کد خبر: 2033
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 11:30
انتقاد تلویحی مرکل از طرح ریاستی اردوغان:
آنگلا مرکل در دیداربا اردوغان خطاب به وی اظهار داشت که دمکراسی نیازمند سیستم قضایی و رسانه های مستقل و پارلمانی قوی است

فراتاب، سرویس بین الملل :آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که برای شرکت در نشست اجلاس جهانی فعالیت‌های بشردوستانه به ترکیه رفته، در حاشیه این نشست با رجب طیب ازدوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و نگرانی‌های حقوق‌بشری خود را ابراز کرد.

خانم مرکل پس از دیدار در جمع خبرنگاران گفت : در این دیدار نگرانی عمیق خود را از برداشتن مصونیت نمایندگان پارلمان ترکیه را به آقای اردوغان گفتم. مصوبه ای که بر اساس آن بیشتر نمایندگان نزدیک به کردها از حزب دمکراتیک خلق ها در پارلمان ترکیه در معرض دستگیری و تعقیب قضایی قرا خواهند گرفت.

بر اساس این طرح که روز جمعه پارلمان ترکیه آن را تصویب کرد مصونیت نمایندگان پارلمان این کشور در دوره تکیه دادنشان به کرسی های پارلمان را لغو می کند. 376 نفر از 550 از نمایندگان به این طرح رای مثبت دادند. تصویب این طرح باعث ایجاد نگرانی های عمیق چه در داخل این کشور و چه در خارج از آن شده بود و آنگلا مرکل وعده داده بود که این موضوع را با اردوغان در میان بگذاردتا بلکه بتواند از طریق این اقدام بخشی از انتقادها ی را که به وی به خاطر تعامل با ترکیه و نادیده گرفتن نقض گسترده حقوق بشر در ترکیه شده است را کاهش دهد. در چند وقت گذشته ترکیه به واسطه رفتارهای غیردموکراتیک رجب طیب اردوغان و تصمیم به حذف منتقدان و مخالفان در این کشور به بهانه های گوناگون مانند همکاری با تروریسم و عضویت در گروه های موازی و دستگیری روزنامه‌نگاران و بسته شدن رسانه های مخالف و مستقل از سوی و برکناری داود اوغلو نخست وزیر بدلیل مخالفت با خواسته های اردوغان در داخل برای ایجاد نظام ریاستی و درگیر شدن کشور در جنگی داخلی با کردها و پ.ک.ک و اقدامات او برای تهدید اروپا به جلوگیری نکردن از موج مهاجرت به این قاره و برکناری احمد داووداغلو - نخست وزیر  که از روابط دوستانه‌ای با اتحادیه اروپا برخوردار بود - نیز باعث خشم مقامات اتحادیه اروپا شده است.

خانم مرکل هم چنین در این دیدارخطاب به اردوغان اظهار داشت که دمکراسی نیازمند سیستم قضایی و رسانه های مستقل و پارلمانی قوی است.

نظرات
آخرین اخبار