشر نشود، ما همچنان مسئولیت ربایش این 4 دیپلمات را بر عهده رژیم صهیونیستی می دانیم.

نظرات
آخرین اخبار