کد خبر: 2026
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 05:12
سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به تهران و حضور همزمان «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در کشورمان با هدف امضای قرارداد سه جانبه چابهار در مرکز توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت.

فراتاب-سرویس سیاسی:این نخستین سفر نخست وزیر هند به ایران در 15 سال گذشته است که با هدف توسعه روابط میان دو کشور صورت گرفته است.
خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه روز دوشنبه با بازتاب سفر مودی به تهران نوشت که امضای قرار داد مهم توسعه بندر چابهار از مهم ترین رویداد های این دیدار بود که با هدف گسترش دسترسی هند به بازارهای آسیای میانه صورت گرفت.
اسپوتنیک نوشت که هند در فاز اول این قرارداد بالغ بر نیم میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد و این مرحله شامل توسعه چند پایانه و لنگرگاه چند منظوره خواهد بود.
این خبرگزاری روسی در ادامه به اهمیت ویژه بندر چابهار در روابط استراتژیک و اقتصادی دو کشور اشاره و آن را تلاش هند برای مقابله با نفوذ روزافزون چین در منطقه توصیف کرد.
خبرگزاری فرانسه نیز روز دوشنبه به بازتاب سفر نخست وزیر هند به ایران پرداخت و آن را یک گام مهم در راستای تبدیل چابهار به مرکز تجاری منطقه توصیف کرد.
این رسانه به امضای 12 سند همکاری میان ایران و هند شامل 2 سند همکاری در زمینه توسعه بندرچابهار و تفاهم نامه تعیین خط اعتباری این پروژه میان سازمان بنادر و دریانوردی ایران و اگزیم بانک هند اشاره و بخشی از سخنان مودی را برجسته کرد که از این پروژه به عنوان عامل رشد و توسعه منطقه یاد می کند.
خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل قول از حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان از تصمیم دو کشور برای حرکت به سمت روابط جامع اقتصادی خبر داد.
خبرگزاری «شین هوا» چین از دیگر رسانه های مطرح جهان بود که به بازتاب دیدار امروز سران ایران، هند و افغانستان پرداخت.
شین هوا نوشت که بر اساس توافق آوریل گذشته، هند مجاز به دسترسی به افغانستان از طریق موقعیت استراتژیک بندر چابهار در دریای عمان خواهد بود و کالاهای هندی بدون نیاز به عبور از پاکستان به افغانستان صادر خواهد شد.
این پایگاه خبری به نقل از مودی نوشت که این قرارداد زمینه ساز توسعه بیشتر روابط در زمینه ترانزیت کالا و آمدو شد اتباع میان سه کشور خواهد بود.
پایگاه خبری انگلیس نیز با عنوان «ایران و هند قرارداد تاریخی بندر چابهار را امضا می کنند» به بازتاب نخستین سفر نخست وزیر هند به ایران در یک ونیم دهه گذشته پرداخت و نوشت که به موجب این قرارداد یک مسیر جدید برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان و آسیای میانه ایجاد خواهد شد.
این پایگاه خبری نوشت که روابط فرهنگی و زبانی ایران و هند به چند صده پیش باز می گردد و شرکت های هندی در پسابرجام به ایران به عنوان یک مقصد بزرگ سرمایه گذاری نگاه می کنند.
موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار امروز (دوشنبه) در حضور سران سه کشور در تهران به امضا رسید.
نخست وزیر هند عصر روز گذشته در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد ایران شده بود و رئیس جمهوری افغانستان نیز صبح امروز برای امضای قرارداد سه جانبه به تهران سفر کرد.

نظرات
آخرین اخبار